Nieuws Actueel
Met een noodvaart naar Duitsland
Er zijn plannen voor stoptreinen tussen Arnhem en Düsseldorf die binnen enkele tellen snelheden van 160 kilometer per uur halen. En mogelijk komt er een internationale intercityverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt, ook via Arnhem.

En dat allemaal als aanvulling op de al bestaande hogesnelheidstrein ICE naar Keulen en Frankfurt. Die rijdt nu zes keer per dag, en stopt in Nederland alleen in Utrecht en Arnhem. De nieuwe stoptrein, die naar verwachting in de loop van 2017 gaat rijden, stopt ook in Zevenaar. Een ritje naar Düsseldorf duurt ruim anderhalf uur, slechts twintig minuten meer dan dat de ICE erover doet. De exploitatie van de stoptrein is in handen van Abellio. Deze NS-dochter krijgt de beschikking over twintig Stadler FLIRT-3 treinstellen.
"De passagier gaat er met de FLIRT-3 zeker op vooruit”, zegt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. "Vooral het snelle optrekken maakt de FLIRT-3 aantrekkelijk. Het is daarnaast veel laagdrempeliger dan een rit met de ICE. Als je nu vanuit Arnhem naar Düsseldorf wilt, moet je in de regel reserveren en ben je veel geld kwijt. Dat verandert met de FLIRT-3.” Tegelijkertijd verkent de NS verkent de mogelijkheden van een internationale intercityverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Met die internationale intercity zou het aanbod naar de oosterburen nog completer worden. De intercity moet ook stoppen op middelgrote stations, in Nederland bijvoordeeld ook op Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen. Of de verbinding er daadwerkelijk komt en wanneer is nog niet bekend. "Het gaat om een marktverkenning”, zegt een NS-woordvoerder.