Nieuws Actueel

Het opmerkelijke succesrecept van AFAS-baas Bas van der Veldt

AFAS Software heeft de prestigieuze Koning Willem I prijs in de categorie grootbedrijf gewonnen. Directeur Bas van der Veldt is blij met de erkenning voor onder andere de unieke manier waarop AFAS iets teruggeeft aan de maatschappij. “Nog mooier zou het zijn als meer organisaties dit gaan doen en dat wat wij doen over 10 jaar helemaal niet meer uniek is.”

Christine Spanjaard 1 juni 2018

AFAS Bas van der Veldt

Elke twee jaar wordt de Koning Willem I prijs uitgereikt aan een bedrijf dat durf, daadkracht, duurzaamheid, doorzettingsvermogen en goed ondernemerschap heeft getoond. Eerder ging de prijs naar bedrijven als Philips, ASML, Ahold, Heineken en FrieslandCampina. “Reusachtige bedrijven in vergelijking met ons”, zegt Van der Veldt. Het winnen van de prijs kwam voor hem dan ook als een complete verrassing. “Maar het is dé erkenning dat we goed bezig zijn.”

Juryrapport

‘AFAS blinkt uit in de moderne en onconventionele omgang met klanten en andere stakeholders en levert een substantiële bijdrage aan de maatschappij.’ Staat er in het juryrapport te lezen. Het is ook deze eigenzinnige, maar succesvolle aanpak waarom Van der Veldt regelmatig als spreker wordt gevraagd. “Inspireren zit in het DNA van onze organisatie”, zegt Van der Veldt. “Niet alleen ik, maar ook onze 450 mensen willen elke dag laten zien dat het ook anders kan.”

AFAS Foundation

Een van de opvallende dingen die AFAS ‘anders’ doet is dat het bedrijf een deel van de winst stopt in de AFAS Foundation. Daarmee steunt het bedrijf diverse goede doelen over de hele wereld. Zo konden 70 projecten in 2017 op een bijdrage van de stichting rekenen met een totaal bedrag van bijna drie miljoen euro. “Het is onze manier om iets terug te doen voor de maatschappij en ik geloof dat elke organisatie zich bezig zou moeten houden met verantwoord ondernemen. Niet voor niets is de slogan van de foundation: inspireren tot beter doen.”

Goed doen resulteert volgens de directeur van het automatiseringsbedrijf namelijk in gelukkige medewerkers. Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten en dat zie je terug in de financiële resultaten van je bedrijf. “Financieel beter worden is bij ons nooit een drijfveer. Het is een gevolg, maar niet de start.” Het is dit principe dat al decennia lang zorgt voor een jaarlijkse omzetgroei waar menig ondernemer jaloers op is.

Cijfers

‘Heel simpel’, noemt Van der Veldt zijn succesvolle groeistrategie, zijn geheimen geeft hij dan ook al jaren prijs in lezingen en in 2015 verscheen er zelfs een boek (De Sekte Uit Leusden) over de kernwaarden van AFAS. “Veel aan mijn verhaal is er niet veranderd de afgelopen 22 jaar, maar inmiddels heb ik de cijfers die mijn verhaal bekrachtigen. ”

Hij noemt goed leiderschap als uitdaging voor veel bedrijven. “Vaak ontbreekt het daar in bedrijven nog aan. Door als leiding daadkracht te tonen, betrokken te zijn en het belang van medewerkers hoog in het vaandel te hebben zorg je voor een leukere organisatie.”

“Het probleem is dat mensen het lastig vinden om inspiratie om te zetten in actie. Als ik tijdens een presentatie vertel dat ik veel tijdwinst realiseer door een tooltje te gebruiken voor mijn mailafhandeling, dan is er maar een handjevol mensen die dat uiteindelijk ook gaat gebruiken. Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen. Waarom blijven we onze telefoon als wekker gebruiken als we weten dat een telefoon slecht is voor je nachtrust?”

Noodzaak

Toch weerhoudt dat Van der Veldt niet om zijn verhaal te blijven delen. “Net als de meeste AFAS medewerkers ben ik in een ketel Red Bull geboren, ik heb eindeloos veel energie en voel de noodzaak om altijd het andere verhaal te blijven vertellen. Het feit dat je met weinigen iets zegt, betekent niet dat je gek bent.”