Nieuws Actueel

Tijn van Elderen (Brabantia) en Michiel Muller (Picnic) verkozen tot ondernemers van het jaar 2017

Tijn van Elderen (Brabantia) en Michiel Muller (Picnic) zijn verkozen tot ondernemers van het jaar 2017. Familie Wintermans van Agio heeft EY’s oeuvreprijs voor familiebedrijven gewonnen. Dit werd dinsdagavond tijdens de finale van EY Entrepreneur Of The Year in de Westergasfabriek in Amsterdam bekendgemaakt.

Vincent Krijtenburg 4 oktober 2017

20171004 eoy2017 vkr 6

De onafhankelijke jury benoemde Tijn van Elderen van Brabantia tot winnaar in de categorie Entrepreneur Of The Year. De EY Entrepreneur Of The Year ontving de award uit handen van juryvoorzitter Jan Kees de Jager, CFO van KPN. De jury noemt Van Elderen een ondernemer die laat zien dat goede resultaten hand in hand kunnen gaan met een groen beleid. “Hij geeft onvermoeibaar en op geheel eigen wijze leiding aan zijn bedrijf. Hij laat zien dat goede resultaten hand in hand kunnen gaan met een groen beleid.” Van Elderen noemde de prijs een ‘enorme veer in de collectieve kont van Brabantia’. Van Elderen: “In ons traditionele familiebedrijf werkte zes jaar geleden negentig procent van de mensen die er nu werken ook al. Dat we met dezelfde mensen de dingen aan het doen zijn waar we toen ook aan werkten, daar word ik blij van. We zijn continu bezig met het mooier en plezieriger maken van ons assortiment maar ook van het bedrijf zelf.”

Tijn van Elderen is automatisch genomineerd voor de verkiezing van de beste ondernemer ter wereld: EY World Entrepreneur Of The Year. Deze wordt in juni 2018 in Monaco gehouden. Andere genomineerden waren Mike van Woensel van Eurocept, Jan Klerken van Scelta Mushrooms en Benno Leeservan Gassan Diamonds.

Michiel Muller van Picnic ontving de award voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year uit handen van Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager. “Prijs winnen is altijd ontzettend leuk, het is een waardering voor onze mensen die er keihard aan werken”, regeerde Muller. Muller heeft de jury overtuigd en geïnspireerd met zijn visie, lef en vasthoudendheid. “Met creativiteit en vernieuwingsdrang heeft hij een succesvol en sterk groeiend bedrijf neergezet”, oordeelde de jury. Muller blikte ook vast vooruit: “Over twee jaar laat 2/3 van de mensen hun boodschappen thuis brengen. Op het gebied van duurzaamheid is er nog zo veel te winnen. Denk aan verpakkingen en allerlei tussenstappen in de supply chain. Ook op het gebied van innovatie is er het één en ander te verwachten. Er komen veel ideeën van andere partijen op ons af.”

Naast Muller waren de overige genomineerden voor deze categorie Patrick Hurenkamp van Bloomon, Hans Scheffer van Helloprint, Hans Ober van TicketSwap en Alfons Wispels van Pure Energie.

Bekijk de live-uitzending terug:

Familie Wintermans van sigarenfabrikant Royal Agio won dit jaar de Family Business Legacy Award 2017. Deze award werd dit jaar voor de tweede keer uitgereikt namens het EY Family Business Center of Excellence. De winnaar wordt tevens lid van het wereldwijde Family Business Network. “Als familiebedrijf is duurzaamheid een topprioriteit. Zorgen voor onze medewerkers en onze omgeving is in onze natuur. Duurzaamheid is ook naar de toekomst kijken en jezelf steeds opnieuw uitvinden. Deze prijs is fantastisch voor ons en een waardering voor de generaties voor ons”, reageerde Boris Wintermans.

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan 30 jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen. “De winnaars hebben laten zien dat een veranderende wereld kansen biedt. Zij geven op hun eigen manier innovatief en creatief invulling aan hun ondernemerschap. Ze bouwen aan sterke en succesvolle bedrijven met oog op toekomstige generatie”, zei Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year. De presentatie van de finale was voor het derde jaar in handen van Toine van Peperstraten.

We zijn continu bezig met het mooier en plezieriger maken van ons assortiment maar ook van het bedrijf zelf

Tijn van Elderen, Brabantia