Nieuws Actueel

Uitbreiding vliegveld Lelystad: ondernemers kunnen niet wachten

Er is veel chagrijn over de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Maar uitbreiding van de luchthaven biedt óók economische kansen en zorgt voor extra werkgelegenheid. Ondernemers in de polder kunnen niet wachten tot het vakantievliegveld de deuren opent. ,,Zo'n vliegveld brengt dynamiek. Bedrijven komen hier straks graag naartoe", zo staat in De Stentor.

Paolo Laconi | Beeld: Freddy Schinkel 13 november 2017

Lelystad Aiport Bouw

Er is veel chagrijn over de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Maar uitbreiding van de luchthaven biedt óók economische kansen en zorgt voor extra werkgelegenheid. Ondernemers in de polder kunnen niet wachten tot het vakantievliegveld de deuren opent. ,,Zo'n vliegveld brengt dynamiek. Bedrijven komen hier straks graag naartoe."

Bergen geld verdienen

,,Laat dat vakantievliegveld maar komen", zegt Jack Schoone van Bedrijfskring Lelystad, vertegenwoordiger van de ondernemerswereld in de polderhoofdstad. ,,Kijk naar Eindhoven Airport. Rondom dat vliegveld was tien jaar geleden alleen weiland, nu zit het er vol bedrijven en is het een belangrijk economisch centrum. Daar spiegelen we ons graag aan."

Als we de businesscase van Lelystad Airport mogen geloven, worden er straks bergen geld verdiend. Volgens dit plan - opgesteld door de Schiphol Group, eigenaar van het vliegveld - levert 'Lelystad' jaarlijks 136 miljoen euro op. Dat is wel pas in 2047, als de luchthaven op volle toeren draait en het maximum aantal toegestane vluchten van 45.000 per jaar afhandelt. Ook in diverse onderzoeken naar de werkgelegenheid die het Flevolandse vliegveld oplevert, ziet de toekomst er zonnig uit: 3.200 voltijdbanen die aan de luchthaven zijn toe te schrijven.

Nieuwe banen, infrastructuur en bedrijven

Directeur Rob Verhoeff van Lelystad Airport Businesspark smult van de economische kansen. ,,Er komen veel extra banen. Dan moet je denken aan werkgelegenheid op de luchthaven zelf, zoals bagageafhandeling, onderhoud, schoonmaak, horeca. Maar ook indirecte werkgelegenheid. Vergis je niet; zo'n luchthaven zorgt voor dynamiek. Dat is goed voor de uitstraling als economische regio. Bedrijven willen daar graag bij horen."

De Spaanse modegigant Inditex - bekend van kledingwinkels als Zara, Bershka en Pull&Bear - is daar een fraai voorbeeld van. Zonder de aanwezigheid van een serieus vliegveld was het bedrijf nooit naar Lelystad gekomen, denkt Verhoeff. ,,Dankzij Lelystad Airport worden miljoenen geïnvesteerd in een goede infrastructuur, zoals verbreding van de A6. Een grote speler als Inditex gaat niet zomaar in een weiland in de regio zitten.''

Niet alleen Lelystad profiteert

Overal waar luchthavens groeien, komen bedrijven in beeld, stelt de Flevolandse gedeputeerde Jaap Lodders (VVD). ,,En het mooie is: daar profiteert niet alleen Lelystad van, maar de brede regio. Er zullen ook bedrijven zijn die het prima vinden om op 15 kilometer van de luchthaven te zitten. Zij kiezen voor Dronten, Zeewolde, Ermelo of Harderwijk, omdat de grond daar goedkoper is. Zo profiteert iedereen mee."

Volgens Lodders toont onderzoek keer op keer aan dat een luchthaven zorgt voor werkgelegenheid. Tegenover een miljoen passagiers van het vliegveld staan 400 tot 800 banen, weet de gedeputeerde. ,,Ons beleid is dat een flink deel van het werk uit de directe omgeving wordt gehaald. Dat zien we nu al terug bij de bouwwerkzaamheden voor het vliegveld. De aannemers komen voor een deel uit onze regio."

Ook keerzijde aan Lelystad Airport

Maar het is niet alleen hosanna. De uitbreiding van Lelystad Airport heeft een keerzijde. Er verdwijnt ook werkgelegenheid, stelt de Netherlands Association of Commercial Aviation (NACA), een club die opkomt voor de belangen van de recreatieve luchtvaart. ,,Op dit moment is 'Lelystad' het belangrijkste vliegveld voor de recreatieve luchtvaart", zegt voorzitter Tom van der Meulen. ,,Na 2023 zal 80 procent van dit vliegverkeer uit Lelystad verdwenen zijn, simpelweg omdat de groei van vakantievluchten ons verdringt. Dit betekent enorme financiële schade voor bedrijven die al sinds jaar en dag op Lelystad Airport zijn gevestigd. Zoals vliegscholen en onderhoudsbedrijven."

Ook de toerismesector verwacht negatieve gevolgen. Uit een enquête van branchevereniging Recron bleek dat 70 procent van de ondernemers uit de recreatieve en toeristische sector in Flevoland, Overijssel, Friesland en de Veluwe omzetverlies verwacht. ,,Toeristische bedrijven in deze regio's moeten het hebben van de rust en de bijzondere natuurbeleving", zegt regiomanager Ivo Gelsing van Recron. ,,Die waarden worden aangetast als lawaaiige vliegtuigen laag overkomen.''

Feiten & Cijfers Lelystad Airport

  • Er wordt in totaal 90 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer verlenging start- en landingsbaan, terminal en parkeerplaatsen. Rond 2035 is deze investering terugverdiend.
  • De inkomsten van het vliegveld groeien in fases. Van 19 miljoen euro in 2024, via 67 miljoen in 2033 tot 136 miljoen in 2047.
  • Aantal vluchten groeit gefaseerd tot maximaal 45.000, goed voor 7 miljoen passagiers.
  • Er komen in totaal 14.000 parkeerplaatsen bij de luchthaven.
  • Het vliegveld levert uiteindelijk circa 3.200 banen op.

Laat dat vakantievliegveld maar komen

Jack Schoone, Bedrijfskring Lelystad