Nieuws Actueel
Verhuisgekte is zegen voor velen
Nieuw huis? Dan ook een nieuwe vloer, opgeknapte badkamer én het liefst een up-to-date interieur. We zijn massaal aan het verhuizen geslagen, en daar profiteren niet alleen makelaars van. Dat meldt het AD.

Je zou het niet zeggen, maar drie jaar geleden hadden makelaars in de Haagse regio het nog moeilijk. Die tijd is voorbij: we staan in de rij voor een nieuwe woning en de vraagprijzen blijven maar stijgen. Op de Open Huizendag was het in de regio afgelopen zondag drukker dan ooit. Én drukker dan elders: gemiddeld werd een woning door acht bezoekers bezichtigd. Ter vergelijking: het landelijk gemiddelde lag op 4,2 bezoekers per huis.
Ontzettend populairMet name appartementen, starterswoningen en eengezinswoningen zijn in de Haagse regio ontzettend populair, weet Wim Korff de Gidts van de regionale afdeling van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). ,,Woningen in die segmenten zijn razendsnel voorzien van een nieuwe eigenaar", zegt hij. ,,Dat brengt overigens ook zorgen met zich mee, want de vraag is straks groter dan het aanbod. Met name in de Randstad - waar de bevolking sterk groeit - ontstaat krapte op de woningmarkt. In Amsterdam zien we dat al gebeuren: in het afgelopen kwartaal stonden bijna vijftig procent minder woningen te koop dan een jaar eerder. Om in ieders woonbehoefte te kunnen blijven voorzien, is het noodzakelijk dat er snel nieuwe woningen worden gebouwd."
NieuwbouwprojectenIn het Westland zijn al meerdere nieuwbouwprojecten aan de gang. Zo worden in 's Gravenzande en Naaldwijk onder meer starterswoningen gebouwd.
,,In deze regio zijn we flink aan het verhuizen geslagen", weet ondernemer Maarten Bakker. De vestigingsmanager van keuken-, badkamer en tegelwinkel Wooning in Naaldwijk plukt daar naar eigen zeggen de vruchten van. ,,We hebben het veel drukker dan een paar jaar terug. Opvallend is het aantal jónge mensen dat een aankoop bij ons doet. Starterswoningen in nieuwbouwprojecten zijn allemaal binnen twee weken uitverkocht. En tja: bij zo'n nieuw huis hoort een nieuwe keuken, badkamer, of allebei. Wat dat betreft zitten we met onze winkel precies op de goede plek."
RecessieHoewel Bakker meer verkoopt dan tijdens de economische recessie, wordt de deur niet platgelopen. Hij verwacht ook niet dat dat ooit nog gaat gebeuren. ,,Tien jaar geleden kwam men nog de zaak binnen om rond te kijken en zich te oriënteren op een nieuwe keuken", legt hij uit. ,,Dat gebeurt nu via internet. Wat betreft verkopen zitten we wel op hetzelfde niveau als voorheen, we hoeven er alleen minder voor te doen", lacht hij. ,,Als mensen nu komen, hakken ze vrijwel direct de knoop door."
RegiogenotenWaar Bakker met name profiteert van regiogenoten die gaan verhuizen, hebben de medewerkers van badkamer- en tegelspecialist Harry Suiker aan de Zichtenburglaan in Den Haag hun handen vol aan renovaties. ,,We hebben het drukker en drukker met het uitvoeren van complete faceliften in badkamers", legt Suiker uit. ,,Met name ouderen besteden weer meer geld aan aanpassingen aan de douche of het bad. Dagelijks rukken we uit om opstapjes te verlagen of het bad in een douche te veranderen", aldus Suiker.
BankstelEn ook in interieurzaak Seven Days Store in het centrum van Delft is het drukker dan ooit. Nooit eerder kwamen zoveel aanvragen voor interieuradvies binnen, bovendien doen consumenten grotere aankopen. ,,Werd twee jaar terug nog wel eens drie keer nagedacht tot men overging op de koop van een nieuwe bank of kast, nu gebeurt dat een stuk sneller", meent Verweij. ,,Ik verwacht dat dat te maken heeft met het feit dat men vaker dan tijdens de crisis verhuist én meer te besteden heeft. Maar omdat ik het mijn klanten niet vraag, blijft het een beetje gissen."
BeestenmarktRuim anderhalf jaar geleden verhuisde Seven Days Store van de Beestenmarkt naar de Ouden Langendijk. ,,We hebben toen de formule van de zaak iets aangepast en zijn behalve meubels en accessoires ook plantjes en koffie gaan verkopen", vertelt Verweij. ,,Sfeer en beleving worden steeds belangrijker voor het winkelend publiek, en daar spelen we op in. Ik denk daarom dat onze metamorfose ook zeker heeft bijgedragen aan het toenemende aantal verkopen. Bovendien mikken wij niet - zoals interieurwinkels in woonboulevards - slechts op publiek dat op zoék is naar iets nieuws. Toevallige voorbijgangers komen ook bij ons binnenlopen, en dat wil nog wel eens leuk uitpakken."
GekteHet einde van de huizengekte in de regio is nog niet in zicht, voorspelt makelaar Korff de Gidts. ,,De woningprijzen zullen ook de komende periode nog stijgen. Wel wordt het aanbod steeds kleiner. In Amsterdam zien we al dat de markt droogkookt: er staan een stuk minder woningen te koop dan een jaar eerder. Dat kan hier ook gaan gebeuren."