De horeca vecht al jaren tegen het imago van hard werken tegen een hongerloon. Dat beeld is achterhaald volgens Michel Kloeg van de afdeling Zeeland van Horeca Nederland. ,,Het is nu een werknemersmarkt: de werknemer kan meer verlangen, zoals een aangepast rooster en een hoger loon. Ook is er na jaren onderhandelen sinds 1 januari weer een nieuwe cao."
Lees ook: Blurring: mix winkel en horeca werkt in Zeeland
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Don van Vliet, eigenaar van strandpaviljoen De Haven van Renesse, is het niet eens met die cao. Volgens hebben veel horeca-ondernemers het tekort aan personeel echt aan zichzelf te danken. ,,De waarde van de cao tegenover het werk dat moet worden verricht is echt schrijnend. Je moet ook kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. De werkdruk in Zeeland ligt heel hoog en daar mag wat tegenover staan. Ik vind dat werknemers recht hebben op een vrije dag in de week of minimaal een keer in de maand een vrij weekend."
Uitdaging
Ranjan Borgs van restaurant Brooklyn in Middelburg vindt ook dat je medewerkers wat extra's moet bieden. Hij zorgt bijvoorbeeld voor vervoer van medewerkers naar strandtent Brooklyn Beach in Domburg, die van dezelfde eigenaar is als Brooklyn. Bij strandhotel Westduin in Koudekerke worden doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf geboden, zegt Elis Kaya van personeelszaken. ,,Als de mensen er eenmaal zijn, is het ook de uitdaging om ze te behouden."