Nieuws Actueel

(Zit)kussengevecht tussen rivaliserende ondernemers

Ze zijn een enorme verkoophit: zitkussens die strand-, festival- en campingbezoekers gemakkelijk kunnen vullen met lucht. Producent Fatboy spant nu een kort geding aan tegen een concurrent die zijn techniek zou plagiëren, meldt het AD. 'Wat die jongens doen, is echt schurkachtig.'

Jeroen Schmale | Foto; Koen Verheijden 5 april 2016

Lamzac fatboy 1065

De bestellingen zijn niet bij te benen voor Marijn Oomen, bedenker en ontwerper van de Lamzac. De interesse in zijn product is zo groot, dat hij zijn webshop zelfs tijdelijk moest sluiten.

De Lamzac is een klein pakketje dat makkelijk is uit te vouwen en wordt volgeschept met lucht. Na een paar keer wapperen verandert het pakje - met de omvang van een kleine rugtas - in een flink, zacht zitkussen, dat aan het uiteinde gesloten kan worden als een boterhamzakje. Ideaal voor op het strand of bij het zwembad.

Om de zaken in goede banen te leiden, werkt Oomen samen met zitzakproducent Fatboy uit Den Bosch. Bij die firma in Den Bosch valt het op dat nogal wat bedrijven het idee, ontwerp en de techniek kopiëren. ,,Gelukszoekers horen erbij als je succes hebt,'' meent Fatboy-eigenaar Robertjan Zonneveld. ,,Maar brutaal is het wel. En onrechtmatig. Anderen horen gewoon van je spullen af te blijven en modellen vallen daar ook onder. We hebben alle rechten keurig gedeponeerd.''

SchurkachtigZonneveld werkt al langer samen met een bedrijf dat het internet afstruint, op zoek naar kopieën van zijn producten over de hele wereld. ,,We zijn wel gewend dat aan de andere kant van de aarde mensen met onze ideeën aan de haal gaan.''

Maar de concurrentie zit ook veel dichter bij huis. Binnenkort dient een kort geding dat Zonneveld aanspant tegen het Amsterdamse bedrijf Kaisr. Na een geslaagde crowdfundingsactie (het benodigde startkapitaal van 18.500 dollar was binnen een uur binnen en de teller staat nu op 1,5 miljoen) ontwikkelde Kaisr een zitzak die volgens Zonneveld veel te veel lijkt op de Lamzac. ,,Het is een regelrechte kopie. Wat die jongens doen is echt schurkachtig. Zelfs niets verzinnen en alleen kopiëren. Als we hier niet tegen optreden, zijn we echt sufferds. Dan kunnen we nog zoveel verkopen, dit mogen we niet laten gebeuren. We hebben eerst een brief gestuurd en toen kregen we als reactie dat hun product niet hetzelfde is als dat van ons. Prima, maar dan komen ze nu aan de beurt. We hebben een jurist in dienst die nu een kort geding voorbereidt tegen dat andere bedrijf. We weten zeker dat ze de Lamzac besteld hebben. Dan is wel duidelijk dat ze ons ontwerp overgenomen hebben.''

TechniekRobin de Boer van Kaisr wil alleen schriftelijk reageren: ,,Marijn Oomen zegt dat hij een monopolie heeft op het 'idee'. Dat is absoluut niet waar. Er bestaat geen patent op de techniek, zelfs Oomens advocaat heeft dat bevestigd. (...) Wij hebben die vrij beschikbare techniek gebruikt om een lounge-bed te maken met een vorm die totaal anders is dan die van de Lamzac. (...) De Kaisr is niet alleen heel anders, maar ook veel mooier en stoerder. Door zijn botte hoekigheid is hij naar onze smaak veel cooler dan de Lamzac. De consument moet gewoon zijn favoriete vorm kiezen.''

Wanneer beide bedrijven elkaar gaan treffen voor de rechter voor hun kort geding moet in de loop van de week duidelijk worden.

De Kaisr is nog niet verkrijgbaar op internet, de Lamzac wel. Kopers moeten er niet alleen 70 euro, maar ook geduld voor over hebben: een bestelling die vandaag geplaatst wordt, kan pas volgende maand geleverd worden.