Nieuws Actueel
Zo zet Red Bull Max Verstappen in buiten het circuit
Het begint een ritueel te worden voor Max Verstappen, schrijft het AD. Een paar dagen voor een Grand Prix zoekt hij met Daniel Ricciardo op alternatieve wijze alvast de adrenaline op. Een beetje lol maken, met een commerciële gedachte.

Ze crosten al op motoren door de woestijn van Abu Dhabi. Slalomden in een Kaido Streetracer door het neon-verlichte Tokio. Waagden zich in Maleisië aan de spectaculaire Zuidoost-Aziatische balsport sepak takraw. En gisteren was er in Melbourne nog voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen alweer een Red Bull-gevecht tussen Max Verstappen en Daniel Ricciardo te zien.
's Morgens om een uur of negen doken de twee teamgenoten opeens op tussen de honderden roeiers die dagelijks hun peddels in het water van de Yarra River steken. Onaangekondigd, maar niet zonder een select groepje journalisten vooraf in te lichten.
Wat ze kwamen doen bij de Melbourne University Boat Club? Niet roeien natuurlijk, veel te suf voor de snelheidsduivels. Een typisch Australische 'Dinghy Dash' stond op het programma.
Beiden kropen in een speedbootje bij een professionele stuurman, om zelf hangend over de voorsteven met snelheden tegen de 100 kilometer per uur voor de optimale balans te zorgen. Niet geheel zonder gevaar overigens, getuige het borstharnas, de kniebeschermers en de helm.
Nee, natuurlijk ging er niks mis. En ja, natuurlijk leverde het met de oogstrelende Yarra River als decor weer briljante dronebeelden op, die in mum van tijd alle uithoeken van de wereld bereikten. Precies wat de commerciële koppen bij Red Bull vooraf voor ogen hadden.
Met beeld verhalen vertellen naast het circuit en zo een wereldpubliek bereiken. Ze zijn er dol op bij de energiedrankjesgigant. En het kan niet gek genoeg. Zo reed Verstappen met de RB12 vorig jaar al eens over het sneeuw van de beruchte Hahnenkamm-afdaling. In Mexico lieten de twee Bulls een dodenmasker op hun gezicht schminken, ter ere van de dag van de doden. En Ricciardo nam het in een kasteeltuin in het Britse Bath met zijn wagen op tegen een volledig rugbyteam in een 'F1-scrum'.
,,Qua marketing zijn ze bij Red Bull wereldkampioen'', meent sportmarketeer Michel van Grunsven, die namens TripleDouble zaken doet met Red Bull Nederland. ,,Eigen content maken en zorgen dat die content overal terecht komt, dat is gewoon hun core business. Mooi dat Adidas laatst met de mededeling kwam dat ze resoluut gaan stoppen met adverteren op tv, maar bij Red Bull zagen ze dat tien jaar terug al in. Die hebben toen al het heft in eigen handen genomen.''
Navolging krijgen ze inmiddels van genoeg teams. Zo stonden de coureurs van Force India gisterochtend opeens te beachvolleyballen, op het strand net naast Albert Park. Een beetje knullig was het filmpje wel.
Strandwacht
Nee, dan Toro Rosso-coureur Daniil Kvyat, die op datzelfde strand à la David Hasselhoff in Baywatch voor strandwacht speelde. Een stuk gelikter al, dat clipje. Niet zo gek ook, als je weet wie de eigenaar is van de Italiaanse renstal. Juist, ook Red Bull.
,,Ze zijn daar zoveel meer dan alleen dat blikje'', aldus Van Grunsven. ,,Een atypische sponsor, meer een media-bedrijf. Een merk gebouwd op snelheid, dynamiek, entertainment en show. En het lukt ze steeds weer om die verwende Formule 1-coureurs tot de gekste dingen te verleiden. Heel knap. En bijzonder.''
Ze zijn bij Red Bull zoveel meer dan alleen dat blikje