Blog Rob Schalker

'Dierenvoeding als experience, met storytelling. Wát zegt u?'

Een experience maken van dierenvoeding. Rob Schalker, ondernemer achter het fashionmerk A Fish Named Fred, heeft veel gezien in zijn werkende leven, maar deze combinatie - experience, dierenvoeding - zag-ie niet direct. Inmiddels wel. En hoe.

Rob Schalker 29 maart 2022

Hond kat eten

Foto: Shutterstock.

Rob Schalker

Ceo/founder A Fish Named Fred

Rob Schalker is ceo/founder van het fashionmerk A Fish Named Fred en was eerder betrokken bij het lanceren van NZA New Zealand Auckland. Zijn steevaste benadering: het gaat niet zozeer om het product, je moet een verhaal verkopen.

A Fish Named Fred is een creatief en kleurrijk merk met overhemden, jassen, knitwear, T-shirts en polo's voor mannen. Het bedrijf is inmiddels actief in meer dan 30 landen. Rob eindigde dit jaar in de top 3 van de verkiezing Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar.

Op uitnodiging van INretail mocht ik laatst een presentatie geven over storytelling voor Tuinbranche Nederland. Als locatie was Prins Petfoods in Veenendaal uitgekozen; dat bekende bedrijf van honden- en kattenvoer dus. Inspirerend. Niet. Wél! Ik heb hier storytelling van de categorie next level mogen ervaren. Fantastisch goed uitgevoerd.

Sinds 1963 heeft Prins Petfoods veel kennis en ervaring opgedaan met betrekking tot de juiste voeding voor katten en honden. Anno nu staat er een compleet experience centre (foto hieronder) waar je als honden- of kattenbezitter wordt meegenomen 'in de beleving van je huisdier'. Bijvoorbeeld op een virtuele manier word je met oculus bril en al de metaverse-wereld ingetrokken. Op hele bijzondere wijze ervaar je digitaal hoe gezond je hond of kat eigenlijk is. Mooi, sterk voorbeeld: Check die drol. Je kunt ook verschillende smaken voeding testen in het keukenlab en er is een indrukwekkende inkijk in de diervoederfabriek.

Lees ook: Rob 'van de verhalen' Schalker (ceo A fish named Fred): 'Als je met storytelling start, moet je het in alle details uitvoeren'

Prins Petfoods heeft mij weten te boeien door op een onderscheidende, interessante en leerzame manier alles te weten te komen over gedrag, hoe een huisdier denkt en wat-ie letterlijk ziet. En dat alles met een nauwkeurige uitleg hoe elk stadium in leeftijd van viervoeters een eigen aanpak vergt zodat-ie langer leeft en gezonder oud wordt. En dat alles dan in een setting die meer weg heeft van een Disney-attractie dan een saai informatiecentrum.

De customer journey van iemand die honden- of kattenvoer nodig heeft, maken ze compleet inzichtelijk in klantprofielen en daarop passen ze hun benadering van die verschillende klanten aan.

Beluister hier de Sleutel tot Succes-podcast met Rob Schalker: A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

Zo zijn er zeven verschillende kopers., Hieronder geef ik een voorzet welke, en wat voor hen belangrijk is.

1. De voorloper

Deze klant komt vroeg in het seizoen. Voor hem is het belangrijk dat hij altijd de eerste is die met de nieuwste collectie rondloopt.

2. De praktische koper

Heeft iets nodig voor een feestje of receptie.

3. De prijsbewuste klant

Wil alles hebben als het maar afgeprijsd is.

Maakt dan niet uit hoe oud iets is. Moet het wel mooi vinden en dat zit altijd wel goed bij Fred :-)

Lees ook: Eigenzinnigheid, authenticiteit... waarom 'A fish named Fred' een succesvolle merknaam werd

4.De impulsieve klant

Komt binnen zonder duidelijk doel. Is nieuwsgierig en wil overal aan voelen en laat zich na besloten tot aanschaf van een artikel makkelijk overhalen er nog iets bij te kopen.

5. Heeft geen idee

Weet niet wat -ie wil maar kan overtuigd worden door de juiste producten bij elkaar te pakken en koopt dan goed en veel uit gemakzucht.

6. Wordt gedirigeerd

Deze klant wordt door zijn vrouw naar binnen getrokken omdat zij vindt dat hij iets nieuws nodig heeft.

Heeft eigenlijk helemaal geen zin om te winkelen maar is toch wel happy als hij er weer even tegen kan met een nieuwe outfit.

7. Kent ons merk niet

Maar wordt nieuwsgierig en laat zich graag uitleggen wat het merk inhoudt en gaat vervolgens met volle tassen de winkel uit.

Een experience maken van dierenvoeding. Het is Prins Petfoods gelukt en dit zorgt er ook voor dat ze steeds meer inzicht krijgen in hun klant en wat die verwacht. Door het verzamelen van de informatie die dagelijks binnenkomt via het twintig vrouwen sterke Expert Helpdeskteam komen steeds meer gegevens binnen waardoor de volgende klanten nog beter geholpen kunnen worden.

Ik zeg: op naar Veenendaal.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws