Blog Coronavirus
Dit is ook de coronacrisis: creatief innoveren vanuit het hart
Nederlanders zijn een ijverig volkje met hier en daar nog de zichtbare trekken van de calvinistische inborst. We zijn een reislustig volkje en trekken er graag op uit. Dat werd in de eerste week van de intelligent lockdown pijnlijk zichtbaar op de stranden, in de bossen en de parken. We zijn ook een innovatief en creatief volkje. Dat werd afgelopen week heel mooi duidelijk.

Waar ik mij dagdagelijks bezig mag houden met innovaties, valt de enorme creativiteit van de Nederlanders mij nu echt op. Elke ochtend lees ik over mooie initiatieven die in ons land worden genomen om elkaar te helpen of het huidige leven wat makkelijker of leuker te maken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de coronacoupon, waarmee je nu een waardebon kan kopen voor een activiteit voor later. Goed om zo de getroffen ondernemers in de evenementenbranche te steunen.
Mondkapjes
Ik denk ook aan de Facebook-groep ‘Mondkapjes Maken Nederland’, waar mensen die nu ongewild thuis een zeer waardevolle bijdrage leveren door mondkapjes te maken. Of het initiatief www.mondkapjesnodig.nl waar vraag en aanbod van mondkapjes samen worden gebracht. Ik denk ook aan de ‘Nationale thuisborrel’ waar je met behulp van videobellen toch met vrienden en onbekenden gezellig samen kan zijn. Of Ruben, Tijl en Ruben die op hilarische wijze ons een inkijkje geven in hun quarantaine.
"Het is zo fascinerend te zien hoe al deze ‘verborgen’ creativiteit wordt aangewakkerd"
Wat mij in het bijzonder opvalt aan al dit soort mooie initiatieven is dat ze veelal niet van bedrijven komen, maar vanuit de harten van mensen. In ons vak noemen we mensen over het algemeen consumenten of ‘persona’s’. En bij alle innovaties waar wij aan werken proberen we vanuit die consument te denken en te komen tot de best passende oplossingen. We werken zogenaamde ‘customer journeys’ uit: dit alles om iets te maken of te bouwen waar die toekomstige klant op zit te wachten. We proberen in hun hoofden en harten te kruipen.
Urgentie en saamhorigheid
In deze bizarre tijd komt de consument zélf in actie met creatieve oplossingen en fantastische innovaties. Het is zo fascinerend te zien hoe al deze ‘verborgen’ creativiteit wordt aangewakkerd. Er is meer tijd en ruimte in het hoofd en meer gevoel van urgentie en saamhorigheid. Door al die elementen zijn wij nu in staat met een dosis energie en positiviteit nieuwe dingen te bedenken om deze crisis het hoofd te bieden.
Lees ook: ‘Out Of The Foodbox’ van Boerschappen eerste 100 procent corona-proof gezinsuitje
Er wordt veel geschreven over een versnelling en omwenteling die in onze maatschappij gaande is. Zeker nu, want onder druk wordt alles vloeibaar. Ik hoop van harte wanneer we allemaal weer volop aan het werk zijn, we een Nederland hebben gecreëerd waarin we doorgaan met innoveren vanuit de mens en vanuit het hart. Het zit gewoon in ons.
Petra Lubbers
Lid Raad van Advies

Petra Lubbers (43) heeft bijna twintig jaar ervaring op het gebied van media, advertising, boeken en e-commerce. De afgelopen tien jaar was ze verantwoordelijk voor business en digitaal director binnen bedrijven zoals Bol.com, Novamedia en Bruna, waar ze meerdere digitale innovaties opleverde. Zo stond ze aan de wieg van het abonnementsmodel voor e-books bij Bol.com en bracht ze Eci (nu Bookspot) en Bruna naar nieuwe e-commerce concepten en platformen. Petra is nu partner en Managing Director bij Tom Orrow, een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in het ontwikkelen van (digitale) waardeproposities voor klanten, deze ook maakt en kan vermarkten. Hierbij hanteren ze een innovatief business model waarbij het bureau en hun klanten samenwerken op basis van gezamenlijke doelen, risico’s en resultaten.