Nieuws Coronavirus
Zo gaan ondernemers samen strijd tegen gevolgen coronacrisis aan
Steeds meer ondernemers - van multinationals tot het mkb - en zelfstandigen merken de soms desastreuze gevolgen van het coronavirus en (vooral) de maatregelen die door de overheid worden genomen om het virus in te dammen. Gelukkig worden er talloze initiatieven gestart om het leed te verzachten en elkaar – als ondernemer en burger – te helpen. Wij zetten de meest opvallende acties op een rij en vullen de lijst regelmatig aan met nieuwe initiatieven.

Nancy Kombrink is de vrouw achter ‘Corona Durf te Vragen/Helpen’ in Utrecht. Foto: Angeliek de Jonge
CORONA UPDATE: DRIEMAAL DAAGS INFORMATIE EN ADVIES
Dagelijks om 8.00, 12.00 en 17.00 uur op New Business Radio(.nl) onze Corona Update met informatie en advies voor ondernemers over de coronacrisis. Op déze pagina vind je initiatieven van-en-voor-en-door-ondernemers die ook tijdens de Update aan bod komen. Mail ons: redactie@deondernemer.nl. HIER vind je alle eerdere Corona Updates.
Corona Durf te Vragen/Helpen
‘Corona Durf te Vragen/Helpen’. Onder die noemer is de Utrechtse Nancy Kombrink op Facebook een groep gestart voor mensen die hulp nodig hebben, én mensen die de helpende hand kunnen bieden, meldt het AD. Het loopt inmiddels dermate storm dat de initiatiefneemster 35 moderators aanstuurt en de site inmiddels een eigen kindje heeft in elke provincie. ,,Zelf weet ik hoe moeilijk het soms is om hulp te vragen. Ik zit al twee jaar noodgedwongen in de ziektewet, vanwege spierzwaktes. Op lastige dagen is het tillen van een theekopje al zwaar.’’ Op de Utrechtse tak van de website bieden horecawerknemers, die nu thuiszitten, zich aan. Anderen willen helpen met het doen van boodschappen of op andermans kinderen passen terwijl de ouders aan het werk zijn.
Gratis prints voor thuiswerkers
Veel thuiswerkers lopen tegen praktische zaken aan. Ze moeten documenten uitprinten, maar hebben simpelweg geen printer tot hun beschikking. Alleeninkt.nl biedt sinds gisteren aan op gratis en voor niets prints af te drukken, maximaal 50 A4'tjes per persoon.
''De economische dreiging van het virus vraagt om een creatieve en flexibele instelling. Wij willen onze cliënten ondanks alles blijven bedienen''
Live videoverbinding bij bedrijfsmakelaar
P. van den Bosch Bedrijfsmakelaars reageert flexibel op de coronacrisis. Klanten kunnen nu kantoorpanden bezichtigen via een live videoverbinding. Directeur en partner Jasper Janssens: ,,De economische dreiging van het virus vraagt om een creatieve en flexibele instelling. Wij willen onze cliënten ondanks alles blijven bedienen. Daarom hebben we besloten bezichtigingen te doen met behulp van de videoconferencingtool Zoom. Dat is de beste én de veiligste manier om een fysiek bezoek te vervangen. De klant kan vragen stellen, aanwijzingen geven en de makelaar 'sturen' om een goede indruk te krijgen van het object. Overigens gaat alle communicatie via de site van Zoom. De klant hoeft niets te downloaden."
Onderwijs of afstand eenvoudiger
Educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff ondersteunt scholen, studenten en leerlingen zoveel mogelijk bij de lastige opdracht om onderwijs op afstand vorm te geven. De uitgeverij zorgt ervoor dat alle licenties beschikbaar zijn en blijven, in nauwe samenwerking met de schoolleveranciers en distributeurs. Bovendien kunnen gebruikers van de methoden, die nog geen licenties hebben, gratis licenties aanvragen. Daarnaast is er een inhoudelijke campagne gestart: op deze site publiceert ThiemeMeulenhoff adviezen en artikelen van collega-docenten en leerlingen om op afstand les te geven.
Lees ook: Van de nood een deugd: Coronanny matcht ouders en oppassers
Bloemetje voor onze hulpverleners
De sierteeltsector is een gezamenlijke actie gestart om hulpverleners een hart onder de riem te steken. In samenwerking met de Vereniging van groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) en Bloemenbureau Holland geven medewerkers van bloemenveiling Royal FloraHolland bij ziekenhuizen en verzorgingshuizen in de regio Aalsmeer en Naaldwijk bloemen af om zorgpersoneel te bedanken voor hun inzet in de tijd van het coronavirus. Per dag worden bij Royal FloraHolland gemiddeld meer dan 30 miljoen bloemen en planten verhandeld. Op maandag bleef een historisch percentage van 50 procent van de aanvoer onverkocht.
Gratis 3D-ontwerp coronavirusvrije deuropener
Materialise, actief op het gebied van 3D-printen, heeft een 3D-geprinte deuropener ontworpen die het mogelijk maakt om deuren te openen en te sluiten met de onderarm, waardoor er geen direct contact met de deurklink meer nodig is. Het bedrijf biedt het bedrukbare ontwerp gratis aan en doet een beroep op de wereldwijde 3D-printgemeenschap om de deuropener in 3D te printen en overal ter wereld beschikbaar te stellen.
Wereldwijd je ticket geannuleerd
De onzekerheid rondom reizen en grote evenementen blijft groeien. Het zal de kaartverkoop tijdens de belangrijke maanden maart, april en mogelijk mei sterk beïnvloeden, met gevolgen voor festivals, de wijdere evenementenindustrie Met dit in het achterhoofd heeft Festicket samen met de steun van meer dan 150 organisatoren wereldwijd het ‘FlexTicket’ gelanceerd. Het initiatief geeft kaartkopers de mogelijkheid om tickets en pakketten voor aangesloten festivals te annuleren onder elke omstandigheid. Nieuwe boekingen gemaakt voor 30 april vallen automatisch onder dit flexibele annuleringsbeleid.
Recruiters slaan handen ineen
RecruitersForGood: onder dat motto hebben een aantal recruiters het initiatief genomen ‘iets goeds voor de wereld’ te gaan betekenen. Een eerste platform moet deze week van start gaan om te helpen bij de coronacrisis. ,,Aan de ene kant grote personeelstekorten en aan de andere kant grote personeelsoverschotten. Met RecruitersForGood willen we graag de ‘Kracht van Samen’ van het recruitmentnetwerk activeren en hierdoor vraag en aanbod samenbrengen’, aldus Milad Zandi op LinkedIn. ,,Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen.''
Privé-eiland voor een habbekrats
Een groep gestrande Nederlanders op de Filipijnen heeft een positieve draai weten te geven aan alle tegenslag door de coronacrisis. In plaats van te stressen over een terugvlucht zagen ze kans voor een habbekrats een heus privé-eiland te boeken, meldt het AD. Initiatiefneemster Nikkie den Dekker (28) zit met haar vriend Marc (30) en veertien andere Nederlanders nu nog vast op het eiland Palawan. ,,Vanaf morgen verblijven we vijf nachten op een privé-eiland. Dat zou normaal onbetaalbaar zijn geweest, maar alle accommodaties (foto boven) willen nu graag deals sluiten vanwege de coronacrisis. Daardoor hebben we nu voor 25 euro per persoon per nacht een eiland voor onszelf, inclusief een kok en eten.''
Quarantaine Sessions vanuit de huiskamer
Nu muzikant en zzp-ondernemer Ed Struijlaart voorlopig niet kan optreden in openbare gelegenheden, is hij begonnen met het geven van concerten vanuit zijn studio, schrijft het AD. Afgelopen zondagavond heeft hij al wat schamele euro’s bij elkaar gespeeld, komende zondag volgt deel twee van zijn zogeheten Quarantaine Sessions. Zondag kon er nog worden afgerekend met een ‘Tikkie’, maar omdat daarmee maar 30 betalingen per dag kunnen worden gedaan, heeft de ondernemer deze link aangemaakt om hem een duwtje in de rug te geven.
Lees ook: 'Brabant ge kunt ‘t': Brabantse ondernemers steunen thuiswerkende provinciegenoten
Restaurantthuisbezorgd.nl
De Amsterdamse internetondernemer Patrick Wilson zet zich in om de branche draaiende te houden met Restaurantthuisbezorgd.nl: een eigen webshop voor horecaondernemers om maaltijden aan huis te kunnen leveren die gegarandeerd binnen vijf werkdagen wordt opgeleverd.
Via de site kunnen horecaondernemers gemakkelijk en vooral snel inspelen op de ontwikkelingen door een thuisbezorgwebshop met eigen look-and-feel te starten, inclusief betaal plug-in, postcode scan voor de consument en koppeling aan eigen website. Een manier om maaltijden aan te kunnen blijven bieden aan hun doelgroep, omzet te blijven realiseren én ontslagen tegen te gegaan. Waar personeel veelal de dupe is van kostenbesparing, kunnen zij hierdoor aan de slag met het thuisbezorgen van de maaltijden.
Ook wordt het platform ingezet om werkloosheid onder horecapersoneel verder tegen te gaan. Horecaondernemers die gebruik maken van het platform kunnen een vraag voor nieuwe bezorgers indienen en werkzoekenden kunnen zich hiervoor aandragen en aanmelden. Vervolgens wordt vraag en aanbod verbonden door het team van de site
Lees ook: Help de Horeca: partners getroffen branche starten waardebonactie
Jonge talenten helpen mkb en startups
Het digitale platform BLACKBEAR is tijdelijk kosteloos opengesteld voor startups, mkb-ondernemers en andere organisaties. Het doel is om de denkkracht van jonge talenten te koppelen aan bedrijven die ondersteuning willen bij hun uitdagingen. Het platform heeft daarvoor een pool van meer dan 2.500 jonge talenten. Zij kunnen op ieder moment meedenken over uitdagingen, wat resulteert in snelle en meerdere oplossingen voor business challenges.
Via de website kunnen organisaties een (video)gesprek plannen met het team van BLACKBEAR. In overleg wordt de uitdaging dan zo snel mogelijk live gezet, zodat de jonge talenten snel kunnen meedenken over oplossingen. Jonge talenten die hun creativiteit willen inzetten om huidige uitdagingen aan te pakken, kunnen zich eveneens aanmelden via de website.
Wat onderneem jij?
De Ondernemer hoort graag over jouw initiatief om andere bedrijven en burgers te helpen tijdens de coronacrisis. Laat het ons weten en mail redactie@deondernemer.nl.