Nieuws Coronavirus

Patrick Wessels over statements AH en McDonald's in dagbladen: 'Sterk en betrokken'

Albert Heijn en McDonald's staan vandaag in diverse landelijke dagbladen met paginagrote statements over hoe zij omgaan met het coronavirus. 'Een sterke, betrokken en transparante aanpak', vindt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Zijn advies aan bedrijven waar 'we' ook als consument naartoe móeten: kom juist nu met een statement over je bedrijfsvoering; op winkelvloer, website tot aan media.

Van onze redactie 14 maart 2020

Laatste update: 15 maart 2020 16:35

AH Mc Donalds corona krant

Paginagrote uitingen van Albert Heijn en McDonald's zaterdag in onder meer het AD.

'CORONA UPDATES' OP NEW BUSINESS RADIO

De Ondernemer verzorgt vanaf maandag 16 maart dagelijks om 8.00, 12.00 en 17.00 uur een Corona Update op New Business Radio(.nl). Luister online mee naar de actualiteit, nieuws van bedrijfsleven en branche-organisaties, en ook oplossingen die collega-ondernemers bieden rondom het corona-virus.

,,Je merkt dat bedrijven met hun communicatie willen laten zien dat ze er bovenop zitten. Sterke elementen vind ik dat ze transparant zijn om zoveel mogelijk onzekerheid weg te nemen. Ze geven aan welke maatregelen ze nemen. En belangrijker, met welke reden ze dat precies doen," stelt Patrick Wessels, consumentenpsycholoog en lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

'Maatregelen met duidelijke reden komen best over'

,,De maatregelen met een duidelijke reden komen het best over bij de consument. En zou je geen statement maken als bedrijf, dan ontstaat er onzekerheid over of er wel of geen maatregelen gelden. Dat roept vragen op bij de consument, waardoor bovendien bijvoorbeeld de klantenservice onnodig overbelast raakt."

Bedrijven waar 'we' naartoe moeten: maak een statement

Patrick Wessels stelt dat het ook belangrijk is dat de statements aan consumenten aangeven wat zij kunnen doen. ,,Ten eerste om richtlijnen aan te geven en ten tweede om de consument het gevoel te geven er zelf ook aan te kunnen bijdragen dat we de gevolgen beperken. Ook dat creëert weer ervaren rust."

Vooral van bedrijven waar we naartoe ‘moeten’, zouden dergelijke statements moeten maken - waar dan ook, van de winkelvloer zelf tot eigen websites tot in media. ,,Dus supermarkten zijn heel logisch, net als apotheken en drogisterijen, of gemeentehuizen en instanties waar je niet omheen kunt. De utilitaristische aankopen zeggen we als psychologen dan, in plaats van de hedonistische (voor fun). Al zou je het verwachten van elk bedrijf waarmee je fysiek contact kunt hebben, tot thuisbezorgers aan toe."

Beluister hieronder de corona-podcast met Patrick Wessels:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.