Nieuws Evenementen

Eventexperts: 'Massale zakelijke evenementen zijn uit, hybride variant gaat het niet redden'

Kleinere evenementen, met meer focus. In een goed samenspel tussen online en offline. Dat is de marsroute van de zakelijke evenementensector na corona, zeggen specialisten Thijs van der Zande (DPG Media/De Ondernemer) en Anna-Maria Giannattasio (Puur Evenementen).

Rodrick de Munnik 3 juni 2022

Zakelijk event hybride corona

Hybride vormen van evenementen gaan het in de toekomst niet redden, aldus diverse specialisten. Foto: Shutterstock.

Het is inmiddels een open deur van jewelste, maar laten we 'm intrappen: corona heeft veel veranderd. Ook de evenementenbranche gaat nooit meer zo zijn als voor de pandemie, zeggen Thijs van der Zande, vanuit DPG Media betrokken bij veel b2b-evenementen en Anna-Maria Giannattasio, coo van Puur Events, in radioprogramma Met de kennis van nu (onderaan deze pagina terug te luisteren).

Van der Zande: ,,We zien een grote verschuiving van grote naar kleine evenementen. Schaalverkleining; meer focus. Dat komt voor een deel ook omdat het nu, na corona, gewoon druk is. Er is heel, heel veel werk te doen en er zijn maar weinig mensen beschikbaar om het te doen. Grote evenementen, daar is gewoon geen tijd voor op dit moment.”

Giannattasio ziet nog een andere reden. ,,Er is schaarste alom. Aan mensen, aan tijdstippen, aan locaties. Het lijkt alsof er geen rem meer op zit sinds alle maatregelen zijn opgeheven. Iedereen wil een evenement nu het weer kan.”

Lees ook: Omzet evenementenbranche omlaag met 80 procent: 'Er moet nu duidelijkheid komen'

Online evenementen: een andere tak van sport

Ook de inhoud van de evenementen gaat veranderen. Omdat de sector als eerste werd geschrapt en als laatste weer aan de slag kon, is voor andere vormen van bedrijfsuitjes, seminars of productpresentaties gekozen. Van der Zande: ,,Ineens ging alles van offline naar online. Logisch, want er was niks anders. Maar we hebben vooral geleerd dat het een andere tak van sport is. Gewoon online hetzelfde doen als dat je normaal live zou doen, werkt niet. De spanningsboog achter een beeldscherm is heel anders.”

Giannattasio: ,,Dan moet je harder werken om je deelnemers erbij te betrekken. Stop er bijvoorbeeld game-elementen in. Dat werkt wel. Maar dat hebben we ook snel moeten leren. En het hangt ook van je publiek af. Jongeren snappen dit veel sneller dan bijvoorbeeld boomers.”

Evenementenspecialist Thijs van der Zande van DPG Media / De Ondernemer.

Lees ook: Oprichter Apenkooi Events: ‘Crisis meest interessante periode in mijn zakelijk leven’

Dit najaar gaat alles 'gewoon' door, maar met een ingebouwde escape

In een tussenvariant, een hybride event met online en offline componenten, zien beide evenementspecialisten niets. ,,Dat idee heeft het niet gered,” zegt Van der Zande. ,,De combinatie is maar heel beperkt succesvol.”

Toch wil hij niet zeggen dat digitale evenementen verdwijnen nu alles weer live kan en mag. ,,Zeker niet. Juist niet. Online evenementen kunnen juist kosteneffectief zijn. Je hoeft geen zaal te huren en broodjes te regelen en je kunt veel meer mensen ontvangen. Ze hebben tegelijk ook een andere waarde. Het is heel effectief bij bijvoorbeeld technische presentaties. Maar als het gaat om echt contact met elkaar, dan is fysiek toch de beste optie.”

Ondanks alle voors en tegens worden de digitale draaiboeken niet bij het oud papier gegooid. ,,De herfst komt er weer aan. We hebben geleerd dat je alles onder controle moet houden wat te controleren valt. Mensen zijn toch weer angstig dat er een volgende golf gaat komen. Dus we organiseren weer alle evenementen - zoals ook De Week van De Ondernemer - zoals we van plan zijn, maar bouwen tegelijk een escape in,” zegt Van der Zande.

Anna-Maria Giannattasio van Puur Events, Met de kennis van nu-presentator Ron Vergouwen (midden) en New Business Radio-regisseur/technicus Daan Prins.

Veel gekost, maar ook veel geleerd

Beide evenementspecialisten kijken met gemengde gevoelens terug op de coronaperiode. Het heeft veel gekost, maar ook veel gebracht. Giannattasio schrikt nog wel eens wakker als ze eraan terugdenkt. ,,Ik heb tegenwoordig moeite met 'rondjes lopen'. De afgelopen jaren betekende 'een rondje lopen' telkens dat ik weer afscheid moest nemen van een personeelslid.”

Niet gek natuurlijk, want de harde lockdowns hebben gewoon platte omzet gekost. Tegelijk hebben beide veel geleerd. Van der Zande: ,,Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan over de manier waarop we zakelijke evenementen moeten opzetten. Dat zie je terug in waar we nu mee bezig zijn: voorbereid op wat kan komen.”

Luister hieronder de uitzending 'Met de kennis van nu 'terug

'Met de kennis van nu' is wekelijks op de vrijdag van 13.00 tot 14.00 uur te beluisteren op New Business Radio en onder meer via de De Ondernemer (button rechts bovenaan op homepage). Na afloop is het terug te luisteren via de bekende podcastkanalen en natuurlijk ook op onze website.

De uitzending van 3 juni jl. op New Business Radio is hieronder terug te luisteren

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws