Nieuws Maatregelen

Grapperhaus: geen mondkapjesboete voor winkelier

Minister Grapperhaus schept in een brief helderheid over wie beboet wordt, de klant òf de winkelier, als een klant zonder mondkapje een winkel binnengaat. De minister is helder in zijn antwoord: een ondernemer hoeft niet handhavend op te treden en wordt daarmee niet beboet. Een klant die zonder een mondkapje in de winkel is, kan hiervoor juist wel een boete krijgen. INretail is blij met deze duidelijkheid.

Van onze redactie 5 december 2020

Supermarkt mondkapje mondmasker

Ondernemers zijn verplicht om de mondkapjesplicht te handhaven en krijgen geen boete als de klant geen mondkapje draagt, zolang de naleving van de wet actief gestimuleerd wordt.

Een winkelier moet wel actief deurbeleid voeren en klanten aanspreken op het dragen van een mondkapje. Zo bevordert hij de naleving van de wet. Met de invoering van de wettelijke mondkapjesplicht afgelopen dinsdag 1 december ontstond hierover onduidelijkheid.

INretail
adviseert winkelondernemers om een klant aan te spreken op het dragen van een mondkapje en voor duidelijke communicatie hierover te zorgen. Dat kan bijvoorbeeld via deurposters bij de winkelentree. Op die manier wordt de al klant twee keer aangesproken op de verplichting tot het dragen van een mondkapje. Weigert de klant alsnog een mondkapje te dragen, dan mag de ondernemer de klant uit de winkel weren. Als de klant dan toch de winkel ingaat is hij of zij in overtreding met de wet en kan hij of zij daarvoor een boete krijgen.

Ondernemers zijn dus verplicht om de mondkapjesplicht te handhaven en krijgen geen boete als de klant geen mondkapje draagt, zolang de naleving van de wet actief gestimuleerd wordt. De minister van Justitie zal naar verwachting hierover ook duidelijkheid geven aan gemeenten en handhavers.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.