Podcast
Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond
Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.
In deze podcast bespreken economieverslaggevers Sanne Schelfaut en Peet Vogels van het AD met presentator Bram Verbrugge de nieuwe kledinglijn van Zeeman, met de naam Skeer. Skeer betekent in straattaal ‘goedkoop’ of ‘blut’, en is door de textielketen gekozen om een statement te maken tegen dure merkkleding. Maar het is bovenal een goeie marketingtruc. Geen toeval, betoogt Schelfaut, want Zeeman heeft sinds die opvallende gele onderbroek de weg omhoog gevonden.
Lees ook: Voorpublicatie: hoe Jan Zeeman de Margriet-hoofdredacteur persoonlijk kwam overtuigen
Ook komt het voordeelfestijn Black Friday aan bod, dat volgende week losbarst. De koopjesgekte lijkt opnieuw niet te stuiten, maar het tegengeluid groeit ook. ,,Zelfs vanuit de retailwereld zelf wordt steeds vaker de vraag gesteld: is dit systeem nog wel toekomstbestendig? Bedrijven als H&M nemen er al afstand van’’, vertelt Schelfaut.
Shell naar Londen
Ook bespreekt het panel het aangekondigde vertrek van Shell. Het vertrek van het hoofdkantoor van Shell van Den Haag naar Londen is een nieuwe tegenvaller voor de bv Nederland. Extra pijnlijk voor de koningsgezinde topman Ben van Beurden van Royal Dutch Shell. Die titel raakt het bedrijf kwijt zodra ze volledig Brits zijn. Wat zijn de gevolgen van het aangekondigde vertrek en hoe zullen de aandeelhouders reageren op het voorstel?
Ook de zorgen voor de horeca worden besproken door het AD-team. Ondernemers zijn voorlopig nog lang niet uit de financiële zorgen, voorspelt ING. Alleen de invoering van de coronapas zorgde al voor 20 procent minder pinomzet.