Podcast

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Sanne Schelfaut & Peet Vogels (AD) 20 november 2021

In deze podcast bespreken economieverslaggevers Sanne Schelfaut en Peet Vogels van het AD met presentator Bram Verbrugge de nieuwe kledinglijn van Zeeman, met de naam Skeer. Skeer betekent in straattaal ‘goedkoop’ of ‘blut’, en is door de textielketen gekozen om een statement te maken tegen dure merkkleding. Maar het is bovenal een goeie marketingtruc. Geen toeval, betoogt Schelfaut, want Zeeman heeft sinds die opvallende gele onderbroek de weg omhoog gevonden.

Lees ook: Voorpublicatie: hoe Jan Zeeman de Margriet-hoofdredacteur persoonlijk kwam overtuigen

Ook komt het voordeelfestijn Black Friday aan bod, dat volgende week losbarst. De koopjesgekte lijkt opnieuw niet te stuiten, maar het tegengeluid groeit ook. ,,Zelfs vanuit de retailwereld zelf wordt steeds vaker de vraag gesteld: is dit systeem nog wel toekomstbestendig? Bedrijven als H&M nemen er al afstand van’’, vertelt Schelfaut.

Shell naar Londen

Ook bespreekt het panel het aangekondigde vertrek van Shell. Het vertrek van het hoofdkantoor van Shell van Den Haag naar Londen is een nieuwe tegenvaller voor de bv Nederland. Extra pijnlijk voor de koningsgezinde topman Ben van Beurden van Royal Dutch Shell. Die titel raakt het bedrijf kwijt zodra ze volledig Brits zijn. Wat zijn de gevolgen van het aangekondigde vertrek en hoe zullen de aandeelhouders reageren op het voorstel?

Ook de zorgen voor de horeca worden besproken door het AD-team. Ondernemers zijn voorlopig nog lang niet uit de financiële zorgen, voorspelt ING. Alleen de invoering van de coronapas zorgde al voor 20 procent minder pinomzet.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details