Nieuws Bedrijfsoverdracht

Ondernemers geven niet op nu verkoop van bedrijf aan dochter Lee Towers van de baan is

De verkoop van Burton Car Company uit Zutphen gaat niet door. De broers Iwan en Dimitri Göbel kondigden eerder dit jaar trots aan nieuwe eigenaren te hebben gevonden voor hun sportwagenfabriek, maar de overname is stopgezet na een ingreep van mkb-beursplatform NPEX.

Judah Bolink (De Stentor) 20 mei 2021

Iwan Göbel voor een paar Burtons, sportwagens op het onderstel van een lelijke eend. Voor hem dozen vol mondkapjes, die hij vorig jaar naar Nederland haalde via contacten die hij opdeed met zijn sportautofabriek in Zutphen Foto: Jeroen Jazet

,,We zijn ontzettend verrast”, zegt Iwan Göbel, die vorige maand op de hoogte is gesteld van de ingreep door NPEX, tegen De Stentor. ,,Er is de afgelopen weken veel gebeurd. We hebben nu besloten de verkoop volledig stil te leggen en ons te beraden op de situatie. We moeten bijkomen van alle ellende.”

Burton Car Company zou op papier worden gekocht door Claudia Vrolijk-Huijzer, dochter van zanger Lee Towers. Haar partner Rens Vrolijk vertelde eerder aan De Stentor dat dit slechts een ‘theoretisch verhaal’ was en dat dit later zou worden aangepast. Hij was immers de bedenker van het overnameplan. Samen hebben beiden ook een stal in Almen, waar ze onder meer paarden fokken.

''We zijn voorlopig wel even genezen van de verkoopwens. Er is zóveel gebeurd. We nemen nu even rust''

Iwan Göbel, mede-eigenaar Burton Car Company

NPEX legt hele proces stil nadat er ‘nieuwe informatie’ zou zijn binnengekomen

De verkoop zou grotendeels worden gefinancierd met de uitgifte van aandelen, via NPEX, een effectenbeurs voor Nederlandse ondernemingen in het mkb. Het was de bedoeling dat hiermee een minimumbedrag van 4 miljoen euro zou worden opgehaald. NPEX heeft vorige maand het hele proces stilgelegd, nadat er ‘nieuwe informatie’ zou zijn binnengekomen tijdens het uitgifteproces. Beleggers die zich al hadden ingeschreven, hebben hierna meteen hun geld teruggekregen.

In een verklaring die NPEX nadien naar buiten heeft gebracht, staat dat NPEX een ‘zorgvuldige afweging’ heeft gemaakt en daarna heeft besloten de beursnotering te beëindigen.

Volgens Het Financieele Dagblad vertrouwde NPEX de beoogde kopers van Burton Car Company niet meer. Rens Vrolijk zou in het verleden zijn veroordeeld voor faillissementsfraude en zou zijn strafrechtelijke veroordelingen niet hebben gemeld bij NPEX. Bovendien zou hij in het verleden valse facturen hebben laten opstellen door een aannemer. In plaats van dat deze aannemer werkzaamheden verrichte bij het bedrijf van Vrolijk, zoals opgevoerd in de facturen, voerde deze werkzaamheden uit aan de boerderij van het echtpaar in Almen.

Iwan en Dimitri Göbel achter het stuur van één van hun Burtons. Foto: Burton Car Company

Broers Göbel zouden na verkoop belang van 25 procent houden in sportwagenbedrijf

Mark van der Plas, ceo van NPEX, laat aan De Stentor weten dat hij niet lang hoefde na te denken over het besluit. ,,Op dit moment kan ik er niet veel over zeggen, maar zeker is wel dat de broers Göbel geen enkele blaam treft. Zij hebben een prachtig, goedlopend bedrijf.”

De broers Göbel zouden na de verkoop een belang van 25 procent houden in het sportwagenbedrijf. Ook zouden ze er enkele dagen in de week blijven werken. ,,We zijn creatievelingen, geen managers van een groot bedrijf’’, verklaarde Iwan Göbel eerder de stap tot verkoop.

Hij en zijn broer bouwden vanaf 1993 via hun bedrijf Duck Hunt de ene naar de andere Citroën 2CV - in de volksmond bekend als ‘lelijke eend’ - om tot een pick-up of een Lomax. In 2000 leidde dit tot de lancering van de Burton. Inmiddels verkopen de broers zo’n honderd Burtons per jaar en hebben zij daarmee de grootste sportwagenfabriek van Nederland.

In dit artikel zag het er allemaal nog rooskleuriger uit voor de ondernemende broers Göbel Gebroeders Göbel doen grootste sportwagenfabriek (Burton) van Nederland van de hand

Winst Burton Car Company steeg in coronajaar 2020 nog met 29 procent

,,Of we het bedrijf nog willen verkopen, weten we niet”, zegt Iwan Göbel, die verder niet wil ingaan over de situatie rondom het echtpaar Vrolijk. ,,We zijn voorlopig wel even genezen van de verkoopwens. Er is zó veel gebeurd. We nemen nu even rust.”

Bij de sportautofabriek op bedrijventerrein De Mars in Zutphen werken 44 medewerkers. Het bedrijf draait een brutowinst per jaar tussen de 1 en 2,5 miljoen euro. Het afgelopen jaar is de winst nog gestegen met 29 procent. ,,Dat komt voor een groot deel ook omdat veel mensen tijdens corona thuiszitten en ineens tijd hebben om te sleutelen’’, heeft Göbel eerder verklaard.

Het echtpaar Vrolijk was niet bereikbaar voor commentaar.

De Stentor maakte eerder deze videoreportage over de verkoop van Burton Car Company.

MyChannels Video ID: 65980

Lees ook: Zo haalden twee sportautofabrikanten miljoenen mondkapjes naar Nederland

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws