Nieuws Financiën
Jonge starters crowdfunden vaker
Waar oudere startende ondernemers misschien gewend zijn om naar de bank te gaan voor een lening, lijken jongeren steeds vaker te crowdfunden voor hun startende onderneming. De gemiddelde leeftijd bij beginnende crowdfundbedrijven is lager dan de gemiddelde leeftijd van starters in Nederland (37 jaar).

Vooral platforms waar betrokkenheid en campagnevoeren binnen het eigen netwerk de nadruk hebben, lijken jongere ondernemers aan te trekken. Voorbeelden hiervan zijn CrowdAboutNow (vooral MKB), voordekunst.nl (creatieve projecten) en voorjebuurt.nl (lokale projecten).
Ambassadeurs"Jongeren zijn zich goed bewust van wat publieke aandacht hen kan opleveren. Naast directe aandacht voor je product of onderneming creëer je meteen een trouwe achterban van investeerders en zogenoemde ambassadeurs", stelt Mark Laagewaard, oprichter van platform van CrowdAboutNow. Op de peer-to-peer lending platforms, zoals Kapitaal Op Maat, Geldvoorelkaar of Collin lijkt de leeftijd wel hoger te zijn dan op voorgenoemde platforms.
RisicovolToch moet men voorzichtig blijven, vindt Folkert Foppema, financieel directeur van CrowdAboutNow. "Vergeet niet dat crowdfunding het een risicovolle manier van beleggen is." Om investeerders bewust te maken van de risico’s, moeten investeerders op laste van de AFM vanaf 1 april een investeerderstoets maken als ze willen investeren in een crowdfundcampagne.