Nieuws Financiën

Nooit meer in de rij staan

Liedewij Loorbach 19 januari 2016

Supermarkten investeren in apps, bezorg- services en afhaalpunten. Want waarom zou je rond spitsuur in de rij van de supermarkt staan als je ook online boodschappen kunt doen?

Inspiratie nodig voor wat er vanavond op tafel moet komen? In Appie, de app van Albert Heijn, is recepten zoeken eenvoudig. Typ een bepaald ingrediënt in en tientallen opties volgen. Kies een recept, druk op 'zet alles op mijn lijst', en alle benodigde ingrediënten komen in een online boodschappenmandje. Nog een paar kliks verder en de boel wordt thuisbezorgd. Of je haalt de boodschappen op bij een van de afhaalpunten.

Techniek verlost ons van de rij. Vooral in de stedelijke gebieden wordt groei verwacht in het online boodschappen doen. Hoeveel, daarover verschillen de partijen van mening. Volgens een rapport van ING wordt nu 1,6 procent van de boodschappen online gedaan. ING verwacht dat dat aandeel in 2025 is gegroeid tot 10 of 15 procent. Een rapport van Efmi Business School dat vorige week uitkwam, is wat pessimistischer en voorspelt dat we in 2025 slechts 5 procent van onze boodschappen online doen. De vereniging Thuiswinkel.org vroeg vorig jaar aan consumenten hoe ze de toekomst zien. Daaruit bleek dat de consument denkt dat in 2020 16 procent de boodschappen online doet.

AppsApps spelen bij het online winkelen een cruciale rol. Albert Heijn, die het overgrote deel van deze online markt in handen heeft, doet zijn best om de klanten aan alle kanten te helpen met de app. "Wie aangeeft dat we data mogen verzamelen, krijgt tijdens het online winkelen relevante kortingen te zien. Luiers voor mensen met jonge kinderen. Biologisch vlees voor mensen die dat vaker kopen,'' zegt Selma Postma, general manager AH online, in het AD.

Omdat klanten niet uren thuis willen zitten wachten op de bezorging, lanceerde Albert Heijn in december track & trace. ,,Een kwartier voor de bezorger bij je voor de deur staat, krijg je een sms,'' zegt Postma. ,,Zo zit je niet voor niets te wachten en kun je gewoon nog even de hond uitlaten.'' Om klanten ter wille te zijn die niet thuis willen zitten en ook niet in de rij willen staan, zijn er steeds meer afhaalpunten. Albert Heijn heeft er 47. Sommige zitten bij een winkel. Er zijn ook losstaande afhaalpunten bij snelwegen. Met de auto rijd je langs bij een grijze doos, waar je boodschappen zo in je auto worden gezet. Jumbo heeft de achtervolging ingezet op Albert Heijn. De supermarkt heeft al 170 afhaalpunten en dit jaar komen er daar nog eens honderd bij. De app van Jumbo garandeert de laagste prijs en binnenkort begint de supermarkt ook met bezorging thuis en op kantoor.

Online boodschappenVolgens het rapport van Efmi Business School zullen Jumbo - na overname van Super de Boer en C1000 de op een na grootste supermarktketen in Nederland - en Albert Heijn de enige spelers zijn die kunnen gaan verdienen aan online boodschappen doen.

PicnicToch kwam vorig jaar een nieuwe speler op de markt, Picnic: een supermarkt die alleen online bestaat en geen fysieke winkel heeft. Bij de lancering vertelden de oprichters te kunnen concurreren doordat ze geen dure winkelpanden in hun bezit hebben. Bovendien focust Picnic zich op fijnmazige bezorging, die gratis is. Met kleine elektrische wagentjes bezorgt Picnic de boodschappen per wijk. Hoe meer adressen in één straat, hoe beter. Picnic ging van start in Amersfoort; in december vorig jaar kregen vijfduizend klanten toegang tot de app. Dit jaar werd de service uitgebreid naar het aangrenzende Leusden. Binnenkort wil de dienst ook van start in Utrecht, Apeldoorn of Almere.