Nieuws Financiën

Bedrijf na grote brand weer op de been dankzij crowdfunding

Crowdfunding helpt ondernemers na verwoestende brand in loods op industrieterrein IJsselmuiden.

Jaap Selles | Foto: Freddy Schinkel 30 maart 2016

Hakhoning freddy schinkel

Hakhoning verkopen op een middeleeuwse markt. Dan heeft Hannie Brinksma het naar haar zin. Zo ook afgelopen weekend in het Limburgse Arcen. "Het is er altijd gezellig en druk", zegt de vrouw, die samen met haar man Erik Hannie's Hakhoning leidt. Sterker nog, haar collega's zorgden ervoor dat Hannie überhaupt weer op een markt kon staan.

BrandTwee maanden geleden trof een felle brand industrieterrein Spoorlanden in IJsselmuiden. De loods naast die van Hannie brandde af. Hoewel de vlammen Hannie's werkplaats niet bereikten, liep haar werkplek forse schade op. "Pas bij de voorbereidingen op de middeleeuwse markt merkte ik hoeveel spullen verloren zijn gegaan", vertelt Hannie. "Wil je iets inpakken, kun je het niet vinden. Dan besef je: dit is ook weg. We moeten het bedrijf weer opbouwen."

SteunOver steun hoeft ze niet te klagen. Nadat collega's van het drama hoorden en bekend werd dat Hannie van de verzekering niets hoeft te verwachten, schoten ze haar ter hulp. "Standhouders hebben spullen beschikbaar gesteld om te veilen. Een vriendin had er een dagtaak aan alles in goede banen te leiden. De veiling heeft uiteindelijk zoveel geld opgebracht dat we nieuwe stellingen en wandbetimmering kunnen kopen en de vloer kunnen coaten. Ik ben echt heel dankbaar."

ThuiswerkenDeze dagen is haar man Erik bezig met het betimmeren van de wanden van de loods. Een nieuw dak zit er al op, het beton is aan het indrogen. Noodzakelijke maatregelen, want wil Hannie weer hakhoning gaan maken aan de Spoorstraat, dan moet de loods voldoen aan de wettelijke voorschriften. "Hopelijk kunnen we de werkzaamheden deze week afronden. Het duurt allemaal langer dan ik had verwacht." Tot die tijd blijft Hannie de honing in haar huis maken. Al gaat de productie trager. "Een kwart vergeleken met de loods", weet ze. "Gelukkig hebben de klanten er begrip voor dat de bestelling soms een dag later wordt geleverd. "

Desondanks blijft het wennen, vindt Hannie. "De opslagruimte is ergens anders. Willen we een bestelling versturen, blijkt de emmer met citroensmaak te ontbreken. Hup, moeten we voor een emmertje weer terugrijden. Haha."