Nieuws Inflatie
Hoge inflatie en laag consumentenvertrouwen zet retailers onder druk
Tachtig procent van de retailers heeft
last van de verminderde koopkracht van consumenten en bijna de helft
worstelt met de gestegen energieprijzen. Dat blijkt uit onderzoek van
het online groothandelsplatform Ankorstore.

De retail merkt nu al dat consumenten op de rem trappen, aldus een onderzoek van Ankorstore. Foto: Shutterstock.
Onafhankelijke retailers gaan een ongewisse toekomst tegemoet, meent Ankorstore. Door de hoge inflatie stijgen huur- en inkoopprijzen, terwijl het consumentenvertrouwen een nieuw historisch dieptepunt heeft bereikt. En hoewel het uitgavenpatroon van Nederlanders nog niet grootschalig verandert, is het nog maar afwachten wat voor verstoringen 2023 met zich meebrengt. Dat retailers er nu al last van hebben, blijkt uit het onderzoek dat het platform zelf heeft gedaan onder de de onafhankelijke retailers in Europa, die via Ankorstore verbonden zijn. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 570 onafhankelijke retailers uit Europa (het VK, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië). Het onderzoek vond plaats in augustus/september 2022.
Last minute inkopen en weinig voorraad
Volgens een recente analyse van ABN AMRO blijven retailers door deze uitdagingen vaak zitten met te grote voorraden. Die voorraden leggen vervolgens veel beslag op werkkapitaal en dat gaat dan weer ten koste van het rendement – terwijl er wél ingekocht moet worden voor het nieuwe seizoen. Daarom geeft 47 procent van de respondenten in het onderzoek aan het liefst zo laat mogelijk in te kopen en zo weinig mogelijk op voorraad te nemen. Dat heeft natuurlijk weer invloed op de leveranciers.
Lees ook: Rewild Retail: Ankorstore geeft winkeliers hun winkelstraten terug