InnovatieGroei

Decidee wil stoffige uitvaartbranche openbreken mét marktleider Dela

beeld deondernemer
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Als Rotterdamse student had Fons Korstanje (26) jarenlang een bijbaan als kistdrager. Het werk is soms zwaar, zowel fysiek als mentaal, maar het is eervol en altijd dankbaar. Het verdient met dertig euro per uitvaart bovendien best goed, zegt hij. “Maar je deed het uiteindelijk voor de families.”

Na zijn studie Bedrijfskunde komt Korstanje terecht bij investeerder Teslin uit Maarsbergen. Investeren is leuk, maar je blijft toch een beetje aan de zijlijn staan, vertelt Korstanje onomwonden. Je staat niet ‘met de voeten in de klei’, iets wat hij wel terugziet bij ondernemers achter bedrijven waarin zijn werkgever geld steekt. Kortom, het ondernemerschap trekt hem veel meer.

Lees ook: Startup Stories: zo krijgt koeriers-app Brenger personeel mee in bedrijfsmissie

Lees verder onder de advertentie

Het regent klachten in de begrafeniswereld

De begrafeniswereld laat hem bovendien niet los. Begin 2018 regent het klachten over uitvaartondernemers, ziet hij met lede ogen aan in tv-programma’s als Kassa en Radar. Nieuw zijn die klachten niet: veel nabestaanden blijken nog altijd ontevreden over de gebrekkige transparantie in de uitvaartmarkt. Hoe weet ik of ik een eerlijke prijs betaal? En waarom is dezelfde dienst in een andere stad veel duurder?

Juist bij uitvaartverzekeringen gaat het vaak mis. Zo worden veel mensen met een naturapolis bij Yarden, maar ook andere verzekeraars, voor onverwachte kosten gesteld. Ondanks dat nabestaanden wel degelijk vrij zijn om te kiezen voor een verzekeraar, gaat het mis. ,,Mensen zijn vaak niet op de hoogte van deze kosten”, noemt Korstanje een verklaring. ,,Er komt zoveel bij kijken en er moet snel een keuze gemaakt worden, want er is net iemand overleden.” Een trieste gang van zaken, maar Korstanje ziet tegelijk kansen.

Lees ook: Met zelfgemaakte grafkisten zorgt deze ondernemer voor 'sociale uitvaarten'

Lees verder onder de advertentie

Hij vindt gehoor bij een oud-huisgenoot, de elf jaar oudere Hans Wichers die al naam heeft gemaakt als ondernemer achter De Nederlandse Kluis, naar verluidt de grootste aanbieder van kluisruimtes. Samen richten ze Decidee op, na een borrel op een terras aan de Rotterdamse Meent. Ze mikken op 45-plussers als doelgroep. Die moeten hun weg vinden op het vergelijkingsplatform waar tot op heden meer dan 80 uitvaartondernemers zich bij hebben aangesloten. Zij betalen een eenmalige opstartfee van 350 euro voor een volledig online profiel met foto en tekst. Per uitvaart vraagt Decidee op basis van het no cure no pay model een commissie van 10 procent of een vast bedrag.

Gesloten wereldvan uitvaartondernemers

In Nederland zijn ruim 2000 uitvaartondernemers actief, blijkt uit cijfers van de KvK. Dat aantal is de laatste tien jaar bijna verdubbeld. Het is dus dringen op de uitvaartmarkt. Maar is die daardoor werkelijk zo intransparant? Ja, antwoordt Korstanje volmondig. Veel ondernemers blijken niet eens online actief. ,,Alles gaat tegenwoordig ook online, maar je dood kun je op deze manier vaak niet eens regelen.” Daar zit volgens hem dan ook de kern van het probleem: begrafenisondernemers zwijgen als het graf over hun tarieven. Deze gesloten wereld moet, aldus de twintiger, opengebroken worden en inzichtelijker.

Lees ook: Zo breidt uitvaartcoöperatie Dela uit naar het buitenland

Lees verder onder de advertentie

Maar hoe doe je dat? Als uitvaartondernemers zich eenmaal op het platform van Decidee hebben aangesloten, worden ze voor een keuze gesteld om hun tarieven open en bloot te geven. Dan kun je als klant ‘appels met appels vergelijken’, aldus Korstanje. Dat leidt tot vier pakketten - van sober tot uitgebreid. Volgens de ondernemer is dat veel eerlijker dan hoe ondernemers onderling te werk gaan.

Amsterdam duurder dan Rotterdam

Toch klinkt het te simpel. Uitvaartondernemers die nu relatief veel geld verdienen sluiten zich toch niet zonder morren aan bij het platform om vervolgens te moeten inleveren? Klopt, zegt Korstanje. Het verschil tussen steden blijft desondanks groot en dat is ook zichtbaar op het vergelijkingsplatform.

Zo zou je volgens Decidee met een crematie in Amsterdam 10 procent duurder uit zijn dan in Rotterdam, en vier procent duurder dan in Den Haag. Bij een begrafenis ligt de prijs in Den Haag en Amsterdam 10 procent boven die van Rotterdam. In deze drie steden is Decidee overigens actief, Utrecht wordt daar binnenkort aan toegevoegd.

Lees verder onder de advertentie

Islamitische of Hindoestaanse uitvaart

De gemiddelde prijs van een uitvaart ligt volgens Korstanje op 6000 à 7000 euro, afhankelijk van het pakket. En de kosten zullen blijven stijgen. Een directe verklaring daarvoor heeft hij niet. ,,De borrel is wel echt een trend”, zegt de ondernemer. ‘Koffie en cake worden minder.’ De kosten verschillen per begrafenis. ,,Een Islamitische of Hindoestaanse uitvaart kan weer prijziger zijn dan een Nederlandse”, zegt hij. En de opvallendste? ,,Misschien wel de groene begrafenis, incluis ecologische kist met graszoden eronder.” De natuurbegraafplaats blijkt erg in trek onder de groene uitvaarten.

Gevraagd of Decidee niets kan doen aan de prijsverschillen, antwoordt Korstanje dat dit juist de verantwoordelijkheid is van de ondernemers. ‘Wij gaan niet op hun stoel zitten om de prijzen in te vullen’, zegt hij. ,,Zelf creëren we pakketten waar we de prijzen voor willen weten.” Deze manier van werken zorgt volgens de ondernemer voor een ‘gezonde marktwerking’.

Lees ook: Klanten zijn enquêtes beu: deze start-up biedt de oplossing

Lees verder onder de advertentie

Akkoord met Dela

Afgelopen maand werd een akkoord bereikt met Dela. Uitgerekend de grootste uitvaartverzorger van Nederland, die ruim 20 procent van de Nederlandse markt in handen heeft, neemt een minderheidsbelang van 30 procent in de Rotterdamse start-up. Voor Korstanje was het echter een uitgemaakte zaak om met de traditionele partij in zee te gaan. ,,We delen de ambitie om de transparantie in de markt te vergroten”, zegt hij.

Maar verliest Decidee zo niet zijn frisse blik om zaken grondig onder handen te nemen? En hoe transparant is Dela zelf eigenlijk? ,,Voorwaarde was dat we onafhankelijk kunnen blijven opereren”, zegt hij. ,,We willen een eigen koers blijven varen.” Daarom is het een minderheidsbelang geworden, meent Korstanje.

Met Dela is in elk geval een kapitaalkrachtige partner in huis gehaald. De uitbreiding van het team - voornamelijk sales - moet daarmee bekostigd worden, alsmede de expansie naar andere steden. Het doel is om aan het einde van dit jaar in twaalf Nederlandse steden actief te zijn.

Lees verder onder de advertentie

Gouden tijden voor de uitvaartbranche

Gouden tijden liggen in het verschiet voor de uitvaartmarkt, zegt Korstanje. ,,Er is weliswaar meer aanbod dan vraag op de markt, maar door de vergrijzing hebben we straks weer meer vraag.” Maar hoe kies je nu de juiste begrafenisondernemer? De markt loopt immers over, mede doordat je geen diploma hoeft te hebben om het vak uit te oefenen. ,,We geven de verschillen weer”, zegt Korstanje. ,,Iemand die dit 20 jaar doet heeft een stuk meer ervaring, hoewel we de kleintjes niet uitsluiten.” De uitvaartmarkt wordt daardoor wel complexer én uitdagender, concludeert de voormalige kistdrager.

Er komt zoveel bij kijken en er moet snel een keuze gemaakt worden, want er is net iemand overleden

Fons Korstanje, oprichter Decidee