Nieuws Duurzaamheid

Waarom deze Zwolse broodzakfabrikant juist nu als een malle draait

Iedereen in Nederland slaat extra brood in met corona, vriezers liggen propvol. Ons brood gaat in zakken van KIVO, het levert circa 80 procent van alle Nederlandse broodzakken. Van de ‘Appie’ tot de Aldi. KIVO moet sommige dagen een kwart meer zakken produceren dan voor corona. ,,We draaien op volle kracht.’’

Andre Valkeman (AD) 15 mei 2020

Brood in diepvries

Brood in de vriezer. Steeds meer Nederlanders doen dat in deze tijd. Foto: Marlies Wessels

Hoe kan het dat jullie sinds corona 10 tot 25 procent meer broodzakken moeten produceren?

Robert Kwakman, directeur plastic-verpakkingen van KIVO, legt de ondernemer in het AD uit: ,,Daar heb ik ook een analyse op losgelaten. Het volgende blijkt: wij, de Nederlanders, eten met corona minder in kantines en lunchtentjes brood. We werken thuis en de lunchtent zit dicht. Kortom: we eten door corona meer brood uit de supermarkt. Daar komt bij dat Nederlanders in de eerste weken van corona zijn gaan hamsteren.''

,,Bij onze volksaard doet zich dan een grappig fenomeen voor, als het om brood gaat: die gooien wij allemaal in de vriezer. Meer dan ooit is er in de coronatijd brood in vriezers verdwenen. En heel veel van die broden gaan in onze zakken. We zijn ook een uniek land daarin, met dat invriezen, overigens. Fransen en Belgen, bijvoorbeeld, kopen een brood en eten het direct op. Maar goed dat ons bedrijf in Nederland staat, in die andere landen hadden plastic broodzakken weinig succes gehad.’’

''Meer dan ooit is er in de coronatijd brood in vriezers verdwenen. Veel van die broden gaan in onze zakken''

Robert Kwakman, KIVO

Kwakman KIVO Zwolle broodzak

Kunnen jullie de vraag nog aan?

,,In maart was het echt gigantisch. Het wordt nu weer iets minder, de vraag. Je ziet dat mensen niet meer echt als een dolle hamsteren. We hadden gelukkig voor corona een investering gedaan in Zwolle, in machines. Dus een beetje overcapaciteit. Dat hebben we helemaal kunnen benutten, alle machines draaien volle bak. En stel dat we het hier in Nederland niet kunnen bijbenen, dan kunnen wij nog produceren op een locatie in Kosovo. En transport vanaf daar vormt in coronatijd geen belemmering.’’

Jullie maken nog meer plastic-artikelen, de sixpack-verpakkingen voor onze biertjes, als voorbeeld. Hoe gaat het daarmee?

Hij lacht kort. ,,Ja, dat groeit ook. Dat zien wij ook. We slaan meer blikjes bier in. Het product daaromheen heet krimpfolie. Dat leveren we ook voor frisdranken en bronwater-flessen bijvoorbeeld.’’

Terug naar brood. Wat maakt jullie broodzakfolie, dat jullie bijna monopolist op de markt zijn, met 80 procent aandeel?

,,Het is van polyprop, dat is helderder dan normaal plastic. Het glinstert, er zit een glans aan. Maar als je polyprop in de diepvries gooit dan breekt het en wordt het gigantisch hard. Dat wil niemand. Alleen met partners hebben wij toch een diepvries-bestendige polyprop weten te krijgen. Dat is vrij uniek. Het is ondoorzichtig waar je anders ook - voor je gevoel - een klomp ijs uit de koelkast zou halen bij polyprop. Broodzakken blijven er bij de buitenkant mooi uitzien en de zakken zijn zeer sterk. Twee grote voordelen.’’

''Je moet zo’n plastic zak natuurlijk niet in de sloot gooien. Wij moeten als industrie er alles aan doen om dat ook goed aan de consument te vertellen''

Robert Kwakman, KIVO

Wel slecht voor het milieu, toch? Al dat plastic...

,,Nou, dat is maar de vraag in dit geval. Het alternatief is een papierenzak. Maar die zijn lang niet zo sterk als plastic zakken. Dus om dezelfde kracht als ons plastic te gebruiken moet je zeven keer het gewicht in papier hebben als plastic. Dat kost veel meer CO2 om zoiets te bereiken. Vind ik niet alleen hoor, daar zijn genoeg onderzoeken van. Alleen: je moet zo’n plastic zak natuurlijk niet in de sloot gooien. Wij moeten als industrie er alles aan doen om dat ook goed aan de consument te vertellen.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.