Nieuws Duurzaamheid

Voorvechter van circulaire economie BIYU haalt 1,9 miljoen op

Startup BIYU heeft 1,9 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald. Het bedrijf vervangt het eigendom van producten door toegang tot producten om zo te bouwen aan de nieuwe circulaire economie, die wordt gedreven door millennials en Generation-Z.

Van onze redactie 6 juli 2022

BIYU kar

Foto: BIYU.

BIYU lanceerde haar product lidmaatschap platform in Amsterdam in 2021. De startup biedt toegang tot hoogwaardige producten van toonaangevende merken tegen een vast maandelijks bedrag. Denk aan elektrisch gereedschap van Festool, dj-sets van Pioneer, tuingereedschap van STIHL en hogedrukreinigers van Kärcher. Het model heeft tot doel mee te bouwen aan een circulaire toekomst, waarbij steeds meer mensen toegang krijgen tot producten die ze af en toe nodig hebben, in plaats van die producten te kopen.

''Wij hebben BIYU opgericht omdat we zagen dat steeds meer mensen willen ontspullen. BIYU biedt eenvoudig toegang tot de beste producten van de beste merken''

Frans Biegstraaten, medeoprichter BIYU

Platform moet helpen bij verminderen van behoefte aan goedkope inferieure producten

,,Wij zien een circulaire toekomst voor ons, waarin we producten delen en er niets verloren gaat", zegt Martijn Tjho, medeoprichter van BIYU. ,,Samen met fabrikanten zoals Festool, Kärcher, STIHL, Makita en vele andere toonaangevende merken, is BIYU gericht op het creëren van een gesloten kringloop. Daarin wordt het gebruik van producten gemaximaliseerd, waarna zij terugkeren naar de fabrikant voor recycling als zij het einde van hun levenscyclus bereiken."

Frans Biegstraaten, medeoprichter van BIYU: ,,Wij hebben BIYU opgericht omdat we zagen dat steeds meer mensen willen ontspullen. BIYU biedt eenvoudig toegang tot de beste producten van de beste merken. Het zorgt naast een optimaal gebruik en recycling van producten ook voor het verminderen van de behoefte aan goedkope inferieure producten.”

Lees ook: Groeien doet Circle Closet door middel van crowdfunding en een uitgekiend businessmodel

Volgens Circle Economy, een non-profitorganisatie die zich inzet voor de circulaire economie, is er een verband tussen huishoudelijke producten en consumptie en maar liefst 72 procent van de wereldwijde CO2- uitstoot. Bovendien wordt volgens de organisatie meer dan 91 procent van wat we van de aarde gebruiken verspild.

BIYU wil in 2023 tien nieuwe hubs in Nederland en daarbuiten openen

In de zomer van 2022 lanceert BIYU verhuur zonder lidmaatschap en het doel is om in 2023 tien nieuwe hubs in Nederland en daarbuiten te openen. De onderneming bouwt aan een wereldwijde gemeenschap van duurzame doeners en lanceert tevens een crowdfunding-campagne op SEEDRS. Dat biedt iedereen die deel wil uitmaken van de circulaire economie de mogelijkheid te investeren.

Verschillende angel investeerders deden mee aan de financieringsronde

Naast impact investor Urban Impact Ventures en de Nederlandse investeerder Arket Venture deden verschillende angel investeerders mee aan de financieringsronde, waaronder Mahmoud El-Rashidi (IMC), Uri Boness (Elastic), Joost van de Wijgerd (BUX), Chris Bouwer, Rick Blankenstein (Whitestone Investements), Jasper van den Driest (voormalig CEO van Gideon) en Ruben Timmerman (Springest). Tezamen met deze en eerdere investeringen brengt dit de totale seed investering in BIYU op 2,6 miljoen euro.

Lees ook: MUD Jeans en Hogeschool Saxion hebben primeur met eerste volledig circulaire jeans

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws