Nieuws Duurzaamheid
De ultieme droom van Joost en Martin van Seenons: een wereld zonder afval
Joost Kamermans en Martin Kayser zijn ervan overtuigd dat we niet op de juiste manier omgaan met ons afval. Dagelijks gooien we tienduizenden kilo’s aan bruikbaar afval weg. Dat moet anders. Daarom geeft Seenons afval een tweede leven.

Martin Kayser (l) en Joost Kamermans. Foto: Seenons
Seenons-ceo Joost vindt de manier waarop we met afval omgaan erg onlogisch. ,,Aan de ene kant veroorzaken we er een hoop klimaatschade mee en aan de andere kant raken onze materialen op een gegeven moment op. Terwijl afval dat netjes gescheiden wordt en bij de juiste partijen terechtkomt, weer hergebruikt kan worden voor de productie van nieuwe grondstoffen.’’
Lees ook: 'Nederlandse mkb’ers minder bezorgd over impact klimaatverandering dan andere landen'
Joost richt samen met Jorn Eiting van Liempt in november 2019 Seenons op en Martin wordt een paar maanden later aan boord gehaald. ,,Voordat we Martin hebben aangehaakt voor de techniek hebben we eerst bekeken of er voldoende vraag was vanuit de markt. We hadden wel een vermoeden, maar wisten nog niet zeker of bedrijven bereid waren hun afval te scheiden en het ophalen van het afval via een site of app aan te geven. Er bleek veel animo voor te zijn.’’
,,Onze missie is pas geslaagd op de dag dat we geen afval meer onder de grond stoppen, in de zee dumpen of verbranden’’
Awards leveren goede developers op voor Seenons
Vanaf dat moment komt het bedrijf in een stroomversnelling. Het ophalen van funding gaat de heren in vergelijking met eerdere projecten vrij soepel af. Ze starten met twee angel investors. Zodra ze grotere klanten aan zich weten te binden, stappen er direct een aantal durfkapitalisten in: Capital T, Shamrock en Tablomonto. Inmiddels werkt Seenons dagelijks met meer dan zestig waste warriors (medewerkers, red.) aan hun missie: een wereld zonder afval.
Seenons wordt tweede bij de KVK Innovatie Top 100. En de startup blijft ook door anderen niet onopgemerkt. Ze slepen nog een hoop andere prijzen in de wacht waaronder die van WIRED die Seenons tot een van de hotste startups van Amsterdam uitroept.
,,Dat we zo snel groeien, komt natuurlijk door de hoge noodzaak voor een oplossing voor ons huidige afvalprobleem. Investeerders weten dat dit de toekomst is en klanten beseffen het ook.’’
Martin is als cto (chief technology officer) verantwoordelijk voor het ontwikkelen en goed laten werken van het platform. ,,Al die awards zijn een bevestiging dat we met goede dingen bezig zijn en hebben ons ook heel erg geholpen met het vinden van goede technische mensen. Er is nu meer bekendheid onder het publiek over de mooie en impactvolle zaken waar we mee bezig zijn. Dat betekent dat meer mensen bij ons willen werken. Daar zijn we natuurlijk superblij mee.’’
Verschillende afvalstromen
Seenons werkt als techbedrijf dagelijks aan een platform waarin ze bedrijven aan elkaar koppelen om afval een tweede leven te geven. Het gaat om bedrijven met veel afval, afvalverwerkers die het gescheiden afval verwerken tot een nieuwe grondstof en vervoerders die voor het transport zorgen. Het bedrijf is inmiddels landelijk actief en er kunnen ruim zeventig verschillende soorten afvalstromen gescheiden worden opgehaald. Denk aan oud ijzer, koffiebekers, sinaasappelschillen, piepschuim, batterijen, glas, textiel.
Met het Seenons-platform en de bijbehorende app is het voor bedrijven mogelijk met een klik op de knop hun gescheiden afval op te laten halen. De afvalstromen worden gebruikt voor het maken van nieuwe grondstoffen of nieuwe producten. Door de slimme technologie wordt ook het vervoer van het afval zo milieuvriendelijk mogelijk georganiseerd. Dit doen ze door gebruik te maken van bestaande transportnetwerken of van milieuvriendelijke voertuigen zoals een bakfiets of elektrisch vervoer.
Lees ook: Virtual Reality-bedrijf SenseGlove wint 17e KVK Innovatie Top 100
Doordat Seenons partijen bij elkaar brengt kan er bijvoorbeeld van koffiedik zeep gemaakt worden, van brood bier en van sinaasappelschillen cosmetische producten. Een van de grootste klanten is de Nederlandse overheid. Ruim 475 overheidslocaties doen inmiddels mee. Alleen hierdoor wordt over een periode van tien jaar ruim 42 miljoen kilo afval opgehaald waarvan het grootst mogelijke deel hergebruikt.
Deze mythe zorgt ervoor dat veel startups mislukken
Tijdens hun studie International Business beleven zij hun eerste startupavontuur samen. In 2016 haalt Joost tot zijn grote verbazing 50.000 dollar op bij een Amerikaanse investeerder voor het bouwen van een zorgplatform om hulpbehoevenden te verbinden met hulpverleners. Joost: ,,In Amerika gaat het ophalen van geld veel makkelijker dan in Nederland. Daar kun je alleen met een goed idee en een goed verhaal veel makkelijker funding ophalen.’’
Samen maakten ze alle startup-fouten die je kunt maken. De grootste: een uitgebreid platform bouwen, zonder van tevoren te onderzoeken of daar überhaupt vraag naar was. Niemand zat erop te wachten.
Joost is van mening dat er veel talent, tijd en geld wordt verspild in startups. Het opzetten van een succesvolle startup, wordt wat hem betreft nog te vaak geromantiseerd. Joost: ,,Het is een mythe dat je op een dag wakker wordt met een fantastisch idee en dat het idee voldoende is voor een succesvol bedrijf. Mijn advies: praat voordat je begint met zoveel mogelijk verschillende mensen als je kunt. En ga pas aan de slag als je weet welk probleem er is. Zo voorkom je een flop zoals bij onze eerste startup.’’