Nieuws Groei

Zo gaan de maaltijdboxen van SupportYourLocals Amsterdam en Boerschappen samen de groeimarkt in

Ondernemer Samuel Levie wilde zijn bedrijf SupportYourLocals Amsterdam verder laten groeien. Hij vond aansluiting bij Stijn Markusse van Boerschappen. Een gesprek met de twee over hoe zij met een (h)eerlijk verhaal blijvend korte ketens willen stimuleren.

Anke Derkse 8 januari 2021

Samuel Levie wilde zijn bedrijf Support Your Locals

Samuel Levie van SupportYourLocals Amsterdam over samengaan met Boerschappen: ,,Het bestaande aanbod blijft grotendeels gelijk en kan worden uitgebreid met de maaltijdboxen die Boerschappen al heeft."

Toen Samuel Levie, eigenaar van onder meer worstmakerij Brandt & Levie, bij de eerste lockdown in maart 2020 zijn initiatief SupportYourLocals startte, kon hij niet bevroeden dat dit een halfjaar later zou uitmonden in een serieus bedrijf van behoorlijke omvang. Toen de horeca dicht ging, zocht hij, samen met Bart Roetert van restaurant Instock, naar een kanaal om de consument toch te laten genieten van hun mooie producten. Al snel sloten bevriende ondernemers die met hetzelfde probleem zaten zich bij hen aan. Ze gingen dagelijks boodschappenboxen bezorgen met lokale producten van horecakwaliteit.

Lees hier de bekendmaking van de overname, deze week: Brabantse Boerschappen neemt SupportYourLocals Amsterdam over

SupportYourLocals Amsterdam: duizenden klanten

Inmiddels is SupportYourLocals Amsterdam uitgegroeid tot een goedlopende onderneming met enkele duizenden klanten in de hoofdstad. Begin december bedacht Levie dat nóg een bedrijf erbij niet echt was waar hij op zat te wachten en ging hij op zoek naar een partij die deze bloeiende onderneming kon voortzetten.

,,We kwamen al snel uit bij Boerschappen. Zij hebben de kennis en ervaring in huis om de delivery en sourcing van ons over te nemen. Met Stijn Markusse, eigenaar van Boerschappen, had ik al langer contact via de Taskforce Korte Keten. We delen dezelfde doelstellingen en ik wist dat hij graag zijn activiteiten wilde uitbreiden naar Amsterdam. We hadden eigenlijk maar een paar gesprekken nodig om de hele zaak rond te krijgen.”

"Wij hebben software in huis waarmee klanten via een abonnement bij ons de boxen afnemen"

Stijn Markusse, eigenaar van Boerschappen

Door corona explodeerde de omzet

Boerschappen zag in 2020 zijn omzet met 350 procent omhoog schieten. Mede door de coronacrisis, maar volgens Markusse ook een duidelijk teken dat steeds meer mensen bewust kiezen voor eerlijke en lokale producten. In de loop van de jaren heeft het bedrijf een geolied inkoop- en distributiesysteem weten op te zetten. Wat SupportYourLocals doet, past naadloos in dit systeem. Markusse: ,,Het is moeilijk om een boxconcept overeind te houden als je daar de juiste tools niet voor in huis hebt. Bij SupportYourLocals liepen tot nu toe de bestellingen via de website. Je ziet dan dat mensen dat na een tijdje laten versloffen of gewoon vergeten te bestellen. Wij hebben software in huis waarmee klanten via een abonnement bij ons de boxen afnemen. Ze kunnen ze overigens op elk gewenst moment ook weer afbestellen, dat is bij ons geen enkel probleem.”

Overname vlot geregeld

Het ooit kleinschalig begonnen Boerschappen groeit dus steeds groter. ,,Ja”, zegt Markusse, ,,maar we groeien met kleine stapjes. We hebben nog steeds alle aandelen zelf in handen en zijn niet afhankelijk van externe investeerders. Dat willen we graag zo houden. Toen Samuel naar ons toe kwam met de vraag om SupportYourLocals Amsterdam over te nemen, hebben we niet lang na hoeven te denken. Ik had sowieso al een goede klik met hem en wist waar hij mee bezig was. We hebben geloof ik vijf keer een heel prettig gesprek gehad met elkaar en toen was de overname beklonken. Daar hebben we geen juridische haarkloverij bij nodig. De vertrouwensrelatie is ons veel waard.”

Juiste tijd om krachten te bundelen

Waarom de overname juist nu komt, is voor Markusse glashelder. ,,Kijk, de ondernemers die betrokken zijn bij SupportYourLocals hebben stuk voor stuk een eigen bedrijf. Als straks de horeca weer gaat draaien, richten zij hun activiteiten daar weer volledig op. Toch wilden ze het concept dat ze afgelopen jaar hebben opgezet niet zomaar loslaten. Als Boerschappen hebben we het afgelopen jaar ook al steeds meer abonnees gekregen in Amsterdam en we wilden heel graag ons concept hier naartoe uitbreiden. SupportYourLocals geeft ons die kans. We zijn meteen met de leveranciers in gesprek gegaan en merkten dat zij er positief tegenover stonden. Hun klanten hebben inmiddels bericht gehad van ons met het aanbod om abonnee te worden van Boerschappen.”

Volgens Samuel Levie gaan die klanten er alleen maar op vooruit: ,,Ze krijgen te maken met een veel efficiënter systeem dan wij hen konden bieden. Het bestaande aanbod blijft grotendeels gelijk en kan worden uitgebreid met de maaltijdboxen die Boerschappen al heeft. Ik hoop en verwacht dan ook dat SupportYourLocals Amsterdam onder de vlag van Boerschappen de komende periode tot volle bloei zal komen.”

De tekst gaat onder de foto verder met daarop de oprichters van Boerschappen Stephanie Vellekoop en Stijn Markusse

"SupportYourLocals Amsterdam zal onder de vlag van Boerschappen de komende periode tot volle bloei komen”

Samuel Levie

Stephanie Vellekoop Stijn Markusse

Toekomstambities om verder te groeien

Markusse heeft de ambitie om het concept van Boerschappen de komende jaren uit te gaan breiden met meerdere pick-up points in het land. Nu zijn die er naast Brabant in Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Haarlem en Amsterdam. Dat moeten er de komende jaren meer dan 35 worden. ,,We blijven stap voor stap uitbreiden en gaan de eerste pick-up points realiseren vanuit Brabant langzaamaan noordwaarts naar steden als Dordrecht, Nijmegen en Arnhem. Die steden kunnen we nog steeds binnen twaalf uur ‘van boer naar bord’ bedienen. Uiteindelijk is het ons streven om te gaan werken met lokale boeren door heel Nederland, zodat mensen in Groningen de producten krijgen van Groningse boeren.”

Natuurlijk zijn er grote spelers op de markt zoals HelloFresh, AH en Jumbo. Maar daar is Markusse niet beducht voor. ,,Wij verkopen een eerlijk verhaal en daar kiezen steeds meer mensen bewust voor.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.