Aangeboden door MKB010>>Next

Branded Content Groei

Blauwhoed: projectontwikkelaar met oog voor gezondheid en geluk van bewoners

Vastgoedontwikkelaar Blauwhoed uit Rotterdam heeft een bijzondere visie op hoe in Nederland woningbouw gerealiseerd kan worden. Door het analyseren en interpreteren van verkregen data worden de plannen, in co-creatie met toekomstige bewoners, omwonenden én samenwerkingspartners, verder ontwikkeld.

Anke Derkse 15 november 2022

Blauwhoed projectontwikkelaar met oog voor gezondheid en geluk van bewoners Groot

Phillip Smits, Algemeen directeur van Blauwhoed. Foto: MKB010>>Next

Phillip Smits, Algemeen directeur van Blauwhoed, is een man die de wensen van zowel klanten als omwonenden serieus neemt. Hij is ervan overtuigd dat als je mensen aan de voorkant meeneemt in je plannen en hen daarin serieus neemt, je veel minder weerstand zult ondervinden. ,,Bij al onze projecten beginnen we met het verzamelen van relevante data. Vervolgens gaan onze analisten daarmee aan de slag. Van ‘big data’ maken zij, door deze op de juiste manier te interpreteren, ‘small data’.”

Waar het bij Blauwhoed om gaat, is het achterhalen van de vraag achter de vraag van de doelgroep die op een bepaalde plek gaat wonen. Dat doen ze trouwens niet alleen door datagegevens in te kopen bij onderzoeksbureaus, maar ook door gegevens te verzamelen via social media. Naast het type woning dat wenselijk is, kijken ze vooral naar de combinatie van woning en woonomgeving en welzijnsaspecten. Zaken als ‘groen in de buurt’ en ‘ontmoetingen met anderen’ zijn voor Blauwhoed belangrijke uitgangspunten.

,,Wij willen dat mensen zich gezond en gelukkig voelen in hun woning en leefomgeving”

Vastgoedontwikkelaar Blauwhoed

Gedragsgericht ontwikkelen

Veel projectontwikkelaars hebben te maken met binnenstedelijke ontwikkelingen, waar bovengenoemde zaken lastig zijn om voor elkaar te krijgen. Toch lukt het Blauwhoed. Hun analisten kijken vooruit en doen op basis van historie voorspellingen over de woonwensen van de doelgroep. Zijn die bijvoorbeeld over vijf of tien jaar nog steeds dezelfde? Handig om te weten, aangezien de tijd die zit tussen plannen maken en de uiteindelijk oplevering van woningen doorgaans enkele jaren bestrijkt.

Blauwhoed heeft een duidelijke missie: ,,Wij willen dat mensen zich gezond en gelukkig voelen in hun woning en leefomgeving”, zegt een bevlogen Smits. ,,Dat bewerkstelligen we door in de uitvoering bewust zaken in te bouwen. Bijvoorbeeld door de fietsenberging in het zicht te ontwerpen uitsluitend bereikbaar te maken via een route waarbij de kans het grootst is dat je elkaar ontmoet. Bij een appartementencomplex zie je vaak dat de lift als eerste in zicht komt als je van buiten komt. Wij plaatsen de trap juist in het zicht en de lift wat meer naar achter. Zo stimuleer je bewoners om vaker de trap te nemen en bevorder je ongemerkt de gezondheid. Bovendien is een trap goed voor de sociale contacten, want je komt elkaar veel meer tegen dan in een lift.” Gedragsgericht ontwikkelen, noemen ze dat bij Blauwhoed.

,,Wij willen echt waarde toevoegen en vinden kwaliteit belangrijker dan veel en snel geld verdienen''

Vastgoedontwikkelaar Blauwhoed

Geluksprogramma van eisen

Wonen is voor Blauwhoed duidelijk meer dan een dak boven je hoofd. Volgens Smits heeft iedereen recht op een duurzaam leven en daar wil hij graag zijn steentje aan bijdragen. ,,Wij willen echt waarde toevoegen en vinden kwaliteit belangrijker dan veel en snel geld verdienen. Mensen die in een woning en omgeving wonen waarin ze zich gelukkig voelen, blijven daar ook langer wonen.”

Blauwhoed hecht veel waarde aan co-creatie. Dat doen ze door samen te werken met partners als het Happines Lab, die hen onder andere heeft geholpen om tot een ‘geluksprogramma van eisen’ te komen. De samenwerking met het Noors softwarebedrijf Spacemakers helpt hen om te zoeken naar het perfecte stedenbouwkundige plan voor een bepaalde locatie. ,,Dat levert tientallen scenario’s op die Blauwhoed Studio interpreteert en analyseert.” Die methode is volgens Smits een stuk efficiënter dan tien mensen dagenlang laten brainstormen en scenario’s laten uitwerken. ,,De investering die wij hebben gedaan in Spacemakers verdient zich dubbel en dwars terug.”

Een voorbeeld van deze werkwijze is het project Eden District, waar 95 nieuwbouwwoningen met binnentuin op de Lloydpier in Rotterdam zijn gerealiseerd. Waar de gemeente eerder mikte op meer gezinnen naar de stad, kwam Blauwhoed met haar data-analyses tot een andere conclusie. Gezinnen togen juist naar de rand van de stad. In het plan moest aandacht zijn voor starters, alleenwonenden en senioren met naast grote ook een aantal kleinere woningen.

,,Ooit begonnen in de Rotterdamse haven als overslagbedrijf en in de tweede helft van 20e eeuw overgestapt naar vastgoed''

Vastgoedontwikkelaar Blauwhoed

Al vier eeuwen ondernemerschap

Dat Blauwhoed zo’n ondernemende projectontwikkelaar is, hoeft geen verbazing te wekken. Het is een bedrijf dat al bestaat sinds 1616, meer dan vier eeuwen écht ondernemen dus! Ooit begonnen in de Rotterdamse haven als overslagbedrijf en in de tweede helft van 20e eeuw overgestapt naar vastgoed. ,,Inmiddels zijn we een pur sang projectontwikkelaar die steeds anticipeert op en meegroeit met waar de markt behoefte aan heeft. En die markt verandert snel, dus wij blijven continu in beweging. Procedures en bouwkosten, maar ook stikstof en rentestijging zijn uitdagingen waar we heden ten dage mee te maken hebben. Als ondernemer komt het eropaan dat je daar op inspeelt en naar mogelijkheden zoekt om die het hoofd te bieden. Daar zijn we goed in bij Blauwhoed. We hebben een platte organisatie met korte lijnen en een snelle beslisboom. We vinden iets van de markt en willen daar actief én creatief op inspelen.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met MKB010>>Next. Het programma MKB010>>Next inspireert, informeert en stimuleert kleine en middelgrote MKB bedrijven om digitaal, duurzaam en circulair te ondernemen. Kijk hier voor meer inspiratie, bijeenkomsten en tools.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.