Podcast Droomstart
Wie gaat er door na eerste Droomstart-pitch: De Groene Schoonmaakwinkel of Food for Skin?
Het tweede Droomstart-seizoen begint! De eerste twee kandidaten plaatsen met hun businessmodel duurzaamheid in de hoofdrol. Gaat de vakjury voor De Groene Schoonmaakwinkel van Mara Broeren of de 100 procent vegan huidverzorgingslijn Food for Skin van de ondernemende zussen Angela en Cathy Ursem?
Maak kennis met acht startende ondernemers die de strijd aangaan in de Droomstart-pitch.
Seizoen 2 van Droomstartgaat na een overweldigend aantal aanmeldingen en een strenge selectieperiode officieel beginnen. De eerste twee startende ondernemers nemen het onder de bezielende leiding van presentator Fabienne de Vries in de eerste pitch tegen elkaar op.
De jury - bestaande uit businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers, Barry van Ruiven (topondernemer achter SEABASS), commercieel directeur André Dolsma van Qredits en De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek - velt een eerlijk en weloverwogen oordeel over de eerste twee deelnemers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
''Ik ben geen ondernemer. Ik heb ervaring nodig. Ik moet keuzes maken. Daar krijg ik zoveel keuzestress van''
Coronapandemie speelde belangrijke rol in businessplan
De eerste pitcher is Mara Broeren. Haar bedrijf in de opstartfase heet De Groene Schoonmaakwinkel, een naam die weinig aan de verbeelding overlaat. Kern van Broeren: fysieke winkels met daarin alleen maar duurzame, dus groene, schoonmaakproducten.
De Droomstarter vertelt tegen Fabienne de Vries dat de zestig seconden-pitch het spannendste is wat ze in een eeuwigheid gedaan heeft. De coronapandemie speelde een belangrijke rol in het besluit van de 57-jarige Amsterdamse om een eigen bedrijf op te starten. Er viel weinig meer te managen in haar vorige baan omdat iedereen tijdens de lockdowns thuiswerkte. Het moment voor Broeren om haar baan op te zeggen en te bouwen aan haar droom.
Wie van de twee kandidaten gaat door naar de volgende ronde?
Waarom Droomstart? ,,Ik ben geen ondernemer. Ik heb ervaring nodig. Ik moet keuzes maken. Daar krijg ik zoveel keuzestress van. Ik overzie het niet meer. Ik verdwaal nu in het bos. Het winnen van Droomstart zou enorm waardevol voor mij zijn. Omdat mensen mij dan echt kunnen steunen. Dat wanneer ik achterover val, iemand mij even terugduwt’’, aldus Broeren.
Hoog tijd voor die enorm belangrijke pitch van een minuut voor de jury. Wat vindt het jurerende viertal van de vijftiger haar idee om groene schoonmaakwinkels te openen? Mara Broeren haalt haar jeugdjaren in de pitch aan, een aanleiding van het businessplan. Waarom zou de consument voor de milieuvriendelijke schoonmaakproducten gaan? Wat is de doelgroep en hoe probeert Broeren deze mensen naar haar winkel te krijgen? En waarom eigenlijk geen webwinkel?
Zo willen zussen cosmeticawereld opschudden met duurzame huidverzorging
De andere kandidaat in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen is Angela Ursem. Samen met haar zus Cathy wil ze de cosmeticawereld gaan opschudden. Een verzorgingslijn die niet alleen goed is voor de huid, maar ook voor de natuur. Naam van de onderneming: Food for Skin. De missie van de zussen is ambitieus. Ze willen de vervuilende beauty-industrie schoon maken met hulp van natuurlijke huidverzorging die zeer effectief is. Verzorging met tastbare resultaten die je kunt zien en voelen.
De zussen zijn wat verder dan hun concurrent in deze pitch. Al vier jaar terug startte het tweetal met de ontwikkeling van verzorgingsproducten gemaakt van voedselresten. ,,Het is helemaal niet gek om met planten-, groente- en fruitsoorten te werken. Daar zitten zulke mooie werkstoffen voor je huid in’’, benadrukt Ursem. Met haar marketingachtergrond weet ze goed hoe je een succesvol merk opbouwt. Kennis die de Droomstart-kandidaat graag inzet voor Food for Skin. Het ondernemen is een echte roeping voor Angela. ,,Het komt uit mijn tenen vandaan!’’
Wie gaat er door naar de volgende ronde: Food for Skin of De Groene Schoonmaakwinkel?
Ook de mede-oprichter van het cosmeticamerk mag haar businessplan voor de Droomstart-jury pitchen. Ze pakt het bijzonder aan, want waarom niet schermen met de eerste klanten-reviews die stuk voor stuk zeer positief zijn? Maar is de jury ook direct overtuigd van Ursem haar mooie woorden en waarom doen de zussen eigenlijk mee met Droomstart terwijl het product al staat en er zwarte cijfers worden geschreven? Daarnaast, kunnen de zussen Ursem hun product meten met de A-merken en hoe staat het met het verdienmodel? Zit opschaling in het vat?
De jury is positief, maar heeft zeker ook nog wat tips en advies voor Food for Skin, zo hoor je in deze eerste Droomstart van het tweede seizoen. Zowel Broeren als Ursem maken indruk op het beoordelende viertal. Toch zien ze nog wat beren op de weg naar succes. Wie van de twee kandidaten gaat door naar de volgende ronde? Een juryberaad moet soelaas bieden. De uitslag van deze spannende race? Ga naar je favoriete podcastplatform en druk op ‘play’.
Jury én publiek beslissen wie de Droomstart maakt
Uit alle inzendingen voor Droomstart selecteert de jury tien potentiële Droomstarters die worden uitgenodigd voor een pitch. Daarvan maken er acht de kans om door te gaan, om vervolgens via twee rondes tot twee finalisten te komen die een super-pitch gaan doen. De jury en het publiek bepalen dan gezamenlijk wie Droomstart wint!
Ga met ons mee op ondernemersreis, leef mee met de kandidaten en kom te weten of jouw favoriete ondernemer zijn of haar Droomstart gaat beleven! Luisteren kan via Spotify en Apple.
Lees ook: De Droomstart van Wemote: waar staan ondernemers Nicky en Eva nu?