Nieuws Groei

Nick (31) was marinier, nu is hij ceo van ‘exploderend’ bedrijf: ‘Over paar jaar maken we miljard omzet’

Het is niet zo dat alles wat hij aanraakt in goud verandert. Maar dat Nick Hillebrand stevig aan de weg timmert, is zwak uitgedrukt. De stoere marinier is in een paar jaar tijd opgeklommen tot de grote baas van een ‘exploderend’ bedrijf, JEX. Ontmoet de man die over enkele jaren een miljard omzet wil maken.

Cock Rijneveen (AD) 22 november 2022

Jex Nick Hillebrand uitzendbranche software database

Nick Hillebrand, oprichter en ceo van JEX, voor het pand dat zijn almaar uitdijende bedrijf binnenkort zal betrekken. Eerst de etages drie en vier, daarna de onderste twee verdiepingen van het voormalige Unilever-kantoor. Foto: Frank de Roo

Hij neemt als ceo alle tijd om nog eens uit te leggen hoe JEX, de eerste letters van job en exchange (oftewel ‘wisselen van baan’), werkt. Dat hij de markt van uitzendorganisaties en flexibele arbeid op zijn kop zet door een enorme database met beschikbaar personeel op te tuigen.

Een bedrijf dat als naam misschien het bekendst is als een shirtsponsor van Feyenoord. ,,We willen een merk opbouwen. Dan moet je vertrouwen wekken. We waren pas vier maanden bezig toen we een contract met Feyenoord sloten. ‘Als sponsor zal het wel een betrouwbaar bedrijf zijn’ - dat willen wij uitstralen.”

Lees ook: Techstartup JEX kent droomjaar als shirtsponsor van Feyenoord

Sprinten op de marathon

Daarbij hanteert Nick Hillebrand bij alles een tempo dat vergelijkbaar is met het lopen van een marathon in één eindeloze sprint. ,,Wat een ander bedrijf in anderhalf jaar doet, doen wij in anderhalve maand”, vertelt hij in het AD. Dat hij daardoor wat onrustig overkomt, soms met zijn vingers op de tafel trommelt of nogmaals zijn telefoon checkt, is dan nauwelijks verbazend.

Sinds 2020 is zijn bedrijf, dat hij omschrijft als een soort bol.com voor de flexibele arbeidsmarkt, als een paddenstoel uit de grond geschoten. Eerst in Capelle aan den IJssel, toen in Barendrecht, nu in een fraaie villa in Rotterdam en binnenkort in het nog meer in het oog springende voormalige kantoor van Unilever dat in hartje stad boven de Nieuwe Maas uittorent.

"Wat een ander bedrijf in anderhalf jaar doet, doen wij in anderhalve maand"

Nick Hillebrand

‘Uit de startblokken geduwd’

,,We zijn uit de startblokken geduwd”, zegt de ceo. Een understatement. De cijfers van een persbericht van enkele weken terug blijken al gedateerd. ,,We werken nu aan de ene kant met tweehonderd uitzendbureaus en hebben aan de andere kant tweeduizend bedrijven als klanten. In de basis zijn wij een softwareorganisatie, een techbedrijf in human resources.”

Hij heeft een flipover gehaald en tekent drie blokjes naast elkaar: klant, JEX, uitzendorganisaties. Een bedrijf klopt bij een tekort aan personeel aan bij JEX. ,,Het is alsof je bij bol.com iets koopt, maar een ander levert de spullen die je wilt hebben. De uitzendwereld is zo ontzettend versnipperd. Er zijn wel mensen beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Je moet ze alleen kunnen vinden. Dat doen wij.”

Lees ook: Uitzendbranche krijgt het zwaar nu werkgevers kiezen voor zelfstandigen

Groot directieteam

Het lijkt het Ei van Columbus, want de groei is onstuimig. Waar vorig jaar naast Hillebrand nog plek was voor veertig medewerkers, is dat aantal nu naar tweehonderd gestegen en heeft hij een heel directieteam om zich heen. Over twee jaar is dat met zeven- tot achthonderd werknemers misschien wel het viervoudige en dan barst zijn aanstaande hoofdkantoor weer uit zijn voegen, weet hij nu al.

Als ceo steekt hij niet onder stoelen of banken wat hij tegen die tijd wil: ,,Met JEX een tent bouwen met een miljard omzet.” Vorig jaar haalde hij 40 miljoen, dit jaar gaat het richting 150, volgend jaar moet 400 tot 500 miljoen euro op de teller staan. En als het even kan in 2024 dat miljard. ,,Investeerders noemen het bij ons Amerikaanse taferelen.”’

"Het moet harder, groter, sneller, beter. Nog anderhalf jaar, dan hebben we alles"

‘Tien procent schiet niet op’

Alsof hij haast heeft. Maar dat is het niet, stelt Hillebrand, pas 31 jaar, breedgeschouderd en gekleed in een sweater. Als je doelen stelt, moet je er voor gaan, vindt hij als grote baas. ,,Tien procent groei per jaar schiet niet op. Het moet harder, groter, sneller, beter. Anders haal je de juiste schaal niet. En dat is een harde doelstelling. Nog anderhalf jaar, dan hebben we alles.”

Hillebrand kan Johan Cruijff-achtige oneliners plaatsen, met dezelfde zelfverzekerdheid. De Rotterdammer zegt nog net niet ‘dat je het pas gaat zien als je het door hebt’, maar als hem wordt gevraagd waar hij zijn kennis en ervaring van heeft, zegt hij: ,,Geen idee, ik zie het gewoon en dan snap je het.”

‘Leerde met wapens omgaan, niet met geld’

Pas 3,5 jaar is hij ondernemer. Zijn grote passie was en is het Korps Mariniers. Afkomstig uit Zeeland koos Hillebrand er op zijn zeventiende voor marinier te worden. ,,Negen maanden per jaar van huis. Ik deed alles. Van vliegen met drones tot boordschutter. Ik leerde er met wapens omgaan, niet met geld.”

Hij was als jonge knul wel gefascineerd door geld, door aandelen om precies te zijn. ,,Ik heb altijd feeling voor cijfers gehad. Zo ben ik de beleggerswereld ingerold. Ik las honderden jaarverslagen: komt uit wat ze beloven of is het bullshit? Ik was 21. Terug van patrouille gingen de meesten sporten of ontspannen, ik klapte mijn laptop open om naar mijn aandelen te kijken. Wat ik van mijn salaris overhield, stak ik daarin. Na drie, vier jaar weet je wel wat je doet. Je moet het spelletje door hebben.”

Lees ook: Bas van der Veldt schrikt wakker achter het stuur en weet dat het anders moet: nu is ‘zijn’ AFAS een miljoenenbedrijf

Geen verstand van

Waarom hij daar niet mee door is gegaan? ,,Ik heb er geen tijd meer voor.” Want al was marinier zijn ‘wat ik ambieerde’, in 2018 haalden vrienden hem over mee te doen in een uitzendbedrijfje. ,,Daar had ik geen verstand van, nee. Wel van cijfertjes. Ik deed het om te helpen.”

Het was niet helemaal wat hij wilde, al zag Hillebrand wel de potentie van de uitzendbranche. Dus begon hij voor zichzelf. In Rotterdam, dat hij kende van Feyenoord en de Van Ghentkazerne. Met JEX, dat de wereld van flexibele arbeid van software en kennis moet voorzien. Zijn ogen schitteren: ,,Ik hou van risico’s nemen en van adrenaline. En discipline, daar schort het in de burgermaatschappij wel aan.”

"Ik werk vijftien tot zestien uur per dag, denk ik. Op zaterdag vijf uur, op zondag bij elkaar ook vijf uur"

Nick Hillebrand

‘Ik verveel me nu al’

Een voor hem typerende uitspraak is: ‘Ik verveel me nu al soms, er moet meer tempo op.’ Hoewel hij ook zegt geen honderd uur in de week meer te werken, zoals in het eerste jaar. ,,Vijftien tot zestien uur per dag, denk ik. Op zaterdag vijf uur. Op zondag bij elkaar ook wel vijf uur.”

Ontspannen doet hij in de skybox in de Kuip of tijdens een etentje met klanten. ,,Goeie gesprekken, dat is ook ontspanning.” En aan het eind van de dag de fitnessruimte in die hij bij JEX heeft laten maken. ,,Zestien uur werken. Ik vind dit heerlijk.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws