Nieuws Groei
Jonge ondernemer Dave (24): 'Dit jaar wil ik 25.000 kerstpakketten verkopen'
Dave Nova wist eigenlijk altijd al dat hij wilde ondernemen. Dat hij op 24-jarige leeftijd het bedrijf Kerstpakketten.com zou overnemen, zag hij niet aankomen. ,,Het bedrijf bestaat langer dan dat ik besta.”

Buiten is het tegen de 30 graden, binnen is Dave Nova druk met december, de kerst. Foto: Van Assendelft.
Toen Dave tijdens zijn studie Ondernemerschap en Retailmanagement stage liep bij Vitesse, was hij stiekem toch een beetje teleurgesteld toen hij zijn eerste kerstpakket ontving. ,,Ik dacht: dit kan ik veel beter.” Dus dat deed hij. In juni 2021 begon de jonge ondernemer uit Didam met kerstpakketten die hij samenstelde uit Arnhemse producten, van worst tot lokaal bier. Al snel breidde het concept zich uit door een samenwerking met een ondernemer in Nijmegen die hetzelfde deed.
Maar na het initiële succes bleek het concept geen lange houdbaarheidsdatum te hebben. ,,In een grote stad heb je eindeloze opties, maar in een stad als Arnhem houdt het een keer op met nieuwe lokale producten. Je merkt dan toch dat mensen elk jaar een verrassing in hun kerstpakket willen hebben. Al vrij snel kwam ik erachter dat het moeilijk was om vaste klanten te behouden. Veel klanten bleven plakken voor het leuke contact, niet zo zeer om wat we aanboden.”
Lees ook: Theun (23) wil wereld veroveren met kledinglijn van hennep: ‘Sterk en heel erg duurzaam’
Via zijn netwerk kwam Dave terecht bij de eigenaar van Kerstpakketten.com. ,,Tot 2018 was Kerstpakketten.com een goedlopend bedrijf, maar de laatste jaren was de energie een beetje weg. De eigenaar zat al meer dan 25 jaar in de branche en vond het op een gegeven moment wel genoeg geweest. Hij zocht een opvolger. Ik wilde wel iets met die naam doen, dus spraken we af. Daarna zei ik al vrij snel ja.”
Sinds 1 april dit jaar is hij de trotse eigenaar van het bedrijf, dat in 1996 werd opgericht. ,,Het bedrijf bestaat langer dan dat ik besta.” Hij nam de software, operatie en de relaties met leveranciers over. Hij runt het nu samen met zijn vriendin Sophie (22). ,,We doen het nu nog met zijn tweeën. De vorige eigenaar is nog altijd betrokken als mentor. Zijn hulp is echt geweldig.”
"We doen het nu nog met zijn tweeën. De vorige eigenaar is nog altijd betrokken als mentor. Zijn hulp is echt geweldig”
Eigen tijd en energie indelen
Dat Dave het ondernemerschap aanging, kwam niet echt als een verrassing. ,,Ik was altijd bezig met projectjes. Ik leerde mezelf websites en stickers te ontwerpen. Als jongetje ging ik al dingen inkopen om weer te verkopen op de rommelmarkt. Ik wist ook al snel dat ik liever niet voor een baas wilde werken. Als ik van 9 tot 5 ergens moet zitten omdat iemand het zegt, hoeft het van mij niet. Ik wil mijn eigen tijd en energie in kunnen delen. Eigenlijk wil ik de rest van mijn leven doen waar ik zin in heb.”
Op de vraag of hij de afgelopen maanden een beetje geslapen heeft, moet hij hard lachen. ,,Nee, niet echt eigenlijk. Er moest een website en een nieuwe huisstijl komen, die heb ik zelf allemaal gemaakt. De perfectionist in mij kan dat dan moeilijk uit handen geven. Daarnaast was ik ook druk met voetbal: ik voetbal zelf maar geef ook drie keer in de week training.”
Nieuwe showroom
Niet alleen de website had een opknapbeurt nodig, er moest ook een showroom komen. ,,We vonden een leegstaand pand in Angeren. Die moest in twee maanden opgeknapt en geschilderd worden. De showroom wilden we rond mei open hebben, zodat klanten konden komen kijken naar het assortiment en de thema’s. De ene helft bestelt zijn kerstpakketten namelijk voor de zomervakantie, de andere helft daarna.”
,,Als klanten bij ons in de showroom komen kijken, zorgen we dat er een muziekje op staat en de drankjes koud staan. Rond het middaguur verzorgen we een lunch. Van het begin tot het einde moet het gezellig zijn. Dat maakt ons onderscheidend.”
Foto: Van Assendelft.
Juist dat onderscheidend zijn is belangrijk, vertelt Dave. ,,Over het algemeen zie je dat er bij aanbieders van kerstpakketten weinig verschil zit in het assortiment. Zelfs de grote spelers van de markt hebben eigenlijk hetzelfde aanbod als iemand die morgen begint. Dus de vraag is: hoe ga je jezelf onderscheiden?”
,,Ik probeer dat te doen door lokale producten toe te voegen aan onze showroom. We hebben daarnaast een frisse energie en willen tot in de details meedenken. Een persoonlijke touch wordt ook steeds belangrijker. Mensen kunnen bijvoorbeeld een persoonlijke kaart inleveren van de directie of leidinggevende voor bij het pakket.”
"Ik wil niet de eerste de beste leverancier hebben. Als er vijf leveranciers voor een product zijn, wil ik ze alle vijf spreken en horen wat de verschillen zijn"
,,Het geven van een kerstpakket is echt een moment van waardering voor de werknemer. We willen onze klanten verrassen, maar uiteindelijk toch vooral ook de werknemer blij maken.” Dave hoopt in de toekomst niet enkel kerstpakketten aan te bieden, maar ook andere relatiegeschenken.
Hulp voor de jonge ondernemer
Wat het leukste was aan zijn eerste maanden ondernemerschap? ,,Alle hulp die uit onverwachte hoek kwam. Een oud-docent van het hbo hielp me bijvoorbeeld met het bedenken van de strategie. De vader van een jongen die ik ooit voetbaltraining heb gegeven, kwam langs om te helpen in de showroom. Ik krijg van heel veel mensen steun. Mensen gooien ook balletjes voor me op bij anderen, dat waardeer ik enorm.”
Lees ook: Zoon Daim (19) van overleden topondernemer Erik van Dijk heeft succes samen met leeftijdgenoot Daan
Doel: omzet van 1 miljoen
Dave’s doel voor dit jaar is om minstens 25.000 kerstpakketten te verkopen. ,,Het gemiddelde kerstpakket dat we verkopen is rond de 40 euro. Dus we hopen dit jaar de omzet van een miljoen te halen." Maar, zegt hij stellig: ,,We willen ook weer niet meteen te groot zijn. Mijn grootste doel is dat alles goed gaat. Dat alle pakketten die ik aanlever tot in de puntjes perfect zijn. Dat alle afspraken nagekomen worden. Alles wat we doen, moet niet voor 100 maar voor 1000 procent goed zijn.”
,,Ik wil niet de eerste de beste leverancier hebben. Als er vijf leveranciers voor een product zijn, wil ik ze alle vijf spreken en horen wat de verschillen zijn. Sophie en ik hebben met elkaar afgesproken: als het tricky wordt om alle afspraken na te komen, dan is het klaar voor dit jaar. Dan gaan we ons klaarmaken en opschalen voor volgend jaar.”
Nog meer over jonge ondernemers: Maurits (23) heeft oplossing voor verbod wegwerpbekers: een wasstraat
‘Kijk eens wat we al hebben geflikt’
Zijn andere grote doel voor dit jaar? Zijn opa en oma overtuigen dat dat hele ondernemen toch wel een goed idee was. ,,Mijn moeder vond het spannend toen ik dit ging doen. Die had zoiets van: ga nou een paar dagen voor een baas werken. Inmiddels is ze overtuigd omdat ze ziet hoe goed het gaat. Maar mijn opa en oma vinden het maar niks, zij zijn van de generatie dat je moet werken bij een baas. ‘Uit de veren, gas erop.’ Ik wil hen ervan overtuigen dat kerstpakketten gaan verkopen toch wel een goed plan was.”
Hoewel Dave pas echt lekker kan slapen als alle klanten straks na de kerst tevreden zijn, probeert hij af en toe ook trots te zijn op wat er al staat. ,,Soms kijken Sophie en ik elkaar aan van: kijk eens wat we al hebben geflikt.”