Podcast
Mattijs ten Brink (ceo Sunweb Groep): 'Dit jaar een overname'
Mattijs ten Brink koos een interessante periode voor zijn overstap van Transavia/KLM naar Sunweb Groep: het is immers een tijd van grote veranderingen binnen de reisbranche. Hoe Sunweb daarmee omgaat, waarom de overname van Corendon in die strategie past én dat er dit jaar nog een overname volgt, vertelt ceo Mattijs Ten Brink in onze podcast.

Sunweb Groep-ceo Mattijs ten Brink in de studio van New Business Radio op het Mediapark in Hilversum, waar wekelijks de online radio-uitzending van De Ondernemer wordt opgenomen.
,,Sunweb heeft zijn aanbod aan vakanties de afgelopen jaren aan moeten passen om mee te gaan met de tijd", vertelt Mattijs ten Brink, sinds december '19 ceo van Sunweb Groep. De vakantiemarkt wordt steeds individueler, waardoor we minder georganiseerde vakanties boeken en juist waarde hechten aan keuzemogelijkheden. Hierdoor moesten de pakketvakanties waarmee Sunweb groot werd, flexibeler worden.
Overname Corendon (en meer)
Om dit te bereiken moest Sunweb investeren in digitalisering en werd ook daarom gekeken naar schaalvergroting. Een overname van concurrent Corendon kwam in beeld en werd vorig jaar aangekondigd. De ACM moet hier nog goedkeuring over geven.
Er zijn plannen voor meer overnames, vertelt Ten Brink in onze podcast: ,,Samen met onze aandeelhouder blijven we kijken naar andere manieren om ons marktaandeel te vergroten in bijvoorbeeld Scandinavië, de Benelux en Groot-Brittannië. Ik denk dat we de komende tijd wel wat aan te kondigen hebben.''
CO2-uitstoot
Ten Brink spreekt in de podcast ook over de maatschappelijke kant van ondernemen in de reisbranche. ,,We zullen hierin onze verantwoordelijkheid moeten nemen." Sunweb doet dit onder meer door CO2-compensatie in te kopen en met hotelhouders te onderzoeken hoe ze de CO2-uitstoot en het verbruik van plastic kunnen reduceren. Ook een andere manier van transport behoort tot de opties. ,,Zelf moet ik binnenkort naar het hoofdkantoor in Parijs: dan ga ik met de trein.''
Ondernemen op een veranderende markt
Ook andere ondernemers hebben te maken met de grote veranderingen in de reisbranche. Bijvoorbeeld de Amsterdamse diamantwinkel Coster Diamonds, die afhankelijk was van georganiseerde busreizen. Lees hier het interviewdat directeur Kees Noomen gaf aan De Ondernemer.