Nieuws Groei

Van 'saaie' koptelefoons naar modieuze gadget: het succesverhaal van Fresh 'n Rebel

Hij vond koptelefoons maar saaie dingen, daarom ging de Rotterdamse zakenman Pim Schoonenberg ze zelf ontwerpen. Zijn modieuze designs werden een enorm succes: afgelopen jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 1 miljoen headphones en speakers, dit jaar loopt dat aantal op naar 1,5 miljoen. ,,Ik ben daar heel trots op.”

Chantal Lindsen (AD) 15 oktober 2021

Pim schoonenberg fresh n rebel koptelefoons

Pim Schoonenberg: ,,We zijn een stuk goedkoper dan onze grote concurrenten, maar doen niet ver onder aan de kwaliteit van bijvoorbeeld een Sony. Foto: Frank de Roo

Vanuit zijn kantoor aan de Blaak met uitzicht op de Rotterdamse Markthal vertelt eigenaar Schoonenberg trots over Fresh ’n Rebel, het bedrijf dat hij zes jaar geleden oprichtte. Schoonenberg verbaasde zich er destijds over dat populaire muziekapparatuur zoals koptelefoons, speakers, maar ook powerbanks en kabels nooit erg modieus waren. ,,Ik vond het opmerkelijk dat het allemaal zo saai was. En dat terwijl een koptelefoon zoveel wordt gedragen, dat het een onderdeel van je outfit is.’’

Fresh 'n Rebel makkelijk te pluggen bij relaties uit eerdere onderneming

De geboren en getogen Rotterdammer is geen onbekende in de ondernemerswereld. Met zijn bedrijf Sitecom, gespecialiseerd in netwerkapparatuur, boert hij goed. Fresh ’n Rebel is onderdeel van dit bedrijf. Schoonenberg: ,,Ons nieuwe merk konden we makkelijk pluggen bij de relaties die we met Sitecom hadden opgebouwd en omdat men al weet dat we goede kwaliteit producten leveren.’’

"We zijn een redelijk klein bedrijf zo tussen die grote namen en we doen alles hier in huis. In Rotterdam. Het bedenken, tekenen, we zoeken zelf stoffen. Ik ben daar heel trots op"

Zakendoen zit hem in het bloed. Trots vertelt hij dat het hele ontwerp- en productontwikkelingsproces in eigen huis gebeurt. ,,Ja, we besteden het productieproces uit in China, maar de rest gebeurt hier aan de Blaak. Ik heb hier vijftig man werken, bijna allemaal Rotterdammers. Ik hou van de mentaliteit in de Maasstad. De mensen die hier werken zijn allemaal gepassioneerd.’’

De rebellie en passie waarmee Fresh 'n Rebel wordt gerund

Ook zijn twee dochters werken in het bedrijf. De een op de product- en de ander op de designafdeling. Net als hun vader wonen ook zij op loopafstand van het bedrijf, dat hun vader omschrijft als informeel en vooral heel gezellig. Zo gezellig dat de teckel van zijn dochter, Takkie, altijd bij hem op kantoor ligt. ,,Ik heb een soort co-ouderschap met die hond’’, vertelt Schoonenberg. ,,Als m’n dochter gaat stappen, mag papa natuurlijk op de hond passen.’’

Ook mag hij soms als scheidsrechter optreden als zijn dochters van mening verschillen over een ontwerp. ,,We lunchen altijd samen en dan ontstaan er tussen die twee wel eens verwoede discussies over hoe een nieuw product eruit moet komen te zien. Soms moet ik dan even ingrijpen.’’ Het zegt iets over de rebellie en de passie waarmee het familiebedrijf wordt gerund, want ze nemen het op tegen grote namen als Sony en Apple.

Lees ook: Kapotte koptelefoons bij grofvuil? Dankzij deze ondernemers is dat niet meer nodig

Een miljoen headphones en speakers verkocht

Afgelopen jaar verkocht het bedrijf internationaal een miljoen headphones en speakers, dit jaar zal dit aantal oplopen naar 1,5 miljoen. ,,We onderscheiden ons met onze kleuren en het feit dat we stoffen gebruiken en zo min mogelijk plastic. Onze producten zijn duurzaam, omdat ze lang meegaan. We zijn een stuk goedkoper dan onze grote concurrenten, maar doen niet ver onder aan de kwaliteit van bijvoorbeeld een Sony. We zijn geen grote logge organisatie, werken lean en mean. Op die manier kunnen we onze kosten veel lager houden.’’

Davina Michelle als boegbeeld van Fresh 'n Rebel

Donderdag toonde het bedrijf zijn nieuwe collectie op de catwalk met modellen én een optreden van de bekende Rotterdamse zangeres Davina Michelle. Zij wordt het boegbeeld van Fresh ’n Rebel. Zo zal zij op reclamecampagnes prijken met de producten van het Rotterdamse bedrijf en Schoonenberg verklapt: ,,Volgend jaar zomer maken we een Davina Michelle model headphone, die zij zal ontwerpen.’’

De modeshow werd ook live gestreamd. Schoonenberg: ,,Niet eerder organiseerden we zo’n groots en spectaculair event. We zijn een redelijk klein bedrijf zo tussen die grote namen en we doen alles hier in huis. In Rotterdam. Het bedenken, tekenen, we zoeken zelf stoffen. Ik ben daar heel trots op.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws