Podcast Sleutel tot Succes

Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

Een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van Nederland, vertelt door topondernemers zelf en met Hannelore Zwitserlood als host: dát is de nieuwe podcast serie Sleutel tot Succes. Dit is de eerste aflevering met Michiel Muller van Picnic.

Presentatie Hannelore Zwitserlood 14 december 2021

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche er uit zou moeten komen te zien en hoe zij de economie zien veranderen. Hannelore Zwitserlood, als stem bekend van onder meer Sky Radio, Radio Veronica en Radio 538, neemt je met topondernemers in Sleutel tot Succes mee naar de geschiedenis van de meest succesvolle bedrijven van ons land.

"Als je een heel goed idee hebt en je loopt er al zeven jaar mee rond, dan is ondernemerschap wellicht een ingewikkelde route''

Michiel Muller, Picnic

In de eerste vier van de acht afleveringen - vanaf 14 december komt er wekelijks een nieuwe online - doen Michiel Muller (Picnic), Taco Carlier (VanMoof), Atilay Uslu (Corendon) en Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) hun ondernemersverhaal.
We trappen Sleutel tot Succes af met Picnic-topman Michiel Muller (via de link bovenaan te beluisteren).

Investering in Picnic: 600 miljoen euro, onder meer van Bill Gates

2021 was (weer) een topjaar voor de websuper met een omzetgrens richting het miljard, een tweede plek op de top 250-lijst van groeibedrijven en een stevige investering van 600 miljoen euro vanuit onder meer de stichting van Microsoft-oprichter Bill Gates. En: Muller is genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar (stemmen kan via deze link).

Picnic's medeoprichter Michiel Muller in het gerobotiseerde distributiecentrum van de online supermarkt. Foto: ANP.

"Hoe mooi je PowerPoint ook is, uiteindelijk is het niets waard. Het gaat echt om de daadkracht, het proberen''

Terwijl de elektrische wagentjes haast non-stop door de grote steden rijden, steeds vaker ook in de dunner bevolkte gebieden en inmiddels ook buiten onze landsgrenzen, bouwt het bedrijf aan gigantische fulfilmentcenters. In juli werd gestart met de bouw van een center in Ridderkerk die genoeg capaciteit heeft om voor 200.000 gezinnen de boodschappen bij elkaar te zoeken en klaar te zetten.

Picnic: ondernemersverhaal bomvol uitdagingen, disruptie, risico’s en overtuigingskracht

Een successtory waaraan Muller met drie partners bouwde. Een verhaal bomvol uitdagingen, disruptie, risico’s en overtuigingskracht naar de consument toe. Want hoe krijg je mensen zo ver om de boodschappen thuis te laten bezorgen? Kijk met ons - figuurlijk - door het sleutelgat en luister mee hoe Picnic vanuit Amersfoort stapsgewijs, maar ook snel groeide.

Lees ook: Picnic-voorman Michiel Muller: Politiek moet meer respect tonen voor e-commerce

De Ondernemer en Topcast lanceren podcast serie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar".

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details
Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details
De Ondernemer

Angelique Kunst over Dossier Sanderink: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’

Het heeft veel weg van een soap. Sterker nog: misschien ís het wel een soap. De onthullingen in de zaak Gerard Sanderink volgen elkaar in rap tempo op. Dat ziet ook Angelique Kunst, die namens Tubantia bovenop de zaak zit. „Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger.”

Details
Sleutel tot Succes

Tony's - Henk Jan - Chocolonely: 'Sta op. Probeer. Zorg dat je trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Details
De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details
Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details