Academy Groei
Top 3: deze ondernemersboeken wil je dit weekend lezen
Om (nog) makkelijker en (nog) beter te kunnen kiezen welke boeken jij als ondernemer zou moeten willen lezen, adviseert de redactie van De Ondernemer vanaf nu wekelijks drie boeken om in het weekend aan te beginnen. Dit is de Top 3 van deze week.

The hard thing about hard things
Ben Horowitz
Zelfhulpboek door ervaren ondernemer Ben Horowitz (onder meer oprichter Opsware)
Dat ondernemen verre van altijd over rozen gaat is een understatement. Succesondernemer Ben Horowitz wil er in zijn boek ook helemaal niets aan doen om dat te veranderen. Zijn boek kun je op de 'normale' manier lezen van a tot z, maar net zo goed vooraan in je boekenkast laten staan om als terugval te gebruiken. Want het staat boordevol vragen, antwoorden en eigen inzichten van de ervaren ondernemer zelf. De vraag 'Wat doe je als een werknemer van een bevriende ondernemer bij jou solliciteert?' kom je misschien niet iedere dag tegen, maar dit boek heeft zoveel concrete antwoorden dat je er regelmatig in gaat bladeren om te denken: 'Wat was de tip hierbij ook alweer?'.
Macht aan de aardige mens
Pacelle van Goethem
Handzaam boek dat je leert je omgeving sneller te overtuigen.
In minder dan 100 pagina's helpt bekend overtuigings-expert Pacelle van Goethem om je argumenten overtuigender over te laten komen. En of je nu voor je bedrijf bezig bent of niet, dat komt altijd goed uit. Door de aangehaalde theorieën te koppelen aan de manier van doen van internationale bekendheden (Obama's, Al Gore, Johan Cruijff, John de Mol, Steve Jobs et cetera), verveelt het boek geen tel en heb je direct een goed idee over wat Van Goethem je uitlegt.
Business Model Shifts
Patrick van der Pijl
Leerzaam boek dat je helpt kritisch te kijken naar je eigen verdienmodel.
Juist in tijden van corona en daarbij behorende lockdowns is de vraag 'Welke waarde voeg ik toe en hoe kan ik daar een boterham aan verdienen?' alleen maar belangrijker. Niemand beter in Nederland om je verder te helpen bij die vraag dan Business Models Inc.'s Patrick van der Pijl. In een boek dat je om een goede reden alleen op 'ouderwets' papier kunt kopen, word je meegenomen door de verschillende stappen om je verdienmodel eens kritisch tegen het licht te houden.