Nieuws Groei

Foodconcept YB opent vestiging in Brussel en stapt over op volledig plantaardig aanbod

De Nederlandse succesvolle formule YB, voorheen Yoghurt Barn, heeft een vestiging geopend in Brussel. Met deze master (de eerste) franchise is YB meteen overgestapt op een volledig plantaardig aanbod. 'We wilden de slag naar plantaardig maken en koezuivel was een beetje het zwarte randje van onze businesscase.'

Van onze redactie 17 mei 2022

Wouter Staal Yoghurt Barn

Foto: YB

Na tien jaar duurzaam ondernemen in Nederland zet YB nu de eerste stappen over de grens. Die gewenste uitbreiding lag al een tijdje in de planning, vertelt oprichter en ceo Wouter Staal bij De Ondernemer Radio (bekijk de uitzending onderaan deze pagina terug). Met de vestiging in België is het nu dan zover.

,,We hebben meerdere keren geroepen dat we gingen franchisen, dan hadden we ook lokale franchisenemers voor locaties in Zwolle of Maastricht, maar het voelde steeds niet goed", aldus Staal. ,,Toen hebben we het roer omgegooid en besloten alles in eigen beheer te doen, we hebben nu dertien locaties in eigen beheer. Daar waar we zelf minder goed in zijn, wilden we met grote bekende operators gaan werken."

Lees ook: Zo groeit Yoghurt Barn met sexy yoghurt naar 40 locaties

Cateringbedrijf Autogrill als franchisepartner

In het Italiaanse cateringbedrijf Autogrill vond YB de ideale partner. Staal hoefde niet eens grote overtuigingskracht uit te oefenen. ,,Zij kwamen naar óns toe. Autogrill was op zoek naar iets wat duurzaam is, als aanvulling op hun huidige aanbod. Zij zitten bij treinstations en vliegvelden waar duurzaamheid extreem belangrijk is. Het moest gezond zijn, wat de hele dag door kan, en wat een vrouwelijk publiek aantrekt."

Kennelijk oefenen vrouwen naar Italiaanse maatstaven grote invloed uit op de keuze voor gezonde, duurzame voeding.

Lees ook: Kliekjes van Yoghurt Barn krijgen bij Seenons een tweede leven

Aandelenpakket voor trouwe YB-fans

Daarnaast kunnen fans van YB binnenkort aandelen kopen en zo mede-eigenaar worden van het bedrijf. ,,We bestaan dit jaar tien jaar en hebben een heel grote fanbase, ontvangen anderhalf miljoen gasten per jaar in onze barns, we hebben producten in retail bij Albert Heijn, Jumbo en Plus, we zijn een missiegedreven bedrijf waarmee we de wereld beetje willen redden en bewustwording willen creëren, nu ook internationaal met de Autogrill-franchise. En dus vroegen we ons af: hoe kunnen we meer impact maken? Hoe mooi is het als al die fans op bijvoorbeeld verjaardagen dat verhaal vertellen, jóúw verhaal vertellen. Dat is heerlijk, want samen kun je impact maken."

Investeren in YB? Dat kan door je in te schrijven via yoghurtbarn.nl. Momenteel staat de teller op 500.000 euro. ,,Het loopt nu een week, we hopen naar de anderhalf miljoen te gaan."

Bekijk hieronder de radio-uitzending met daarin naast co-host Kelly Weekers (businesscoach en ondernemer) Quinta en Gerrit Jan Witzel (Poké Perfect).

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws