InnovatieGroei

Hoe ondernemers Maasai-vrouwen uit Kenia steunen met SunnyCords

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Juist nu internationale handel en toerisme voor een groot deel stil liggen, is de verkoop van handelswaar voor vrouwen in Kenia belangrijker dan ooit. Om die reden lanceren de ondernemers achter Coco Bonito en Haberdashery in samenwerking met Maasai-vrouwen uit Kenia de fairtradelijn SunnyCords. Op deze manier willen de jonge ondernemers inkomen van de reeds bestaande partnerships met de Maasai-community een boost geven.

Lees verder onder de advertentie

De meest kwetsbaren worden het grootste slachtoffer van de globale coronacrisis. Daarom slaan Coco Bonito (producent van zonnebrillenkoortjes) en Haberdashery de handen ineen om lokale Keniaanse makers in een steady inkomen te voorzien.

SunnyCords als klein alternatief voor stagnerende handel in Kenia

,,Ons geld is daar veel meer waard. In Kenia is het bewaren van anderhalve meter afstand niet het probleem, maar de voedseltekorten. Er dreigt een enorme hongersnood", zegt Flo Schepers als oprichter van Haberdashery, dat ondernemers en kunstenaars in Afrika helpt om hun producten aan de rest van de wereld te laten zien en hun verhaal te vertellen in Europa.

Corona in het Afrikaanse continent is een ramp: internationale handel stagneert, landbouwproducten en bloemen worden niet geëxporteerd en het toerisme, de sector die miljoenen mensen brood op de plank brengt, ligt stil. Er is niet langer sprake van het 'Groeicontinent Afrika'.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bocca- en Trabocca-oprichter ontketent Keniaanse koffierevolutie

Precies daarom doen de onderneemsters van Coco Bonito en Haberdashery er alles aan om zo veel mogelijk producten in te kopen bij de Maasai-vrouwen met wie zij al ruime tijd samenwerken.

  • Net zoals Coco Bonito en Haberdashery is ook de Nederlandse startup Tunga actief in Afrika. Het bedrijf speurt er naar tech-talent voor Westerse bedrijven. Je leest hier het hele artikel

Lees verder onder de advertentie

Schepers: ,,Door de samenwerking met Coco Bonito kunnen we een veel grotere investering doen dan wanneer we alleen zouden zijn. Dankzij deze samenwerking hebben we onze Maasai-partner Solomne (zie foto hieronder) ook tijdens deze periode een vast inkomen kunnen bieden. Samen met mensen uit haar dorp produceert ze de nieuwe collectie koortjes."

Tekst gaat verder onder de foto.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Nederlandse ondernemers willen ook oplossing voor lange termijn

Haberdashery handelt vanuit het 'trade not aid-principe'. Met deze economische aanpak van een duurzaam probleem willen de twee Nederlandse ondernemers op lange termijn een oplossing bieden tegen het terugvallen van inkomsten. Bij succes van de nieuwe collectie wordt het geld direct geherinvesteerd om nieuwe stromen van inkomen bij de Keniaanse makers te generen.

De SunnyCords zijn vanaf vrijdag 17 juli te koop in de webshop van Haberdashery en Coco Bonito.