Aangeboden door KVK

Branded Content Innovatie

KVK Business Challenge springplank voor slim papier van Tapp.Online

Het bedrijf van Niels Postma, Tapp.online, verovert met intelligent papier de wereld. Zijn avontuur startte bij KVK Business Challenge. Via dit online innovatieplatform kwam hij in contact met grote bedrijven. Door zijn actieve bijdrage aan meerdere challenges, heeft hij samengewerkt met grote organisaties als KIA, T-Mobile en de Nationale Politie. “Denken vanuit een probleem, dat heb ik geleerd door deel te nemen aan KVK Business Challenge.”

Eduard Voorn | Foto: Nadja Willems 27 november 2020

Niels Postma, de ondernemer achter Tapp.online. Foto: Marieke Balk

Met een Fries accent en groot enthousiasme vertelt Niels Postma over hoe hij met zijn net ingeschreven bedrijf Tapp.online begin 2019 op de grootste techbeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES), terechtkwam. Op een slimme manier kreeg hij een NFC-chip (Near-Field Communication, een contactloze communicatiemethode, red.) tussen vellen papier.

Door deze innovatie wordt papier ‘slim’ en kan het op een andere manier worden gebruikt, namelijk voor het leveren van data. Via KVK Business Challenge, het online innovatieplatform van KVK, wist Postma het bedrijfsleven en de Nationale Politie hiermee van dienst te zijn. Door zichzelf goed te presenteren, heeft de ondernemer al met meerdere grote bedrijven samengewerkt. Zo tilt de Fries zijn bedrijf en zijn producten naar een nog hoger niveau.

;t=30s

Wil jij ook groeien met je onderneming? Innovatie is één van de belangrijkste pijlers om te groeien. KVK Business Challenge biedt elke maand nieuwe challenges. Chat met grote bedrijven, presenteer jouw expertise en ontdek nieuwe ondernemerskansen. Meld je aan op kvk.nl/businesschallenge

Geen TU maar wel meester in de rechten

Postma (36) vertelt dat hij niet is opgeleid tot technicus of graficus, maar tot jurist. Na zijn studie internationaal privaat recht aan de Universiteit van Amsterdam besloot hij in een drukkerij te gaan werken. Het liep anders. Postma voelde zich meer uitvinder dan drukker. ,,Ik ben ook geen graficus, dat maakt mij juist geschikt om op een andere manier naar papier te kijken. Hoe een drukkerij werkt, vind ik te beperkt. In mijn visie is het meer dan ‘smeren’ van inkt op papier. Ik zie de diepere lading van inkt: het verbinden van mensen en merken. Papier dat relevant is legt een verbinding.”

Postma sleutelt al sinds zijn jeugd aan computers. Door deze passie voor techniek, wist hij papier intelligent te maken door sensoren toe te voegen. Maar alleen een QR-code was te beperkt. Postma voegde sensoren toe, zodat je kunt meten wat de omgeving doet. Kortom, data uit papier halen. Uiteindelijk kwam hij uit bij de NFC-chip. Deze chip wordt bijvoorbeeld al gebruikt in de pinpas en de ov-kaart. Via NXP, de Nederlandse fabrikant van deze chips, kwam Postma bij een Amerikaanse leverancier.

''Denken vanuit een probleem, dat heb ik geleerd door deel te nemen aan KVK Business Challenge''

Niels Postma, Tapp.online

Met doorzettingsvermogen resultaat bereiken

Postma heeft veel vrije dagen en vakantie opgeofferd om aan de techniek van intelligent papier te werken. Het geheim van de smid verklapt hij niet. Maar het komt erop neer dat tussen lagen behandeld papier chips worden geplaatst die via een geprint elektronisch circuit zijn verbonden. ,,Ik ben nu bezig papier te maken waar een temperatuursensor in zit. Die sensor lees je uit met je telefoon, zonder dat daar een aparte app voor geïnstalleerd hoeft te worden. Voor een exportbedrijf in bloemen of eten een fantastische toepassing. Het papier meet over een bepaalde periode met door ons bepaalde intervallen wat de temperatuur is geweest. Zo versturen we straks een zending van Nederland naar (bijvoorbeeld) Portugal en zijn dan in staat om door middel van dat papier te ontdekken hoe warm/koud de goederen zijn geweest. Iedereen met een smartphone kan bij deze informatie. Zo zet je de data in om echt wat te bereiken.”

Via de eerste klant Bavaria kreeg het slimme papier enige bekendheid. De brouwer hing in een aantal Groningse studentenhuizen een slimme poster van Tapp.online op om zo het merk een slinger te geven. Postma: ,,Als je je telefoon tegen de poster houdt, is er binnen een uur koud bier besteld.”

Nieuwe samenwerkingen door mee te doen aan challenges

Maar het bleef allemaal bij ‘klein bier’, constateerde de Friese ondernemer. Gelukkig werd hij via LinkedIn geattendeerd op KVK Business Challenge. Voor Postma een mooie gelegenheid om met grote organisaties in contact te komen. Op die manier kan hij zijn werkveld vergroten. Op het online innovatieplatform KVK Business Challenge presenteren de organisaties waar Postma over spreekt hun uitdagingen, de challenges. Mkb’ers en zzp’ers met expertise reageren hierop. Op die manier ontstaan innovatieve nieuwe samenwerkingen.

,,Ik heb in 2019 aan 3 challenges meegedaan: die van T-Mobile, Kia en de Nationale Politie. Door er 2 te winnen behaalde ik een stand op de CES, naast het Holland Paviljoen. Voor Kia was de uitdaging om een testrit innovatiever te krijgen. Daar hoort dus een innovatieve uitnodiging bij. Toevallig had ik al een interactieve uitnodiging gemaakt voor het automerk DS. Als je de uitnodiging thuis kreeg en je legde er je smartphone op, dan werd de auto naar je toegebracht en kon je er 24 uur in rijden. Voor de politie had ik een idee om cold cases mogelijk verder te brengen.”

Door KVK Business Challenge leer je je aanpassen

Voor Postma was het meedoen aan KVK Business Challenge een snelle les in aanpassen en heel zinvol om aan deel te nemen. ,,De valkuil is dat je gaat vertellen wat je doet. Dat boeit zo’n groot bedrijf niet. Wat ze willen is dat je met een concrete en werkende oplossing komt voor een probleem. Ik kan wel zeggen dat ik slim papier maak, maar dat zegt niemand wat. Op het moment dat ik slim papier inzet voor een probleem van bedrijven, voeg ik waarde toe. Denken vanuit een probleem, dat heb ik geleerd door deel te nemen aan KVK Business Challenge.

Wees niet bang en doe het!

KVK Business Challenge heeft Postma veel gebracht. Door zijn actieve bijdrage aan meerdere challenges won hij tickets voor de technologiebeurs Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. CES was een aaneenschakeling van 4 onwerkelijke dagen. ,,Ik stond naast Hydraloop, prins Constantijn van Oranje van Techleap.nl, directeuren van Samsung en de inkopers van Boeing.” Door deelname aan KVK Business Challenge heeft de ondernemer geleerd niet bang te zijn, hoe klein je ook bent. Het heeft hem juist sterker gemaakt. Zijn advies? ,,Doe mee!". Ik heb grote bedrijven zoals Best Buy en hotelketen The Ascott gesproken. Die laatste heeft inmiddels de eerste order geplaatst. Ook loopt er nu een pilot voor Lipton/Unilever en Coca-Cola.”

Wil jij ook groeien met je onderneming? Innovatie is één van de belangrijkste pijlers om te groeien. KVK Business Challenge biedt elke maand nieuwe challenges. Chat met grote bedrijven, presenteer jouw expertise en ontdek nieuwe ondernemerskansen. Meld je aan op kvk.nl/businesschallenge

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.