Nieuws Innovatie

Martijn Lammers (Lightyear): ‘Wij bouwen de auto van de toekomst. Voor iedereen'

De elektrische auto heeft al jaren geleden zijn intrede gemaakt, maar startup Lightyear neemt de volgende stap en tilt de vermindering van fossiele brandstoffen naar een hoger niveau. Met zijn elektrische auto, die deels wordt aangedreven door zonne-energie, wil mede-oprichter Martijn Lammers wereldwijde impact maken en in 2035 fossiele brandstof hebben vervangen door een duurzamer alternatief. Een auto met een grote range, een relatief kleine batterij en een aandrijving op zonne-energie is volgens hem dé opvolger van Tesla.

Mandy Kraakman en Dennis Mensink (LIEF) 19 december 2020

Lightyear One Prototype Unveiling Event A new dawn

Martijn Lammers (Lightyear) bouwt aan een elektrische auto die de Tesla moet overtroeven. Foto: Lightyear

VOORPUBLICATIE LiEF

Dit is een deel van het interview met Martijn Lammers, dat in het geheel te lezen is in het boek LiEF. Daarin vertellen ondernemers wat duurzaam ondernemerschap voor hen inhoudt, welke uitdagingen het oplevert en wat ervoor nodig is om van een goed initiatief een succesvolle onderneming te maken. De Ondernemer publiceert meerdere interviews uit het boek.

,,Vanuit TU Eindhoven namen we tijdens onze studie deel aan de World Solar Challenge", vertelt Martijn Lammers, mede-oprichter van Lightyear. ,,In 2013 deden we mee met de auto Stella, de eerste gezinsauto op zonne-energie. Daarmee wonnen we in de Cruiser-klasse. Naast zo snel mogelijk over de finish komen, moest de auto ook praktisch zijn. Stella heeft ons daarna de hele wereld over gebracht. De auto werd als inspiratieobject gebruikt van China tot aan de VS en alles daartussenin."

,,We wilden laten zien wat er mogelijk was met deze technologie. Daarom noemden we het ‘de auto van de toekomst’. Vervolgens rolde het balletje verder. We realiseerden ons dat we iets in handen hadden waar we mogelijk veel impact mee konden maken. In 2016 zijn we daarom direct na onze studie Lightyear gestart, met als doel om nog meer impact te maken met de kennis en ervaring die we met Stella al hadden opgedaan.”

Lex Hoefsloot, een van de mede-oprichters, stapte als een van de eerste ondernemers bij ons in voor de populaire videoserie Werkverkeer. Kijk mee naar de start van Lightyear: Lex Hoefsloot (CEO Lightyear) in Werkverkeer: 'Ik zoek nog een investeerder'

Wereldwijde impact

,,We willen een wereldwijde impact maken. Lightyear staat voor een afstandsmaat, een lichtjaar (946 biljoen kilometer, red). Alle auto’s bij elkaar op de wereld rijden ongeveer één lichtjaar per jaar en doen dit nu nog veelal op fossiele brandstof. Dat willen wij in het jaar 2035 vervangen hebben door auto’s die grotendeels worden aangedreven door zonne-energie. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we over een businessmodel beschikken waarmee de auto beschikbaar en betaalbaar wordt voor iedereen.”

Van de gebaande paden

,,Als je afstudeert van de TU Eindhoven bevind je je direct in een regio waar banen letterlijk voor het oprapen liggen in de techniek. Je kunt in het tweede jaar van je studie al een arbeidscontract tekenen voor de rest van je leven, om zeker te zijn van een baan bij een van de grote bedrijven. Dat was voor ons niet echt de route die we voor ons zagen, omdat je dan eindigt als klein radertje in het grote geheel. Wij wisten dat we meer in onze mars hadden en meer voor de wereld zouden kunnen betekenen. Er zijn veel sceptici als het aankomt op het rijden op zonne-energie. Dat zijn niet alleen consumenten, maar ook de auto-industrie zelf. Ze zien vooral praktische problemen, maar soms moet je het aandurven om bepaalde principes los te laten. Wij hebben het aangedurfd. Je hebt vaak een nieuwe speler nodig om de boel op te schudden.”

,,In het verdienmodel van de toekomst betalen mensen per kilometer voor hun auto"

Martijn Lammers, mede-oprichter Lightyear

Minder auto’s, meer kilometers

,,Ons bedrijfsmodel is inherent duurzaam. Dat betekent dat we op de lange termijn mogelijk helemaal geen auto’s meer direct aan de consument zullen verkopen. Je wilt normaal gesproken natuurlijk zo snel mogelijk zo veel mogelijk auto’s verkopen. Als je zo veel mogelijk auto’s wilt verkopen, moet je ook zorgen dat mensen na een tijdje een nieuwe auto willen. Economisch is dat goed, maar het is niet duurzaam."

,,Wij draaien het dus om: in het verdienmodel van de toekomst betalen mensen per kilometer voor hun auto. Als bouwer van die auto wil je dan dus met zo min mogelijk auto’s zo veel mogelijk kilometers rijden en per kilometer zo min mogelijk CO2 uitstoten. Het is belangrijk om altijd naar de lange termijn en het grotere plaatje te kijken. Je moet je niet laten belemmeren, want het moet wel werkbaar blijven. Maar we blijven wel altijd nadenken over hoe het nóg duurzamer kan.”

Lees ook: Lightyear tijdens corona: nieuwe directeur vertelt over de snelkookpan

Auto op zonne-energie de toekomst

,,Door het vermarkten van onze ontwikkeling kunnen we laten zien dat een auto op zonne-energie écht mogelijk is. Op dit moment laten we vooral zien welke technologie we gebruiken en welke vooruitgangen we boeken, wat de potentie ervan is en welke positieve impact dat op de wereld kan hebben. Dit deden we voor de coronacrisis met name door middel van evenementen waar we ons eerste prototype konden laten zien. Op die manier maken we onze technologie tastbaar en kunnen we mensen bij elkaar brengen en onderlinge gesprekken op gang brengen. Als de eerste auto’s straks op de markt zijn, is het aan de pioniers om te bewijzen dat onze techniek werkt en het verhaal door te vertellen.”

Boek LIEF omslag duurzaamheid

LiEF: het duurzame vervolg op bestseller LEF

Wat maakt sommige impactondernemers succesvoller dan andere? Hoe verenigen topondernemers als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), Merijn Everaarts (Dopper), Maurits Groen (WakaWaka, Kipster) en Henk-Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) groen en poen in hun bedrijf? Mandy Kraakman en Dennis Mensink (beiden Mediatic) voelden bijna dertig ondernemers aan de tand en stuitten op mooie verhalen én inzichten. Het boek is te bestellen via de webshop.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.