Blog Innovatie

Is deze blog door algoritmen geschreven?

Ook in content-creatie ligt de vraag op de loer of techniek mensen overbodig maakt. Als uitgevers algoritmes verhalen kunnen laten schrijven met behulp van Artificial Intelligence, wat is dan de rol van menselijke verhalenvertellers en columnisten, zoals ons RvA-lid Petra Lubbers.

Petra Lubbers | Raad van Advies 20 februari 2020

Blog content marketing icon information

Foto: Piqsels

We kennen algoritmen als slimme regels die je zoekmachine helpen bij het presenteren van de juiste zoekresultaten. Algoritmen maken de inzet van technologie slimmer, handmatige handelingen overbodig en veel consumenten ervaren een betere service of dienst. Maar wat als deze dienst een boek of een krant is, of deze column?

In de uitgeefwereld is het gedachtenvertoon van een auteur een groot goed. Het zijn hun persoonlijke meningen en verhalen die aan het papier of scherm worden toevertrouwd en die duiding en kleuring meekrijgen die enkel het menselijke brein kan toevoegen.

Artificial Intelligence

Toch hebben ook in deze wereld algoritmen steeds meer impact. In Zweden is een ‘tool’ ontwikkeld die data omzet naar tekst. Ja, de machine ‘schrijft’ daar stukken in de krant. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) worden datapunten uit een bestand ingelezen en vertaald naar zinnen.

Zijn de nieuwsitems van de NOS en NU.nl dan straks identiek?

Petra Lubbers, Raad van Advies

Zo worden sportuitslagen omgezet naar een artikel dat vertelt dat de voetbalploeg Djurgårdens IF met 2-1 heeft gewonnen van Malmö FF en nu op de eerste plaats staat. In Nederland worden al zogenaamde ‘pilots’ gedraaid op grote nieuwsredacties. Zijn de nieuwsitems van de NOS en NU.nl dan straks identiek? Worden artikelen ‘eenheidsworst’?

Persoonlijk word ik altijd heel blij van dit soort vernuftige ontwikkelingen, al doet dit mijn uitgeefhart-van-vroeger ook wel pijn. Toen moesten we redacties inkrimpen met een economische aanleiding: er werd gewoon minder gelezen en geadverteerd.

Storytelling

Zal deze nieuwe techniek weer voor versobering en standaardisering zorgen? Vast niet. Ik geloof niet dat deze automatisering van content-creatie ertoe gaat leiden dat we minder ‘eigen gedachtengoed’ gaan delen. Integendeel, in deze tijd waarin iedereen uitgever is – van de vlogger tot de horlogeverkoper op de hoek – wil iedereen zoveel vertellen. Verhalen vooral.

Die horlogeverkoper bijvoorbeeld. Die bestaat echt. Een slimme ondernemer die weet dat elk horloge in zijn winkel een verhaal vertelt. Dat zijn klanten deze willen horen én willen doorvertellen. Hij kijkt hoe ‘nieuwe’ media zoals podcasts hem kunnen helpen deze verhalen verder te brengen naar een groter publiek. En hoe hij door deze zogenaamde storytelling zijn klandizie weer naar zijn winkel weet te brengen.

Juist meer aandacht

Laat die steeds slimmere algoritmen maar zorgen voor het delen van al die feitelijke informatie. Dan blijf ik deze column heerlijk zelf schrijven en ontstaat er juist meer aandacht voor al die mooie verhalen. Van een krant of van de horlogemaker bijvoorbeeld.

Petra Lubbers Tom Orrow Raadvan Advies

Petra Lubbers

Lid Raad van Advies

Petra Lubbers (43) heeft bijna twintig jaar ervaring op het gebied van media, advertising, boeken en e-commerce. De afgelopen tien jaar was ze verantwoordelijk voor business en digitaal director binnen bedrijven zoals Bol.com, Novamedia en Bruna, waar ze meerdere digitale innovaties opleverde. Zo stond ze aan de wieg van het abonnementsmodel voor e-books bij Bol.com en bracht ze Eci (nu Bookspot) en Bruna naar nieuwe e-commerce concepten en platformen. Petra is nu partner en Managing Director bij Tom Orrow, een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in het ontwikkelen van (digitale) waardeproposities voor klanten, deze ook maakt en kan vermarkten. Hierbij hanteren ze een innovatief business model waarbij het bureau en hun klanten samenwerken op basis van gezamenlijke doelen, risico’s en resultaten.