Nieuws Innovatie

Het Brabantse Sendcloud: Europa's nummer 1 verzendplatform

Ondernemer Sabi Tolou (31) en zijn compagnons waren nog broekies toen ze in 2012 Sendcloud oprichtten, een digitale verzendtool voor webwinkels. Inmiddels is het één van de snelst groeiende techbedrijven van Europa met als missie: het verzenden van pakketten zo gemakkelijk mogelijk maken.

Van onze redactie 16 juli 2020

Sabi Toulu Sendcloud pakket ecommerce

Sendcloud-oprichter Sabi Tolou. Foto's: Jeroen Appels/Van Assendelft Fotografie.

Als de pakketbezorger aanbelt, heeft de verzendsoftware van Sendcloud het weer uitstekend gedaan. En dan te bedenken dat het idee nota bene uit frustratie is ontstaan. Sabi Tolou en zijn vrienden Rob van den Heuvel en Bas Smeulders runden een webshop in telefoonaccessoires en kwamen er al gauw achter dat het verzenden van hun producten een gruwel was.

Lang verhaal kort: ze bedachten daarom zelf een tool die het hele verzendproces regelt, bouwden een basisplatform, lieten webshops het gratis testen, haalden PostNL binnen en al snel volgden investeringsrondes.

Acht jaar later maken meer dan 15.000 e-commerce bedrijven er gebruik van en is Sendcloud Europa’s nummer 1 verzendplatform. ,,Wij zijn begonnen met een houding van: geen bullshit, we gaan gewoon beginnen en we zien het wel. Nu we zo zijn gegroeid gaan we natuurlijk doordachter te werk, maar die no-nonsense houding kenmerkt nog altijd ons bedrijf.”

Groei Sendcloud en e-commerce door coronacrisis

Met die instelling is Sabi Tolou ook in deze bizarre, bijzondere maanden op z’n best. Ook hij verdiepte zich met een coronacrisis-in-wording in voorspellingen en cijfers; in maart zou de e-commerce met 50 procent gaan groeien, was de algemene verwachting. Bij Sendcloud stonden ze op scherp en zagen ze in de eerste week van april een groei van 90 (!) procent in vergelijking met vier weken eerder, de week van de eerste maatregelen.

,,Op een gegeven moment zat een netwerk als dat van PostNL helemaal vol, en de consument bleef maar bestellen en bestellen. Wij hebben onze klanten toen geholpen om niet alleen via de eigen pakketbezorger te versturen, maar de overloop aan orders door een tweede of zelfs derde vervoerder op te laten pakken. Zodoende verdeel je het volume over meerdere partijen en kun je als ondernemer ook blijven waarmaken wat je belooft.”

Sabi Toulu Sendcloud ecommercei

Coronacrisis: grote stroom nieuwe klanten

Tolou en zijn bedrijf zagen juist de afgelopen maanden een grote stroom aan nieuwe, meest uiteenlopende webshops als klant. ,,De kennis van de gemiddelde ondernemer over het verzenden van producten is heel verschillend. Bij Sendcloud hebben wij onze markt gesegmenteerd in aantallen orders. We merken dat vanaf zo’n driehonderd orders in de maand ondernemers voldoende kennis en kunde hebben om te begrijpen hoe shipping nationaal en internationaal werkt. Tot onze klantenkring behoren ook veel starters die sturing nodig hebben, vaak in loondienst hebben gewerkt en aan hun website een bijverdienste hadden, en nu snel doorgroeien.”

Dan blijkt dat Sendcloud meer is dan tech alleen: advies is ook mensenwerk. Zijn meest gegeven advies van dit moment? ,,Zorg ervoor dat de check-out van je webshop up-to-date is. Geef de consument meer mogelijkheden om te kiezen hoe, waar en wanneer hij een pakket wil ontvangen. Maak mooie, goede foto’s van je product en zet er een duidelijke beschrijving bij om zo min mogelijk retouren te ontvangen.”

Online shoppen en pakketbezorging: de cijfers

Online shoppen is populair en daarmee blijft de markt voor pakketbezorging onverminderd groeien. In 2019 werden bijna 13 procent meer pakketten bezorgd aan huis of bij bedrijven dan een jaar eerder: 576 miljoen vervoerde pakketjes maar liefst. Het leverde bedrijven als PostNL, DHL en UPS 2,8 miljard euro aan omzet op. Van alle pakketten werd negentig procent binnen één werkdag bezorgd. Het overige percentage werd binnen twee dagen of later bezorgd.

Het is sowieso een interessant jaar als je kijkt naar pakketbezorging, vindt Tolou. ,,Denk aan de ‘bezorgschaamte’ onder consumenten, de roep om duurzamer verpakken en bezorgen, het retourbeleid, de terugkeer van verzendkosten. Pakketbezorgers zijn daar goed mee omgegaan, zijn met oplossingen gekomen.” De groei van e-commerce zit nog zeker niet aan z’n top. ,,Dat kunnen we hier prima aan. Wereldwijd gezien hebben wij in Nederland een topnetwerk, het is gemakkelijker dan in andere landen om volgende dag-bezorging aan te bieden”.

Meer fulfilment centers in Nederland en Europa

Tolou verwacht meer fulfilment centers, waar webshops in verschillende landen producten kunnen opslaan zodat consumenten snel hun pakket kunnen blijven ontvangen. ,,Zo’n center is een logistieke helpende hand voor webshops met alles onder één dak, van opslag tot retourmanagement. Moet pakketbezorger A vandaag iets afleveren in Italië, dan duurt het nu gemiddeld vijf tot zeven dagen voordat het er is. Is er een fulfilment center in Italië, dan zorgt de pakketbezorger daar dat het verpakt wordt en binnen een dag geleverd is bij de Italiaanse klant. Een aantal bedrijven, Amazon bijvoorbeeld, heeft het al zo georganiseerd. Met de online consument die steeds veeleisender wordt, verwacht ik dat we steeds meer die kant op gaan.”

Benodigde douaneformulieren VK voor handel na Brexit

De groei voor Sendcloud zelf ligt ook internationaal. En ondanks Brexit, of juist: vanwege Brexit, ligt de focus van Tolou en zijn team op de Britse markt. ,,Wij zijn goed en snel in het implementeren van de benodigde douaneformulieren. We kunnen alle shops daar die de verzending nu nog handmatig doen zonder problemen automatiseren. We hebben een aantal Britten aangenomen die nu ook in Nederland wonen, de gesprekken met vervoerders zijn in volle gang, onze marketing is volop bezig en ik durf te zeggen: Sendcloud is Brexit-proof.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.