In het pand aan de Twentepoort Oost volgt direct een warm welkom van Amelie, de golden retriever van Götz. ,,Ze staat op de website als Office Security'', zegt de 34-jarige oprichter.
Harde garanties
In de grote kantoortuin heerst een serene rust. Via een groot scherm wordt van alles real time nauwlettend in de gaten gehouden. Shock Media verzorgt de hosting van websites en online applicaties voor een enorm scala aan bedrijven en zorgt ervoor dat deze non-stop online en goed beveiligd zijn. ,,We geven zelfs harde garanties'', zegt Götz. ,,Als er iets gebeurt, wat niet vaak voorkomt, beloven we dat we er binnen een uur aan werken, terwijl dat bij veel andere hostingbedrijven langer duurt. In de praktijk zijn wij er zelfs al binnen een paar minuten mee bezig. We hebben een 24 uursdienst en hebben alles in eigen beheer.''
Vanuit de slaapkamer
Hoe anders zag het bedrijf er pakweg achttien jaar geleden uit. In 1999 begon Götz, zoals zoveel IT-ondernemers in de dop, aan het bureautje op zijn slaapkamer. ,,Daar bouwde ik als zeventienjarige websites, deed ik eigenlijk alles wat met internet te maken had. En ook met computers. Als ik er maar iets aan kon verdienen, pakte ik het aan. Uit die tijd komt ook de naam 'Shock Media', pas later ben ik me gaan richten op hosting", vertelt de uit Elst afkomstige ondernemer.
Tekst gaat verder onder de foto
Alain Götz van Shock Media en 'bewaker' Amelie
Driedelig pak
Uiteindelijk verhuisde hij per toeval met zijn bedrijf naar Almelo. ,,Ik had personeel nodig, maar ook kantoorruimte. Bij een vriend van me, die hier in Almelo gevestigd was, kon ik kantoorruimte huren. En uiteindelijk zijn we zo'n vier jaar geleden verhuisd naar het huidige pand, want het pand aan het Noordbroek werd te klein. Er zaten zelfs mensen te werken in het magazijn. Zelf woonde ik in eerste instantie nog in Apeldoorn, maar ik ben ook naar Almelo verhuisd. Deze streek past in alles bij me."
Het Almelose bedrijf onderscheidt zich zelfs met de Twentse benadering: informeel. ,,Wij komen niet in een driedelig pak met een duur verhaal en een ingewikkelde oplossing. Dat wordt gewaardeerd. Niet alleen in Twente, ook daarbuiten", zegt Götz.
Gazelle Award
Hoe groot de kans is dat Shock Media daadwerkelijk de Gazelle Award wint? Klein, weet Götz. ,,Vorig jaar won een import/exportbedrijf dat in korte tijd miljoenen winst maakte. Een bedrijf dat producten verkoopt, wint meestal. Wij leveren diensten, moeten het ook hebben van terugkerende klanten."
Götz is bovendien allang blij met de bijkomstigheden van de nominatie. ,,Want het draagt zeker bij'', zegt Götz. ,,Vooral indirect. Bedrijven zien dat ze met een gezonde, goede partij in zee gaan.''
Explosief groeien wil Götz bovendien niet eens. ,,Een nieuwe medewerker krijgt hier een inwerktijd van een jaar, omdat er geen specifieke opleiding voor is. Als we te veel medewerkers in korte tijd aannemen, zou dat dus ten koste gaan van de kwaliteit. Zoals het nu gaat, is het mooi."