Innovatie

Slim innoveren? Dit onderscheidde halve finalisten Philips Innovation Awards

 
De winnaars van de halve finale van de PHIA. De winnaars van de halve finale van de PHIA.
De winnaars van de halve finale van de PHIA.
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Rauw, industrieel en puur: dat is de Maassilo, de honderd jaar oude graansilo in de Rotterdamse Maashaven die is omgetoverd tot evenementenlocatie. De ideale plek dus voor de halve finale van de Philips Innovation Awards (PHIA): dertig startups moesten er eerder deze maand met de billen bloot tijdens een pitch van drie minuten, in de hoop op een finaleplek. Het lukte LAYCO, een startup die zich richt op de ontwikkeling en productie van herbruikbare medische apparaten.

Lees verder onder de advertentie

Zo’n drieënhalf jaar zijn Thom Weustink en Dieuwertje Drexhage nu bezig met LAYCO. Dat doen ze op een toepasselijke plek: in een paar voormalige ziekenhuiskamers in het in 2018 gesloten Slotervaartziekenhuis in Amsterdam. LAYCO telt op dit moment vijf werknemers en acht stagiaires. Ze hebben voor 750.000 euro aan financiering binnengehaald en zijn nu op zoek naar een miljoen om verder op te schalen. De gesprekken met investeerders zijn in volle gang. Nog een paar maanden, dan wordt hun eerste product gelanceerd: een herbruikbare vacuümpomp voor bevallingen. Het gaat om duizend stuks. Het product is in samenwerking met zes ziekenhuizen gevalideerd, op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het definitieve ontwerp.

Een vacuümpomp wordt gebruikt tijdens een bevalling waarbij een cupje op het hoofd van de baby wordt geplaatst. Thom: ,,Een op de tien kinderen in Nederland wordt zo geboren. De pomp wordt ingezet bij noodsituaties, dus wanneer de baby snel moet komen. Na gebruik wordt 90 procent van de cupjes weggegooid. Wij hebben een cupje ontwikkeld dat 100 keer hergebruikt kan worden. Je bespaart 98 procent afval, bovendien reduceer je de uitstoot van CO2 met 40 procent.’’

Een oproep op LinkedIn deed Thom en Dieuwertje besluiten om mee te doen aan de PHIA. Deelname aan de startup-competitie heeft LAYCO zonder meer een flinke duw in de goede richting gegeven, beaamt Thom, die een sterke pitch hield. ,,Door mee te doen aan deze competitie, word je gedwongen om je verhaal goed én gestructureerd te vertellen. Er geldt een strenge selectieprocedure, de lat ligt hoog: je haalt niet zomaar de halve finale, laat staan de finale.’’

Lees verder onder de advertentie

Meedoen aan PHIA heeft ons tot nu toe dus al heel veel gebracht. En het is ook echt heel leuk, samen met al die andere deelnemers

Thom Weustink, LAYCO

Thom – die international business and politics heeft gestudeerd - ziet deelname als zeer waardevol, vooral omdat Dieuwertje en hij de mogelijkheid krijgen om met interessante partijen te praten. Denk aan investeerders, ervaren ondernemers en andere deelnemers. Zo hebben de twee jonge ondernemers ook met specialisten van titelsponsor Philips gesproken, een bedrijf dat onder meer gespecialiseerd is in de ontwikkeling van medische apparatuur.

Thom: ,,Als medisch bedrijf is het natuurlijk prachtig om met Philips te mogen sparren. Het waren hele waardevolle discussies, Philips is ook echt bereid om mee te denken. Meedoen aan PHIA heeft ons tot nu toe dus al heel veel gebracht. En het is ook echt heel leuk, samen met al die andere deelnemers.’’

PHIA prijzen

De PHIA bestaat uit twee prijzen. De Innovator Award is de competitie voor startups die al een tijdje bezig zijn. De winnaar krijgt 50.000 euro. De Rough Diamond League is een aparte competitie voor startups die net zijn begonnen. De winnaar van deze competitie krijgt 10.000 euro. LAYCO staat dus in de finale van de Innovator Award, samen met Madglove, Antennex, Accuselect en SoundCell. De finalisten van de Rough Diamond League zijn CupHub, AlphaSpace en Algaenius.

Lees verder onder de advertentie

Finalist Thom heeft dus een mooie dag beleefd tijdens de halve finale in Rotterdam. Wie die dag ook met een grote glimlach in de Maassilo rondliep, was Jeroen Thorenaar van KPN en juryvoorzitter van de Innovator Award. ,,Als ik om me heen kijk en naar de pitches luister, voel ik de energie van al die jonge ondernemers. Ze zijn stuk voor stuk enthousiast en hebben mooie ideeën. Het scherpt mijn geest. Natuurlijk zie ik veel diversiteit in de pitches. Sommigen zijn al een tijdje bezig, hebben al iets in de markt gezet en zijn heel goed in staat om te pitchen. Terwijl anderen echt net begonnen zijn en nog kunnen flinke stappen maken.’’

Lees ook: Oproep Investor Day PHIA: geef piepjonge startups een kans

Thorenaar – opgegroeid in een ondernemersgezin - leidt bij KPN het team dat zich bezighoudt met strategie en transformatie. Met andere woorden: hij denkt na over de toekomst van de telecomindustrie en welke rol KPN daarin wil en gaat spelen. ,,KPN is al een tijdje partner van de PHIA. Als koploper in de telecomsector wil KPN voorop blijven lopen als het gaat om innovatie. Drie jaar geleden hadden collega’s me uitgenodigd om bij de finale aanwezig te zijn. Vorig jaar zat ik in de jury, voor dit jaar ben ik gevraagd om juryvoorzitter van de Innovator Award te zijn.’’

Lees verder onder de advertentie

Selectiepunten jury

Als juryvoorzitter kijkt Thorenaar bij een startup in eerste instantie naar vier dingen. Een: de markt. ,,Hoe groot is de markt? Ik zal eerder kiezen voor de startup die zich richt op de Nederlandse markt of eventueel de Benelux, dan startups die gelijk wereldwijd aan de slag willen.’’ Twee: product. ,,Wat is het product? Hoe uniek is het product? Als ik het zelf niet zo goed kan inschatten, doe ik navraag bij kennissen die er wel verstand van hebben.’’ Als derde kijkt Thorenaar naar het team. ,,Hoe divers is het team? Ik vind het belangrijk dat er verschillende specialismes binnen een team aanwezig zijn. Naast een techneut of it’er heb je ook iemand nodig die verstand heeft van sales en commercie. Dus: hoe complementair zijn ze?’’ Tenslotte is de pitch zelf natuurlijk ook belangrijk: is een startup in staat om in drie minuten de essentie van de onderneming weer te geven?

Lees ook: Kanshebbers Philips Innovation Award bekend: ‘Jongeren met briljant idee helpen ons verder’

Het gemiddelde niveau van de halve finalisten ligt behoorlijk hoog, ziet Thorenaar. Toch ziet hij dat de financiële onderbouwing bij veel startups beter kan. ,,Dat zal te maken hebben met het feit dat hier veel techneuten zijn. Maar ik wil toch graag weten hoe de omzet- en winstontwikkeling er voor de komende drie jaar uitziet. Hoeveel klanten heb je in het eerste, tweede en derde jaar? Hoeveel producten wil je verkopen en tegen welke prijs? Deelnemers is dat ook gevraagd, maar de onderbouwing is soms heel summier.”

Lees verder onder de advertentie

Financiële onderbouwing startups

,,Ook wil ik graag weten hoe ze hun startup financieren, dus waar ze het geld vandaan halen. Subsidie, crowdfunding of venture capital? Verder kijk ik naar impact. Een van de pitches ging over stikstofreductie bij landbouw. Het is een groot onderwerp dat we samen moeten oplossen. Als een startup ervoor kan zorgen dat de uitstoot van stikstof flink naar beneden kan, dan ben ik daar gevoelig voor: ze kunnen impact maken.’’

Het is bovendien belangrijk dat een startup zich flexibel opstelt, besluit Thorenaar. ,,Sterker, ik denk dat flexibiliteit de essentie is. Je kan een idee hebben, maar als de markt verandert, of wanneer het product niet helemaal goed is, moet je snel kunnen aanpassen om toch succesvol te zijn. Mijn tip aan alle deelnemers, of ze nu wel of niet de finale hebben gehaald: houd de energie vast die ik vandaag gezien heb. Ook als je tegenslagen hebt, want die gaan er komen. Maar houd de energie vast.’’

Lees verder onder de advertentie