Nieuws Innovatie

Dagboek-app Stamps helpt patiënten hun verhaal te delen: 'Geen energie voor steeds hetzelfde praatje'

Een app waarmee patiënten hun naasten met tekst en beeld op de hoogte kunnen houden van hun ziekteproces: dat is de innovatieve dagboek-app Stamps in een notendop. Tess van Logtestijn (27) en haar moeder Pien de Ruig (60), ex-kankerpatiënt, hebben voor de ontwikkeling van de app hun eigen ervaringen gebruikt. Zij weten hoe het is om je omgeving mee te kunnen nemen in zo'n emotioneel proces. Stamps is onze startup van de week.

Jeroen Kreule 5 mei 2023

Stamps dagboek app Tess van Logtestijn Pien de Ruig

Tess van Logtestijn (r) en haar moeder Pien de Ruig. Foto: Charles Groeneveld

De gratis dagboek-app Stamp, gelanceerd in april 2022, is een laagdrempelige manier om persoonlijke verhalen te delen tijdens intensieve medische trajecten (zoals kanker, ALS, revalidatietraject, depressiviteit) of andere gezondheidsreizen (denk aan afvallen of zwangerschap).

Via Stamps kunnen schrijvers - de patiënten - hun ervaringen en emoties in alle vertrouwen delen met volgers, op een moment dat het hen uitkomt. Pottenkijkers kunnen niet meelezen: veiligheid is gegarandeerd. De schrijvers bepalen zélf wie de volgers zijn. Volgers kunnen – al dan niet met privébericht - reageren met een tekstje of emoticon (klavertje vier, hartjes, sterke arm). Ook kunnen ze via de app een bos bloemen, kaartje of boek naar de schrijver sturen.

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Stamps winnaar publieksprijs IGNITE Award

Stamps is een sociale onderneming met ambities: Tess en haar moeder willen met de app niet alleen Nederland, maar ook de rest van Europa veroveren. Ze willen vooral impact maken en mensen helpen, in plaats van er stinkend rijk van te worden. De app telt op dit moment 5500 gebruikers. Om de app onder de aandacht te krijgen bij mensen die er baat bij kunnen hebben, voeren moeder en dochter overleg met onder meer ziekenhuizen, patiëntenverenigingen.

Tess: ,,We willen de potentiële gebruikers integer benaderen.’’ Bij vijftien ziekenhuizen liggen intussen flyers. Ook wordt via beeldschermen reclame voor de app gemaakt. Stamps werkt samen met circa tien vrijwilligers. Zij houden zich onder meer bezig met content, ontwerpen en SEO. Eerder dit jaar wonnen Tess en Pien de publieksprijs van de IGNITE Award, een initiatief van het Anton Jurgens Fonds om startende sociaal ondernemers een duwtje in de rug te geven. Zij kregen 10.000 euro om de app verder te ontwikkelen.

"Stamps moest een app worden die heel makkelijk in gebruik moet zijn. Mensen die ziek zijn, hebben minder energie: ze hebben behoefte aan iets waar ze makkelijk mee uit de voeten kunnen"

Tess van Logtestijn

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

,,Mijn moeder had in 2021 voor de derde keer in haar leven de diagnose borstkanker gekregen. Een pittig medisch traject volgde, met onder meer 18 chemokuren. Het is natuurlijk heel fijn wanneer mensen meeleven, maar vanwege beperkte energie had ze het ook zwaar: Pien merkte dat ze mensen vaak hetzelfde verhaal moest vertellen. Terwijl ze zich vooral wilde focussen op beter worden, op haar gezondheid. En wanneer ze een praatje maakte met iemand, wilde ze het ook wel eens over leuke dingen hebben: een mooie wandeling die ze had gemaakt of museum dat ze had bezocht. En daar kwam het vaak niet van."

,,Pien wilde niet alleen maar die patiënt zijn. Ze besloot vrienden en familie op de hoogte te houden via Polarsteps, een app voor reisbloggers. Ze nam haar naasten als het ware mee op haar reis naar gezondheid. Het idee voor Stamps ontstond midden in de nacht. Ze had een chemo achter de rug en lag te trappelen met haar benen. Klaarwakker dus. Een van haar volgers wilde veertig kilo afvallen en had kort daarvoor ook een account op Polarsteps aangemaakt, bij gebrek aan iets anders. Mijn moeder dacht: er zijn veel meer mensen geholpen met een app waarmee je je gezondheidsreis openbaar, maar in beperkte kring en in een rustige omgeving kunt delen. Zo is het idee voor Stamps ontstaan.’’

Oké, er was dus een idee. Hoe ben jij er bij betrokken geraakt? Wat is jullie achtergrond?

,,Mijn moeder was bestuurslid communicatie bij Voedselbanken Nederland, maar moest er vanwege haar ziekte mee stoppen. Ik was net klaar met mijn studie psychologie en bedrijfseconomie en was bezig met een andere startup: een soort app met recepten om mensen stapsgewijs gezonder te maken. Ik zou zelfs al meedoen aan een validatieprogramma bij Startup incubator UtrechtInc. in Utrecht, maar na een paar keer brainstormen met mijn moeder heb ik UtrechtInc. gebeld met de vraag of ik ook met een andere app aan de slag mocht… Dat is gelukt.

,,Om erachter te komen of er behoefte was aan Stamps en op welke manier, heb ik 25 mensen uitgebreid geïnterviewd die ziek waren of zijn: de een had ALS, een ander kanker of een burn-out. Via mijn netwerk ben ik met ze in contact gekomen. Ik heb onder meer gevraagd hoe ze hun omgeving op de hoogte hielden van het ziekteproces. Wat ging goed? Wat ging slecht? Waar is behoefte aan? Daarnaast heb ik 150 vrienden en familieleden van deze mensen een vragenlijst gestuurd. Stamps moest een app worden die heel makkelijk in gebruik moet zijn. Mensen die ziek zijn, hebben minder energie: ze hebben behoefte aan iets waar ze makkelijk mee uit de voeten kunnen. Het mocht geen houtje touwtje app worden. Mijn moeder en ik besloten er voor te gaan, gaven onszelf een lening van 30.000 euro en schreven ons in de bij de Kamer van Koophandel. Dat hebben we met het hele gezin gevierd, samen met mijn vader, twee zussen en een broer.’’

Je moeder en jij zijn ineens ook zakenpartners geworden. Hoe verloopt die samenwerking? Kijk je anders tegen haar aan?

,,In het begin vond ik het wel raar wanneer mijn moeder en ik zakelijke gesprekken voerden met bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar intussen ben ik er aan gewend. Wanneer we op pad moeten, gaan we vaak samen. We vullen elkaar goed aan: zij vertelt graag, ik ben vooral goed in vragen stellen. En mijn moeder is iets meer van de structuur. Doordeweeks hebben we dagelijks contact. Over Stamps, maar ook over persoonlijke dingen. Onze band is heel goed. Mijn vader, broer en twee zussen vinden het fantastisch dat we dit doen. Ze helpen waar nodig.’’

Lees ook: Showroom in een rondreizende BjörnBox: dit is het alternatief voor beurzen

Waar staat Stamps over drie jaar? Meer functionaliteiten?

,,Over drie jaar moet Stamps in heel Nederland bekend zijn. Dat onze app een logische keuze is wanneer iemand zijn of haar naasten wil meenemen op gezondheidsreis. En over vijf jaar hoop ik dat we ook in andere Europese landen actief zijn: de app is makkelijk te vertalen en schaalbaar. We denken na over andere functionaliteiten, denk aan de mogelijkheid om een tekst in te spreken. Dat kan handig zijn voor mensen met hersenletsel. Ook willen we een soort hulpmodule toevoegen, met schrijftips en voorbeeldverhalen. We zijn een sociale onderneming: onze missie is maximale verlichting bieden aan mensen in een moeilijk gezondheidstraject. Wanneer we winst gaan maken, willen we dat aanwenden op zo’n manier dat gebruikers er iets aan hebben. Misschien koppelen we een fonds aan onze app, bedoeld voor mensen die het niet zo breed hebben en een massage of iets dergelijks willen. Pien en ik kunnen van alles bedenken, maar het gaat om de gebruikers. Daarom starten we binnenkort een groot gebruikersonderzoek, om te achterhalen wat beter en anders kan.’’

Door wie of wat laat jij je inspireren?

,,Polarsteps en Breeze, twee duidelijke apps waarbij de gebruiker centraal staat: dat straalt er vanaf. Apps bovendien met creatieve verdienmodellen. Ze laten zien dat het anders kan. En Upfront, doordat zij in hun marketing niet alleen transparant zijn over successen, maar ook over uitdagingen en dingen die fout gaan. Zij bewijzen dat er behoefte is aan het eerlijke verhaal en durven dat te delen. En je ziet echt dat die openheid mensen verbindt. En mede op dat principe is Stamps gebouwd. Ik zou een voorbeeld willen nemen aan hoe zij communiceren over het bouwen van hun bedrijf en producten.’’

"Over drie jaar moet Stamps in heel Nederland bekend zijn. Dat onze app een logische keuze is wanneer iemand zijn of haar naasten wil meenemen op gezondheidsreis. En over vijf jaar hoop ik dat we ook in andere Europese landen actief zijn: de app is makkelijk te vertalen en schaalbaar"

Als startende ondernemers kom je talloze hobbels tegen. Welke? En heb je tips voor mensen met een innovatief idee die een onderneming willen starten?

,,Valideer je idee, maar dat is vast iets wat iedereen met een startup zegt. Bij UtrechtInc. werd het erin geramd: get out of the building! Met andere woorden: ga niet de hele tijd op een zolderkamertje zitten om je idee uit te werken, maar ga op pad, deel je idee met anderen en ga het gesprek aan. Daar leer je het meest van. Van nature ben ik iemand die graag alles zelf doet, maar ik heb geleerd dat hulp vragen tot nieuwe inzichten en een groot netwerk leidt.’’

Stel, dit ondernemersavontuur met je moeder mislukt. Is er een plan B?

,,Pien en ik werken er hard aan om van Stamps een succes te maken. We houden niet van opgeven en willen juist versnellen. Deze app mag nooit uit de lucht, want al die bijzondere verhalen die er nu op staan, mogen niet verdwijnen. Dus nee, er is geen plan B.’’

Lees ook: Stoer Rotterdams opportunisme: hoe Level.works inspeelt op behoefte nieuwe generatie flexwerkers

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws