Blog Technologie
Hoe AI de kans op investeringen in jouw onderneming kan vergroten
Stel, je bent een ondernemer en op zoek naar investeerders om je onderneming te laten groeien; kan AI hierbij een nuttig hulpmiddel zijn? Recent onderzoek van Clarify Capital toont aan dat AI zeker een overtuigend middel hiervoor is.

Beeld: Shutterstock
Er werd een experiment gedaan waarbij 250 pitch decks volledig door mensen werden geschreven en 250 met behulp van ChatGPT. Uiteraard waren de financiers niet op de hoogte hiervan. Zij ontvingen de pitch decks en gaven hun oordeel.
Wat bleek: de met hulp van ChatGPT geschreven pitch decks hadden een driemaal grotere kans op financiering. Bovendien beoordeelden de investeerders de door ChatGPT gemaakte presentaties als twee keer overtuigender. De kwaliteit werd ook beter beoordeeld; 75 procent van de deelnemers vond de kwaliteit van de door ChatGPT geproduceerde pitch decks zeer hoog, in vergelijking met slechts 31 procent voor de menselijke equivalenten.
"De met hulp van ChatGPT geschreven pitch decks hadden driemaal grotere kans op financiering. Bovendien beoordeelden de investeerders door ChatGPT gemaakte presentaties als twee keer overtuigender"
ChatGPT blijft gebaseerd op statistische waarschijnlijkheid
Is deze uitkomst opmerkelijk? Ja en nee. Nee omdat ChatGPT een taalmodel is dat op basis van statistiek in dit geval tot pitcheteksten komt. Dat is gebaseerd op een bibliotheek aan kennis en informatie over pitches uit het verleden. De gebruikte informatie is zo uitgebreid en veel, dat kan een mens niet bevatten en reproduceren.
Of de teksten inhoudelijk perfect kloppen is de vraag, want ChatGPT blijft gebaseerd op statistische waarschijnlijkheid en komt nog weleens met opmerkelijke uitkomsten. Niet zelden door zogenaamde ‘hallucinaties’ waarbij het model een eigen waarheid probeert te creëren. Het zou zomaar kunnen dat er in één van de pitches een trend werd genoemd die helemaal niet gestaafd is. Of dat de voorbeelden die ter onderbouwing zijn gebruikt, helemaal niet bestaan. Maar dat het investeerders desalniettemin overtuigt, is duidelijk met dit onderzoek.
Lees ook: Technologie als Super-Stagiair: De Impact van AI op Productiviteit en Werkgeluk
Augmented Intelligence: samenwerking tussen mens en machine
Een terugkerend misverstand bij dit soort studies is dat alles is toe te wijzen aan AI. Dat is onjuist, AI wint in dit experiment niet van de mens. Nee, want de input, de prompts, die met ChatGPT zijn gedeeld om de teksten te maken, zijn wél door een mens geleverd. Het is niet zo dat ChatGPT uit zichzelf een analyse eerst heeft gemaakt van het betreffende bedrijf. Die input is geleverd door de mens. Het is een voorbeeld van Augmented Intelligence: een samenwerking tussen mens en machine. In dit geval geeft de mens de input en maakt de machine, ChatGPT, de output waar de mens vervolgens mee verder kan. Het laat de potentie zien van AI als strategisch hulpmiddel om de kans op ondernemerssucces te vergroten.
En dat is precies de enorme kans die voor ondernemers voor het oprapen ligt: het gebruik van laagdrempelige AI-tools zoals ChatGPT als super-stagiair en co-piloot die taken uit handen kan nemen en jou succesvoller kan maken. Die met name repetitieve denktaken kan overnemen. Daar krijg je meer tijd voor terug, soms wel 20 procent blijkt uit ander onderzoek. En die tijd kun je besteden aan taken waar je nu niet aan toe komt of de meer strategische vraagstukken.
Lees ook: AI en de winkel van de toekomst: het einde van de traditionele customer journey?
Dit experiment is een mooi voorbeeld hiervan: niet AI was succesvoller in het maken van pitches maar de pitches die in goede samenwerking tussen mens en machine waren geschreven boekten meer succes. Want het is en blijft de mens die het beoordeelt en de input levert. AI komt met de juiste, op statistiek gebaseerde, suggesties.
Beluister onder de gehele gesproken blog van de data-expert Job van den Berg nog eens terug...