Nieuws Technologie
Dit vlekafstotende shirt is een hit bij crowdfunders
Het Nederlandse Labfresh was vorig jaar een hit op crowdfundingplatform Kickstarter, schrijft de Volkskrant. De start-up heeft dan ook iets bedacht wat in een duidelijke behoefte voorziet: kleding waarop vlekken nauwelijks vat krijgen en waarin ongewenste geurtjes minder snel blijven hangen.

Volgens medeoprichter Lotte Vink kunnen de shirts (zowel T-shirts als overhemden) probleemloos meerdere dagen achter elkaar worden gedragen. De eigenaar in kwestie moet dan tussendoor wel een douche nemen, maar toch: iedereen die herinneringen heeft aan een leraar die met breed zwaaiende armen onbedoeld zijn natte oksels demonstreert, snapt wat het voordeel moet zijn.
Regenjas
Het spectaculairst aan het speciaal behandelde textiel is het vlekkenwerende karakter. Zowel de T-shirts als overhemden gedragen zich bijna als een regenjas, terwijl ze gewoon van katoen zijn en ook zo aanvoelen.
Lees ook: 200.000 euro uit crowdfunding om de wegwerpcultuur in de kledingindustrie tegen te gaan
Vink demonstreert dat door een mooi shirt te begieten met rode wijn of koffie. Het resultaat leidt tot o’s en a’s van omstanders. De vloeistoffen krijgen geen vat op het textiel en stromen er grotendeels vanaf. De achtergebleven druppels laten zich vervolgens eenvoudig verwijderen door er wat water overheen te gieten. Een brandschoon (en droog) shirt blijft over.
Zweet
Alleen als een bereidwillige collega met grote kracht een plens (gelukkig afgekoelde) koffie van dichtbij tegen mijn shirt gooit, blijven wat hardnekkiger vlekken achter. Uiteindelijk zijn deze ook te verwijderen met wat meer water. Ook zweet lijkt geen vat te hebben op de shirts van Labfresh.
Uitverkocht
De start-up trapte begin vorig jaar op Kickstarter af met zijn eerste shirt, dat binnen de kortste keren was uitverkocht. Inmiddels heeft het bedrijf meerdere producten in zijn assortiment, alle met zweet-, geur- en vlekafstotende kenmerken.
Indiegogo
Op Indiegogo (een vergelijkbaar platform als Kickstarter om geld op te halen) loopt inmiddels een tweede campagne, voor een T-shirt. Labfresh heeft hier sinds begin mei al meer dan 400 duizend dollar opgehaald bij geïnteresseerde particulieren. Zij hebben allemaal een paar tientjes over voor een shirt dat immuun is voor vlekken.