Nieuws Innovatie

Verver Export floreert na succesvolle koerswijziging

De bloembollen- en plantensector maakt momenteel een uitstekende tijd door. De coronapandemie heeft een gunstig effect gehad op de sector. Gemeentes gingen tijdens de pandemie meer de nadruk leggen op een mooie en verzorgde leefomgeving, zegt Tijmen Verver, directeur van Verver Export in Heerhugowaard.

Peter Westhof 16 december 2021

KOPIE DGP De Ondernemer Low Res 8621

Dankzij een succesvolle koerswijziging zit Verver Export, dat gespecialiseerd is in bloembollen- en plantenconcepten, al sinds een aantal jaren stevig in de lift. Foto: Maurice Tiggeler, Blue Jam

Verver Export was oorspronkelijk een bloembollenhandelsfirma, gericht op de export naar Engeland. Nicolaas Verver, de vader van Tijmen, startte het in 1957 in Heiloo. Tijmen kwam in 1988 bij het bedrijf en bouwde het om naar een leverancier van concepten van openbaar groen in het buitenland.

,,Toen ik bij het bedrijf startte, was mijn vader al op leeftijd. Dat gold ook voor zijn klanten. Er zat geen toekomst meer in zijn klantenkring. Die bestond uit traditionele tulpenbroeierijen. Dat zijn kassen, waarin bollen worden geplant. De hele winter door snijd je dan tulpen”, zegt Tijmen. ,,Op het moment dat mijn vader stopte, moesten de bakens dus worden verzet. Ik heb toen in Frankrijk een markt voor openbaar groen ontdekt. Daar heb ik het bedrijf verder op gericht. De rode draad blijft wel bloembollen. Bij al onze concepten gebruiken we die nog steeds.”

Lokale agentschappen vervangen handelsreiziger

Volgens Verver was zijn vader was een bloembollenhandelsreiziger. ,,Een uitgestorven beroep. De eigenaar of een andere medewerker van een bloemexportbedrijf ging met een koffertje naar het buitenland. Hij bezocht daar zijn klanten en kwam na een aantal maanden thuis met een orderportefeuille. Dat vak bestaat niet meer. Er zijn geen jonge mensen meer die drie tot vijf maanden per jaar van huis willen zijn, om klanten in het buitenland te bezoeken. Dan zegt vrouwlief thuis: blijf die andere maanden ook maar in het buitenland.”

Verver Export maakt nu in het buitenland gebruik van allerlei lokale agentschappen. Die bezoeken tegen een vergoeding gemeentes. ,,Wij bedienen nu 3.000 gemeentes door heel Europa heen. Zij hebben allemaal een park, een plantsoen, of begraafplaats. Voor die plekken ontwikkelen we groenconcepten. Onze focus is openbaar groen, met gemeentes als opdrachtgever. Heel soms werken we ook voor particulieren. Die hebben de beschikking over een landgoed, waar ook bloembollen geplant kunnen worden.”

De belangrijkste afzetmarkten van Verver Export zijn Frankrijk, Duitsland en Zweden. Maar de onderneming doet ook zaken in Spanje, Italië, Tsjechië, Slowakije, Noorwegen, Denemarken, Luxemburg en Zwitserland. Verver Export voert ook in Nederland opdrachten uit, maar die zijn beperkt. ,,Onze jaarlijkse omzet bedraagt tussen 8 en 10 miljoen euro. Het personeel bestaat uit ongeveer dertig mensen, naast een aantal seizoenskrachten”, zegt Verver. ,,We kennen twee seizoenen: het najaars- en het voorjaarsseizoen. Dat heeft te maken met het product. In het najaarsseizoen plant je tulpen, narcissen en krokussen. Dat seizoen sluiten we nu af. Die bloemen bloeien in het voorjaar. In het voorjaarsseizoen, dat in februari begint, kun je dahlia’s, gladiolen of lelies planten. 70 procent van onze omzet behalen we in het najaar en de resterende 30 procent boeken we in het voorjaar.”

Steeds stapje verder in dienstverlening

Verver Export gaat steeds verder in de dienstverlening, die het bedrijf aanbiedt. ,,We doen niet alleen meer de vormgeving, maar ook de uitvoering hiervan”, stelt Verver. Volgens hem is een groot deel van het succes van Verver Export te danken aan zijn creatief team, bestaande uit een aantal tuinspecialisten. ,,Met dit team stellen we heel mooie producten samen. Fraaie combinaties van bloembollen onderling én bloembollen met planten.”

Volgens Verver was er in het begin ‘heel even paniek’ in de groensector, toen de coronapandemie uitbrak. ,,De hele bedrijfstak ging op slot, maar al heel snel bleek dat corona ons gunstig gezind was. Hoe cru het ook mag klinken. De gemeentes gingen meer waarde hechten aan een mooie groenvoorziening. De leefomgeving moest er verzorgd uitzien, omdat door de lockdown de bewegingsvrijheid van mensen beperkt was”, meent Verver.

De grotere nadruk van gemeentes op een fraaiere groenvoorziening vertaalde zich in een grotere vraag naar de producten van Verver Export. ,,Maar de hele groensector ziet nog steeds een enorme toename in de vraag. Ook bij producten voor huis- tuin- en keukengebruik. Want de mensen willen het thuis ook leuk hebben. De bloembollenkwekers in Noord-Holland hebben onlangs bij ons aangegeven dat er van alle kanten aan hen wordt getrokken. Want hun product is zeer gewild. Die mensen hebben het nu heel erg druk”, aldus Verver.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws