Podcast Aandachtstrekkers
Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?
In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.
In de eerste Aandachtstrekkers starten Ariëns en Wessels hun podcast met het onderwerp keuzestress. Waarom eigenlijk zo’n verlanglijstje dat je als consument kan invullen op bijvoorbeeld bol.com? Wat is de zin en de onzin van zo’n lijstje, wordt de klant er wijzer van of juist niet. En hoe pakt Amazon het aan? De Amerikaanse online gigant heeft een enorm ecosysteem gebouwd om mensen in dat systeem te krijgen in een abonnementsvorm? Wat kan een ondernemer daar van leren? Is het interessant vanuit het business-aspect?
De hosts bespreken of een abonnementsvorm überhaupt kan werken met al die zuinige Nederlanders als doelgroep? Hoe verdien je de marketingkosten terug? Voordeel bij een abonnement is dat je consument maar een keer hoeft te acquireren, hij of zij blijft voor een langere tijd jouw klant. Dat klinkt als een groot voordeel voor jou als ondernemer. Maar is dat eigenlijk ook zo, vragen Ariëns en Wessels zich hardop af.
'Belangrijk: de klant moet de pijn van het betalen voor een product of dienst zo weinig mogelijk voelen. Ook in abonnementsvorm'
Elke week een bos bloemen: zit jouw klant daar steeds op te wachten?
Belangrijk: de klant moet de pijn van het betalen voor een product of dienst zo weinig mogelijk voelen. Ook in abonnementsvorm. Krijg je elke week een bos bloemen, maar je ziet er niet steeds op te wachten, dan voel je de pijn nog steeds, menen de gastheren in deze podcast. Hoe haal je zo’n negatieve ervaring bij je klant weg? Heeft hij elke week een nieuw boeket nodig? Of kan en mag het minder vaak? En hoe zit het met maaltijdboxen? Want koken doen we als het goed is allemaal minstens een paar keer per week. Denk als ondernemer dus goed na over je abonnementsmodel. Tips hoor je in deze Aandachtstrekkers.
Meer gaan we niet verklappen, maar de heren Ariëns en Wessels bieden jou als ondernemer (en als consument) nog veel meer weetjes, tips, tricks en nieuwe inzichten op het vlak van ondernemen in de vorm van een abonnementsmodel.