Podcast

Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

De Ondernemer lanceert een nieuwe podcastserie: Aandachtstrekkers. Dit zijn de eerste drie afleveringen, met Michel Ariëns en Patrick Wessels.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 920x510px

Van onze redactie 20 augustus 2021

Met gepaste trots publiceren wij direct drie afleveringen van Aandachtstrekkers, de intussen negende podcastserie van De Ondernemer. Michel Ariëns en Patrick Wessels gaan samen in gesprek over online trends; Michel vanuit zijn expertise als ervaren online marketeer (founder online marketingbureau .CREW) en investeerder in startups, Patrick Wessels als dé consumentenpsycholoog van ons land.

,,Juist door die combinatie van mens en kennis ontstaan in Aandachtstrekkers interessante, ook verrassende inzichten waar ondernemers mee verder kunnen", stelt Robert van den Ham, content director van De Ondernemer. ,,Michel en Patrick kennen de online trends, kennen dus de praktijk als geen ander en benoemen die in de podcasts veelal via bestaande voorbeelden. Inzichtelijk, praktisch. Deze podcasts gaan ondernemers, maar vast en zeker ook anderen die in marketing, communicatie en media werken, op z'n minst aan het denken zetten."

BELUISTER HIER ALLE PODCASTS VAN DE ONDERNEMER

Binge listening...

Het blijft niet bij bij deze negende podcastserie. De Ondernemer gaat de komende periode nadrukkelijk inzetten op audio. ,,Komende maand lanceren we een groot podcast-project. En we gaan weer stappen zetten met De Ondernemer Vandaag, onze dagelijkse pratende nieuwsbrief, voorgelezen door een virtuele stem. Is een succes en de text-to-speech techniek geeft ons nieuwe mogelijkheden."

Er staan direct drie Aandachtstrekkers-afleveringen online: natuurlijk op deze website, maar ook Spotify en de bekende andere podcastkanalen. Van den Ham: ,,Meteen drie, want horizontaal programmeren en podcasts zie ik niet zo. Maar bovendien kunnen we op deze manier vanaf moment-1 goed duidelijk maken wat Aandachtstrekkers is en hoe breed Michel en Patrick inhoudelijk gaan met hun onderwerpkeuze. En ja, wie weet, binge listening..."

Aflevering 1: Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de eerste Aandachtstrekkers starten Michel Ariëns en Patrick Wessels hun podcast met het onderwerp keuzestress. Waarom eigenlijk zo’n verlanglijstje dat je als consument kan invullen op bijvoorbeeld bol.com? Wat is de zin en de onzin van zo’n lijstje, wordt de klant er wijzer van of juist niet. En hoe pakt Amazon het aan? De Amerikaanse online gigant heeft een enorm ecosysteem gebouwd om mensen in dat systeem te krijgen in een abonnementsvorm? Wat kan een ondernemer daar van leren? Is het interessant vanuit het business-aspect?

De hosts bespreken of een abonnementsvorm überhaupt kan werken met al die zuinige Nederlanders als doelgroep? Hoe verdien je de marketingkosten terug? Voordeel bij een abonnement is dat je consument maar een keer hoeft te acquireren, hij of zij blijft voor een langere tijd jouw klant. Dat klinkt als een groot voordeel voor jou als ondernemer. Maar is dat eigenlijk ook zo, vragen Ariëns en Wessels zich hardop af.

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Aflevering 2: Sociaal en verrassend online verkopen

In deze tweede podcast draait het om de online winkelstraat. Wat kunnen online ondernemers doen om de digitale ervaring van de consument beter te maken? Kortom, alles over social selling.

Het viel Michel Ariëns toen hij een tijdje terug door de Haagse binnenstad liep op dat er bij sommige winkels soms rijen van klanten stonden te wachten voordat ze naar binnen konden om te snuffelen of te shoppen. Zelfs bij alledaagse ketens als Blokker, Action en Primark. Winkels die producten verkopen die ook eenvoudig online te bestellen zijn. Dat alles terwijl het regende. Waarom doen mensen dat, vragen beide presentatoren van Aandachtstrekkers zich af.

Aanschuiven in lange rijen in een winkelstraat met allerlei coronaregels

Wessels en Ariëns gaan in deze podcast op zoek naar het antwoord. Waarom niet alles met de druk op de knop via een webshop, maar aanschuiven in ellenlange rijen in een winkelstraat waar nog steeds allerlei coronaregels gelden. ‘Gezelligheid’, denken de mannen. Men ziet het als een uitje. Gezelligheid die je in een gemiddelde online winkel nooit gaat vinden. Of toch wel? Want zijn er manieren waarop een digitale retailer (nog) meer consumenten kan overhalen om via het internet hun aankopen te doen?

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Aflevering 3: Voordelen en valkuilen van online adverteren op social media: dit moet je weten

Patrick Wessels vraagt het zich hardop af: hoe krijg je het als ondernemer voor elkaar dat de juiste mensen jouw online advertentie te zien krijgen? Doelgerichte ads? Dan is het erg fijn dat ook online marketingexpert Michel Ariëns in de podcaststudio aanwezig is om zijn co-host en de luisteraar mee te nemen in de wonderlijke wereld van digital advertising.

Doelgroep zo lang mogelijk op Facebook, Snapchat of Instagram

Algoritmes en de Netflix-documentaire The Social Dilemma zijn een belangrijk onderdeel van de .CREW-oprichter zijn verhaal, zo blijkt. Doel: de bezoeker zo lang mogelijk op een platform als Facebook, Pinterest, Snapchat of Instagram houden. Hoe langer de gebruiker aan het scrollen is op een social mediaplatform, hoe meer ads hij of zij op de smartphone, tablet of laptop krijgt te zien. En hoe meer data er van de scrollende persoon wordt binnengehaald. Je kan en mag er alles van vinden, maar de data is een enorme goudmijn voor de sites en de adverteerders op deze sites.

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details