Podcast

Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

De Ondernemer lanceert een nieuwe podcastserie: Aandachtstrekkers. Dit zijn de eerste drie afleveringen, met Michel Ariëns en Patrick Wessels.

Van onze redactie 20 augustus 2021

Met gepaste trots publiceren wij direct drie afleveringen van Aandachtstrekkers, de intussen negende podcastserie van De Ondernemer. Michel Ariëns en Patrick Wessels gaan samen in gesprek over online trends; Michel vanuit zijn expertise als ervaren online marketeer (founder online marketingbureau .CREW) en investeerder in startups, Patrick Wessels als dé consumentenpsycholoog van ons land.

,,Juist door die combinatie van mens en kennis ontstaan in Aandachtstrekkers interessante, ook verrassende inzichten waar ondernemers mee verder kunnen", stelt Robert van den Ham, content director van De Ondernemer. ,,Michel en Patrick kennen de online trends, kennen dus de praktijk als geen ander en benoemen die in de podcasts veelal via bestaande voorbeelden. Inzichtelijk, praktisch. Deze podcasts gaan ondernemers, maar vast en zeker ook anderen die in marketing, communicatie en media werken, op z'n minst aan het denken zetten."

BELUISTER HIER ALLE PODCASTS VAN DE ONDERNEMER

Binge listening...

Het blijft niet bij bij deze negende podcastserie. De Ondernemer gaat de komende periode nadrukkelijk inzetten op audio. ,,Komende maand lanceren we een groot podcast-project. En we gaan weer stappen zetten met De Ondernemer Vandaag, onze dagelijkse pratende nieuwsbrief, voorgelezen door een virtuele stem. Is een succes en de text-to-speech techniek geeft ons nieuwe mogelijkheden."

Er staan direct drie Aandachtstrekkers-afleveringen online: natuurlijk op deze website, maar ook Spotify en de bekende andere podcastkanalen. Van den Ham: ,,Meteen drie, want horizontaal programmeren en podcasts zie ik niet zo. Maar bovendien kunnen we op deze manier vanaf moment-1 goed duidelijk maken wat Aandachtstrekkers is en hoe breed Michel en Patrick inhoudelijk gaan met hun onderwerpkeuze. En ja, wie weet, binge listening..."

Aflevering 1: Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de eerste Aandachtstrekkers starten Michel Ariëns en Patrick Wessels hun podcast met het onderwerp keuzestress. Waarom eigenlijk zo’n verlanglijstje dat je als consument kan invullen op bijvoorbeeld bol.com? Wat is de zin en de onzin van zo’n lijstje, wordt de klant er wijzer van of juist niet. En hoe pakt Amazon het aan? De Amerikaanse online gigant heeft een enorm ecosysteem gebouwd om mensen in dat systeem te krijgen in een abonnementsvorm? Wat kan een ondernemer daar van leren? Is het interessant vanuit het business-aspect?

De hosts bespreken of een abonnementsvorm überhaupt kan werken met al die zuinige Nederlanders als doelgroep? Hoe verdien je de marketingkosten terug? Voordeel bij een abonnement is dat je consument maar een keer hoeft te acquireren, hij of zij blijft voor een langere tijd jouw klant. Dat klinkt als een groot voordeel voor jou als ondernemer. Maar is dat eigenlijk ook zo, vragen Ariëns en Wessels zich hardop af.

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Aflevering 2: Sociaal en verrassend online verkopen

In deze tweede podcast draait het om de online winkelstraat. Wat kunnen online ondernemers doen om de digitale ervaring van de consument beter te maken? Kortom, alles over social selling.

Het viel Michel Ariëns toen hij een tijdje terug door de Haagse binnenstad liep op dat er bij sommige winkels soms rijen van klanten stonden te wachten voordat ze naar binnen konden om te snuffelen of te shoppen. Zelfs bij alledaagse ketens als Blokker, Action en Primark. Winkels die producten verkopen die ook eenvoudig online te bestellen zijn. Dat alles terwijl het regende. Waarom doen mensen dat, vragen beide presentatoren van Aandachtstrekkers zich af.

Aanschuiven in lange rijen in een winkelstraat met allerlei coronaregels

Wessels en Ariëns gaan in deze podcast op zoek naar het antwoord. Waarom niet alles met de druk op de knop via een webshop, maar aanschuiven in ellenlange rijen in een winkelstraat waar nog steeds allerlei coronaregels gelden. ‘Gezelligheid’, denken de mannen. Men ziet het als een uitje. Gezelligheid die je in een gemiddelde online winkel nooit gaat vinden. Of toch wel? Want zijn er manieren waarop een digitale retailer (nog) meer consumenten kan overhalen om via het internet hun aankopen te doen?

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Aflevering 3: Voordelen en valkuilen van online adverteren op social media: dit moet je weten

Patrick Wessels vraagt het zich hardop af: hoe krijg je het als ondernemer voor elkaar dat de juiste mensen jouw online advertentie te zien krijgen? Doelgerichte ads? Dan is het erg fijn dat ook online marketingexpert Michel Ariëns in de podcaststudio aanwezig is om zijn co-host en de luisteraar mee te nemen in de wonderlijke wereld van digital advertising.

Doelgroep zo lang mogelijk op Facebook, Snapchat of Instagram

Algoritmes en de Netflix-documentaire The Social Dilemma zijn een belangrijk onderdeel van de .CREW-oprichter zijn verhaal, zo blijkt. Doel: de bezoeker zo lang mogelijk op een platform als Facebook, Pinterest, Snapchat of Instagram houden. Hoe langer de gebruiker aan het scrollen is op een social mediaplatform, hoe meer ads hij of zij op de smartphone, tablet of laptop krijgt te zien. En hoe meer data er van de scrollende persoon wordt binnengehaald. Je kan en mag er alles van vinden, maar de data is een enorme goudmijn voor de sites en de adverteerders op deze sites.

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details