Podcast

Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

De Ondernemer lanceert een nieuwe podcastserie: Aandachtstrekkers. Dit zijn de eerste drie afleveringen, met Michel Ariëns en Patrick Wessels.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 920x510px

Van onze redactie 20 augustus 2021

Met gepaste trots publiceren wij direct drie afleveringen van Aandachtstrekkers, de intussen negende podcastserie van De Ondernemer. Michel Ariëns en Patrick Wessels gaan samen in gesprek over online trends; Michel vanuit zijn expertise als ervaren online marketeer (founder online marketingbureau .CREW) en investeerder in startups, Patrick Wessels als dé consumentenpsycholoog van ons land.

,,Juist door die combinatie van mens en kennis ontstaan in Aandachtstrekkers interessante, ook verrassende inzichten waar ondernemers mee verder kunnen", stelt Robert van den Ham, content director van De Ondernemer. ,,Michel en Patrick kennen de online trends, kennen dus de praktijk als geen ander en benoemen die in de podcasts veelal via bestaande voorbeelden. Inzichtelijk, praktisch. Deze podcasts gaan ondernemers, maar vast en zeker ook anderen die in marketing, communicatie en media werken, op z'n minst aan het denken zetten."

BELUISTER HIER ALLE PODCASTS VAN DE ONDERNEMER

Binge listening...

Het blijft niet bij bij deze negende podcastserie. De Ondernemer gaat de komende periode nadrukkelijk inzetten op audio. ,,Komende maand lanceren we een groot podcast-project. En we gaan weer stappen zetten met De Ondernemer Vandaag, onze dagelijkse pratende nieuwsbrief, voorgelezen door een virtuele stem. Is een succes en de text-to-speech techniek geeft ons nieuwe mogelijkheden."

Er staan direct drie Aandachtstrekkers-afleveringen online: natuurlijk op deze website, maar ook Spotify en de bekende andere podcastkanalen. Van den Ham: ,,Meteen drie, want horizontaal programmeren en podcasts zie ik niet zo. Maar bovendien kunnen we op deze manier vanaf moment-1 goed duidelijk maken wat Aandachtstrekkers is en hoe breed Michel en Patrick inhoudelijk gaan met hun onderwerpkeuze. En ja, wie weet, binge listening..."

Abonnement online amazon netflix spotify podcast aandachtstrekkers

Aflevering 1: Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de eerste Aandachtstrekkers starten Michel Ariëns en Patrick Wessels hun podcast met het onderwerp keuzestress. Waarom eigenlijk zo’n verlanglijstje dat je als consument kan invullen op bijvoorbeeld bol.com? Wat is de zin en de onzin van zo’n lijstje, wordt de klant er wijzer van of juist niet. En hoe pakt Amazon het aan? De Amerikaanse online gigant heeft een enorm ecosysteem gebouwd om mensen in dat systeem te krijgen in een abonnementsvorm? Wat kan een ondernemer daar van leren? Is het interessant vanuit het business-aspect?

De hosts bespreken of een abonnementsvorm überhaupt kan werken met al die zuinige Nederlanders als doelgroep? Hoe verdien je de marketingkosten terug? Voordeel bij een abonnement is dat je consument maar een keer hoeft te acquireren, hij of zij blijft voor een langere tijd jouw klant. Dat klinkt als een groot voordeel voor jou als ondernemer. Maar is dat eigenlijk ook zo, vragen Ariëns en Wessels zich hardop af.

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Bijenkorf corona warenhuis rij

Aflevering 2: Sociaal en verrassend online verkopen

In deze tweede podcast draait het om de online winkelstraat. Wat kunnen online ondernemers doen om de digitale ervaring van de consument beter te maken? Kortom, alles over social selling.

Het viel Michel Ariëns toen hij een tijdje terug door de Haagse binnenstad liep op dat er bij sommige winkels soms rijen van klanten stonden te wachten voordat ze naar binnen konden om te snuffelen of te shoppen. Zelfs bij alledaagse ketens als Blokker, Action en Primark. Winkels die producten verkopen die ook eenvoudig online te bestellen zijn. Dat alles terwijl het regende. Waarom doen mensen dat, vragen beide presentatoren van Aandachtstrekkers zich af.

Aanschuiven in lange rijen in een winkelstraat met allerlei coronaregels

Wessels en Ariëns gaan in deze podcast op zoek naar het antwoord. Waarom niet alles met de druk op de knop via een webshop, maar aanschuiven in ellenlange rijen in een winkelstraat waar nog steeds allerlei coronaregels gelden. ‘Gezelligheid’, denken de mannen. Men ziet het als een uitje. Gezelligheid die je in een gemiddelde online winkel nooit gaat vinden. Of toch wel? Want zijn er manieren waarop een digitale retailer (nog) meer consumenten kan overhalen om via het internet hun aankopen te doen?

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Facebook groeien grens Link Bundle social media

Aflevering 3: Voordelen en valkuilen van online adverteren op social media: dit moet je weten

Patrick Wessels vraagt het zich hardop af: hoe krijg je het als ondernemer voor elkaar dat de juiste mensen jouw online advertentie te zien krijgen? Doelgerichte ads? Dan is het erg fijn dat ook online marketingexpert Michel Ariëns in de podcaststudio aanwezig is om zijn co-host en de luisteraar mee te nemen in de wonderlijke wereld van digital advertising.

Doelgroep zo lang mogelijk op Facebook, Snapchat of Instagram

Algoritmes en de Netflix-documentaire The Social Dilemma zijn een belangrijk onderdeel van de .CREW-oprichter zijn verhaal, zo blijkt. Doel: de bezoeker zo lang mogelijk op een platform als Facebook, Pinterest, Snapchat of Instagram houden. Hoe langer de gebruiker aan het scrollen is op een social mediaplatform, hoe meer ads hij of zij op de smartphone, tablet of laptop krijgt te zien. En hoe meer data er van de scrollende persoon wordt binnengehaald. Je kan en mag er alles van vinden, maar de data is een enorme goudmijn voor de sites en de adverteerders op deze sites.

BELUISTER HIER DE PODCAST.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe een Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Details
Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details