Podcast Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Dorkas Koenen CMO Rabobank marketing

Dorkas Koenen, Chief Marketing Officer van Rabobank: ,,Opleiden van talent is belangrijk." Foto: ZuiverbeeId

Presentatie: Thijs van Dijk 8 november 2021

Bij het samenstellen van zijn ideale marketing-elftal kan podcastmaker Thijs van Dijk niet om Dorkas Koenen heen. Een topmarketeer, die eerder werkte voor onder meer Essent, Robeco, Fortis, Vodafone én de Rijksvoorlichtingsdienst. Iemand dus ook die zelf alles al heeft bereikt, maar misschien juist wel daarom talentontwikkeling zo enorm belangrijk vindt. ,,Ik besteed veel aandacht aan het opleiden van marketeers via onze eigen Rabobank Marketing Academy”, zegt Koenen in deze aflevering van Thijs Talks. ,,Zelf heb ik geleerd hoe belangrijk dat is om als organisatie succesvol te opereren. Wij hebben continu een aantal talenten in het vizier, omdat ik geloof in doorstroom.”

Bank met maatschappelijke impact

Koenen is een fanatiek fietser die zijn energie haalt uit sportieve meditatie: lekker bezig zijn en tegelijk de dingen ‘heel goed in volgorde zetten’. Het coöperatieve van Rabobank past goed bij hemzelf als mens. ,,Het is mooi om te werken voor een merk dat maatschappelijke impact wil maken. Die missie is er niet even met de haren bij gesleurd omdat het nu eenmaal hip is, maar dat doet de bank ook al echt 125 jaar. Rabo doet niet aan purpose-marketing, Rabo ís purpose. Ik ben hier niet alleen bezig met klantbehoeftes, maar ook echt met klantbelang, wat niet per se hetzelfde is.”

,,Rabobank doet niet aan purpose-marketing, Rabobank ís purpose"

Dorkas Koenen, cmo van Rabobank

Groot durven denken als marketeer

De uitzending gaat inhoudelijk dieper in op de duurzame positionering van Rabobank. Sloeg de bank niet wat door toen er min of meer werd geclaimd de hongersnood de wereld uit te krijgen? Koenen zegt daarover: ,,Marketeers worden vaak uitgedaagd om groot te denken. Maar zodra een bedrijf eens groot denkt, valt iedereen daar overheen. Wel is het zo dat het echt een proces is om een bedrijf te richten op een nieuwe positionering. Eén van de stappen in dat proces was ‘Growing a better world together’. Dat was de missie van de bank. Wel kun je je afvragen of we die missie ook als advertising-regel hadden moeten gebruiken. Dat hebben we een tijdje gedaan, maar uiteindelijk zijn we doorontwikkeld naar een centrale focus op de coöperatieve Rabobank.”

Luister in deze aflevering van Thijs Talks ook naar de kijk van Koenen op marketing als topsport. In het marketingelftal van Thijs van Dijk neemt hij een centrale plek in als spelverdeler, die ook past bij zijn rol van Chief Marketing Officer bij een grote corporate.

Ook eerdere Thijs Talks nog eens beluisteren? Hieronder een greep uit boeiende gesprekken:

Lees ook: Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Lees ook: Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks 920x510px

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details