Podcast Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Dorkas Koenen CMO Rabobank marketing

Dorkas Koenen, Chief Marketing Officer van Rabobank: ,,Opleiden van talent is belangrijk." Foto: ZuiverbeeId

Presentatie: Thijs van Dijk 8 november 2021

Bij het samenstellen van zijn ideale marketing-elftal kan podcastmaker Thijs van Dijk niet om Dorkas Koenen heen. Een topmarketeer, die eerder werkte voor onder meer Essent, Robeco, Fortis, Vodafone én de Rijksvoorlichtingsdienst. Iemand dus ook die zelf alles al heeft bereikt, maar misschien juist wel daarom talentontwikkeling zo enorm belangrijk vindt. ,,Ik besteed veel aandacht aan het opleiden van marketeers via onze eigen Rabobank Marketing Academy”, zegt Koenen in deze aflevering van Thijs Talks. ,,Zelf heb ik geleerd hoe belangrijk dat is om als organisatie succesvol te opereren. Wij hebben continu een aantal talenten in het vizier, omdat ik geloof in doorstroom.”

Bank met maatschappelijke impact

Koenen is een fanatiek fietser die zijn energie haalt uit sportieve meditatie: lekker bezig zijn en tegelijk de dingen ‘heel goed in volgorde zetten’. Het coöperatieve van Rabobank past goed bij hemzelf als mens. ,,Het is mooi om te werken voor een merk dat maatschappelijke impact wil maken. Die missie is er niet even met de haren bij gesleurd omdat het nu eenmaal hip is, maar dat doet de bank ook al echt 125 jaar. Rabo doet niet aan purpose-marketing, Rabo ís purpose. Ik ben hier niet alleen bezig met klantbehoeftes, maar ook echt met klantbelang, wat niet per se hetzelfde is.”

,,Rabobank doet niet aan purpose-marketing, Rabobank ís purpose"

Dorkas Koenen, cmo van Rabobank

Groot durven denken als marketeer

De uitzending gaat inhoudelijk dieper in op de duurzame positionering van Rabobank. Sloeg de bank niet wat door toen er min of meer werd geclaimd de hongersnood de wereld uit te krijgen? Koenen zegt daarover: ,,Marketeers worden vaak uitgedaagd om groot te denken. Maar zodra een bedrijf eens groot denkt, valt iedereen daar overheen. Wel is het zo dat het echt een proces is om een bedrijf te richten op een nieuwe positionering. Eén van de stappen in dat proces was ‘Growing a better world together’. Dat was de missie van de bank. Wel kun je je afvragen of we die missie ook als advertising-regel hadden moeten gebruiken. Dat hebben we een tijdje gedaan, maar uiteindelijk zijn we doorontwikkeld naar een centrale focus op de coöperatieve Rabobank.”

Luister in deze aflevering van Thijs Talks ook naar de kijk van Koenen op marketing als topsport. In het marketingelftal van Thijs van Dijk neemt hij een centrale plek in als spelverdeler, die ook past bij zijn rol van Chief Marketing Officer bij een grote corporate.

Ook eerdere Thijs Talks nog eens beluisteren? Hieronder een greep uit boeiende gesprekken:

Lees ook: Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Lees ook: Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Lees ook: Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details