Nieuws Marketing

Mannen betalen vanaf nu meer dan vrouwen voor dit koffiemerk

Het duurzame koffiecupmerk De Koffiejongens introduceert als eerste merk ter wereld een toeslag voor mannelijke klanten. Vanaf nu betalen mannen 14 procent meer voor hun koffiecups dan vrouwen; het gemiddelde percentage salaris dat mannen meer verdienen.

Van onze redactie 11 oktober 2021

De Koffie Jongens Walter Meurida Corne

Van links naar rechts: Walter Morriën, Mérida Miller en Corné van Drogenbroek. Foto: De Koffiejongens

Op een werkend leven kan het verschil oplopen tot wel 300.000 euro aan misgelopen inkomsten voor vrouwen in dezelfde functie. De opbrengst van de mannentoeslag wordt gedoneerd aan Project Fearless, een non-profitorganisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes tussen de 9 en 14 jaar. Door mannen meer te laten betalen voor exact hetzelfde product, schijnen de koffiepioniers hun licht op de loonkloof en dragen ze een steentje bij aan de oplossing.

Lees ook: Sám Lasaroms wil met Koffietje.nl dé autoriteit voor speciale koffie worden

Streven actie: met mannentoeslag 25.000 euro ophalen voor Project Fearless

Kortom, vrouwen verdienen in Nederland jaarlijks gemiddeld 14 procent minder salaris dan mannen. ,,Een bizar groot verschil,” aldus Sophie van Gool, econome en auteur van ‘Waarom vrouwen minder verdienen’. Het verschil viel ook Walter Morriën, mede-oprichter van De Koffiejongens, op: ,,We merkten dat vrouwelijke sollicitanten vaak lagere salariswensen op tafel legden dan hun mannelijke evenknieën voor dezelfde functie. Naast dat we binnen onze eigen organisatie alle lonen voor gelijke functies gelijktrekken, wilden we iets doen om de loonkloof onder de aandacht te brengen. Daarom betalen mannen vanaf vandaag 14 procent meer voor onze koffie, wel zo eerlijk toch?”

Het streven is om met de 'mannentoeslag' 25.000 euro op te halen voor Project Fearless, een non-profitorganisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes in de meest kwetsbare leeftijd, namelijk 9 tot 14 jaar.

''Wij willen meisjes laten zien dat zij álles kunnen doen waar ze van dromen: van skateboarden tot wiskunde studeren en dokter worden''

Mérida Miller, oprichter Project Fearless

Achtweekse ondernemerscursus voor honderd meisjes

Momenteel bundelen De Koffiejongens en Project Fearless de krachten voor de ontwikkeling van een achtweekse cursus Duurzaam Ondernemen voor meisjes. De non-profitorganisatie zet zich in voor gelijke kansen voor meisjes door naschoolse trainingen aan te bieden.

De Koffiejongens kinderen

Jonge dames krijgen een cursus dankzij de bijzondere actie.

,,Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen begint al in de vroege jeugd. Meisjes voelen de sociale druk om mooi te zijn en om voor een bepaalde carrièrerichting te kiezen. Wij willen meisjes laten zien dat zij álles kunnen doen waar ze van dromen: van skateboarden tot wiskunde studeren en dokter worden. We geven ze de handvatten en het zelfvertrouwen om buiten hun comfortzone te treden,” aldus Mérida Miller, oprichter van Project Fearless.

De cursus die ze momenteel ontwikkelen met De Koffiejongens biedt plaats aan honderd jonge dames. Morriën: ,,We zitten nu middenin de voorbereidingen en het wordt echt een heel tof en inhoudelijk programma. Een cursus waarvan ik zou willen dat onze eigen dochters hem gaan volgen.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws