Podcast Aandachtstrekkers
Een snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect
Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?
Online marketing-expert Michel Ariëns kijkt graag en regelmatig naar het YouTube-programma BOOS van Tim Hofman. Steeds weer ziet hij er mensen die zich 'genaaid' voelen door een online aanbieder van producten of diensten. ,,En steeds verbaas ik mij er weer over dat mensen trappen in valkuilen. Denk aan dropshippers die zeggen dat ze iets in een dag leveren en de consument vervolgens zestien weken op een bestelling laten wachten. En al die websites zien er zeer strak uit.''
Kortom, sommige websites zien er uit als een 'drugsdealer onder een brug'. ,,We weten allemaal dat het fout is. Maar meestal is dat niet het geval. Dan is het eigenlijk heel vreemd dat de consument 'maar' moet gaan zoeken naar allerlei reviews'', meent Ariëns. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels: ,,Waarom zou je een website die er goed en gelikt uitziet wantrouwen? Die fase ben je op dat moment al voorbij.'' Het draait om het zogenaamde halo-effect. Que? Wessels legt het uit in Aandachtstrekkers. Ook hoe je voor je eigen site het halo-effect versterkt.
''Bekijk ook de concurrende sites. Kijk wat zij doen qua design, tools en vindbaarheid. Het is belangrijk in de gaten te houden wat er om je heen gebeurt en wat de klanten doen''
Ingehaald door jongens met een net iets snellere site en een betere lik verf
Hoe zorg je er pas echt voor dat jouw website er niet alleen mooi - en volgens velen dus betrouwbaar - uitziet, maar daadwerkelijk betrouwbaar is? Hoe weet de bezoeker van de site het? De presentatoren van de podcast halen enkele voorbeelden uit de praktijk aan. ,,Weet je, heel veel ondernemers hebben superhard gewerkt aan een mooie website. Plus een goed SEO-bereik door de jaren heen opgebouwd. Toch worden ze ingehaald door jongens met een net iets snellere site en een betere lik verf en nieuwere tools'', vertelt Ariëns.
Wessels: ,,Google eens je eigen product. Zonder op de merknaam te zoeken. En kijk waar jouw site staat ten opzichte van de concurrentie. Bekijk ook de concurrende sites. Kijk wat zij doen qua design, tools en vindbaarheid. Het is belangrijk in de gaten te houden wat er om je heen gebeurt en wat de klanten doen. Steeds weer.'' Nog meer niet te missen tips en adviezen voor een optimale, veel gevonden en betrouwbare website? Ook in dit nieuwe jaar hebben de Aandachtstrekkers ze weer in overvloed. Vertrouw ons maar...
Lees ook: Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn
AANDACHTSTREKKERS
In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.
Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.